1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Lider jest surowy

123rf
123rf
Naukowcy są zaskoczeni swoim odkryciem, że ludzie którzy sprawują jakiś rodzaj władzy, mają czarno-białe poczucie dobra i zła.

Silni ludzie na wysokich stanowiskach i sprawujący władzę są uzbrojeni w „przejrzystą moralność”. Wszelkie wykroczenia poza normę są dla nich bardzo jednoznaczne i domagające się kary. Takie osoby są bardziej surowe. Dotyczy to polityków, dyrektorów i managerów wysokich szczebli a także różnego rodzaju liderów również wśród studentów.

- Zauważyliśmy, że studenci, których pozycja na uczelni była wysoka, ostro wypowiadają się na temat tego, co słuszne, a co złe - powiedział profesor Scott Wiltermuth. - Podczas naszych badań okazało się, że w sytuacjach, kiedy ludzie czują się silni, mają jasne przekonania na temat tego, że za wykroczenia należy surowo karać. Brak im tolerancji i wyrozumiałości dla słabości i przede wszystkim inności. Zaskoczył nas ścisły związek między władzą a karą. Z naszych obserwacji managerów w dużych firmach wynika, że są oni skłonni do zwalniania pracowników bez żadnych wątpliwości. Ludzie na niższych stanowiskach na te same sytuacje mają zupełnie inny pogląd, bardziej otwarty i dopuszczający ludzkie błędy.

Naukowcy przeprowadzili cztery eksperymenty, w których osoby czujące się silne, dostały możliwość zarządzania grupą za pomocą nagród i kar. Wyniki pokazały, że „twardziele” byli bardziej skłonni powiedzieć „tak, to zachowanie jest niemoralne” niż „to jest dopuszczalne”. Częściej też dawali kary niż premie. Naukowcy porównali ich poglądy sprzed momentu, gdy dostali władzę. Okazało się, że ich czarno-białe myślenie zaostrzyło się. Nie używali już słów typu „to zależy od...”.

- Nasze wyniki sugerują, że po uzyskaniu władzy ludzie widzą rzeczywistość w sposób bardziej czarno-biały - mówi Scott Wiltermuth. - To może prowadzić do problemów, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Będziemy kontynuować nasze badania, by odkryć, jak można zmniejszyć tę „moralną jasność” i stworzyć zdrowe poczucie wątpliwości.

źródło: University of Southern California Marshall School of Business

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze