fbpx

Stres związany z pracą. Ćwiczenie – jak sobie z nim radzić?

Stres związany z pracą. Ćwiczenie - jak sobie z nim radzić?
123rf.com

Większość ludzi 70 proc. czasu spędza w pracy lub myśląc o pracy. Czy zastanawiałeś się kiedyś, jaki wpływ ma twoja praca na twoje nastawienie do życia, stany emocjonalne, poziom satysfakcji z życia? Jak stres związany z pracą wpływa na twoje życie?
Czy realizujesz w pracy swoje pasje? Czy twoja praca cię inspiruje? Czy masz wspierającego szefa, który potrafi cię pozytywnie zmotywować? Czy twoja motywacja jest spowodowana nagrodami finansowymi lub innymi czynnikami zewnętrznymi? Czy codziennie budzisz się rano z radością, że idziesz do pracy? Jak efektywnie spędzasz dzień pracy? Ile z tego, co robisz w pracy, robisz chętnie? Codziennie przepływa przez naszą głowę około 60 tys. myśli. 95 proc. z nich jest takich samych każdego dnia. Czy zastanawiałeś się kiedyś, ile z tych myśli działa na ciebie pozytywnie i pobudza do pozytywnego nastroju, a ile cię przygnębia? Teraz zastanów się, jak te myśli wpływają na twoją pracę? Jak często wzmacniają one poziom odczuwanego przez ciebie stresu?

Tak naprawdę większość aktywności i zdarzeń ma naturę neutralną. To my nadajemy im znaczenie emocjonalne. Korek uliczny, kolejka, czy ilość dokumentów na biurku lub zadań po prostu jest jaka jest. Podchodząc do tych rzeczy ze spokojem, możemy wymyślić dużo kreatywnych rozwiązań, jak temu zaradzić albo jak efektywniej wykorzystać czas. Większość z nas jednak odczuwa takie sytuacje bardzo negatywnie, przez co pogarsza cały czas swoje samopoczucie. Jeżeli ta reakcja utrzymuje się każdego dnia, w końcu jesteśmy już w stanie wyczerpania emocjonalnego. Dodatkowo dochodzą jeszcze negatywne emocje oraz stres innych osób, z którymi współpracujesz w firmie – i atmosfera robi się nieciekawa.

Czy praca musi być tak żmudnym, męczącym zajęciem? Tak naprawdę, o wiele więcej niż ci się wydaje, zależy od Ciebie. To nasz umysł tworzy naszą rzeczywistość. Nasze myśli i nasze emocje wpływają na obraz świata, jaki widzimy oraz na to jak reagujemy na nasze projekcje.

ĆWICZENIE:

1. Za każdym razem kiedy pojawi się negatywna myśl lub emocja, weź kilka głębokich wdechów. Zgodnie z fizjologią, kiedy przeżywamy negatywne stany emocjonalne, oddychamy szybko i płytko. Głęboki oddech jest sygnałem dla organizmu, że wszystko jest w porządku.

2. Spójrz teraz na sytuację z nowej perspektywy i zastanów się nad jej pozytywnym aspektem. Zwalniając oddech, udało ci się przerwać połączenie między sytuacją i negatywnym stanem emocjonalnym. Dobrze więc będzie, jeżeli teraz zmienisz obraz sytuacji na bardziej pozytywny.

3. Jeżeli codziennie przez 3 tygodnie będziesz skupiać się na transformacji negatywnych sytuacji na pozytywne, zobaczysz, że twoje życie i praca nabiorą nowych barw i będziesz odczuwał więcej radości w swoich codziennych aktywnościach.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze