1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Praca w domu

Zobacz galerię 8 Zdjęć
Praca w domu należy do tego gatunku spraw, które w rzeczywistości wyglądają dokładnie odwrotnie niż w wyobrażeniach. A więc: w wyobraźni widzisz siebie na wzór Judyty z „Nigdy w życiu” z maseczką i uśmiechem na twarzy, odpowiadającą czytelniczkom na listy (oczywiście dom jest czysty, na kuchence pyrkocze niskokaloryczna zupa, a w piekarniku pieczeń i ciasto). W rzeczywistości: siedzisz z tłustymi włosami przy biurku, łypiąc co chwilę na na wpół przygotowane (czytaj: rozgrzebane): obiad, pranie, sprzątanie i raport do szefa. Dziś podpowiadamy, jak zbliżyć rzeczywistość do marzeń.

Po pierwsze: stwórz harmonogram, a nie listę rzeczy do zrobienia

Gdy nikt nie patrzy ci przez ramię, zignorowanie rzeczy, które masz do zrobienia, jest dziecinnie łatwe. Dlatego do kalendarza elektronicznego (np. z ogólnodostępnych programów, takich jak outlook czy gmail) wpisz zadania do wykonania i koniecznie przypisz im ramy czasowe. Nawyk ten pomoże ci rozpocząć dzień pracy i utrzymać jej tempo.

Po drugie: wyznacz sobie godziny pracy

Zanim zaczęłaś pracować w domu wydawało ci się zapewne, że to cudowne móc samemu regulować sobie czas pracy i mieć uczucie, że dysponujesz mnóstwem czasu na wykonanie zadania, bo przecież nie musisz kończyć pracy o 17. Tymczasem w domu cały czas czujesz się jak w pracy, masz poczucie winy, kiedy nie pracujesz, i przyjmujesz zadania, których nie da się zrealizować bez zarwania nocy. Wyznaczenie godzin pracy pozwoli podzielić czas na prywatny i zawodowy oraz umożliwi realistyczne przyjmowanie zadań.

Po trzecie: wychodź z domu.

Pracując w domu, możesz mieć poczucie izolacji, co skutkuje spadkiem motywacji do pracy. Dlatego spróbuj od czasu do czasu spotykać się ze współpracownikami – może raz na tydzień w „biurze na godziny” (są już takie w wielu polskich miastach), na kawie czy biurze firmy. Możesz także porozmawiać z przyjaciółką i opowiedzieć jej, nad czym teraz pracujesz. Dzielenie się z ludźmi tym, co aktualnie robisz, jest ważne! Jest i inny powód – wyjście do ludzi zmobilizuje do dbania o siebie i założenia tej nowej czerwonej sukienki…

Po czwarte: zablokuj strony

Spędziłaś cały ranek na Facebooku? I co z tego? Nie ma szefa, którego reprymendy się obawiasz. Ale pamiętaj, że czas zmarnowany na zadania nie związane z pracą oznacza utratę dochodów w dłuższej perspektywie. Łatwo się skusić na wysyłanie prywatnych maili, rozmowy przez Skype, surfowanie po internecie, dlatego po prostu zablokuj dostęp do tych stron w godzinach pracy. Możesz także nagradzać się za zakończenie zadania przed terminem np. zajrzeniem do swojego ulubionego portalu

Po piąte: zorganizuj pomoc

Praca w domu oznacza rezygnację ze wsparcia biura. Nie ma wsparcia technicznego, księgowości, grafików. Ale to nie znaczy, że od razu musisz stać się ekspertem we wszystkich tych obszarach. Zastanów się ,czy nie warto jakiś pieniędzy przeznaczyć na zlecenie pewnych zadań innym osobom, co pozwoli ci się  skupić się na zadaniu najważniejszym.

Po szóste: ignoruj ​​pranie

Kiedy pracowałaś w biurze zwalniałaś się na godzinkę,  aby złożyć pranie lub umyć naczynia? Nie? Nie rób więc tego w domu. Czas pracy jest do pracy, zadania domowe odłóż na później, po wyznaczonych godzinach pracy zawodowej. Zaplanuj dobrze czas pracy zawodowej i pracy domowej i nie pozwól, aby się one pokrywały.

 Po siódme: ogranicz przestrzeń do pracy

Zdecydowanie wydziel sobie powierzchnię biurową, miejsce, w którym tylko pracujesz. Jeśli nie masz możliwości stworzenia biura w oddzielnym pokoju, zaopatrz się w parawan, uszyj zasłonkę, odgrodź się szafą. Wymyśl coś, co pozwoli ci stworzyć miejsce kojarzące się z pracą i tylko pracą oraz odgrodzi cię od domowego bałaganu.

fot.123rf

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze