fbpx

Uważność lekiem na stres w pracy – 4 rady

Uważność lekiem na stres w pracy - 4 rady
123rf.com

Pracujesz. Ścigasz się z czasem. Mnóstwo spraw, spotkań, e-maili, telefonów, czynności do wykonania. Nic dziwnego, że się stresujesz, że napięcie towarzyszy ci niemal każdego dnia. Jak w tych warunkach być uważnym na chwilę?
Elizeusz Goldstein jest psychologiem klinicznym z Los Angeles. W swojej pracy integruje zdobycze psychoterapii tradycyjnej w programem redukcji stresu poprzez uważność autorstwa Jona Kabata – Zinna. Goldstein przekonuje, że mamy w sobie siłę, aby przekształcić nasze traumy i nawykowe wzorce, które utrzymują w ciągłym stresie, lękach, depresji, uzależnieniach w poczucie wewnętrznej wolności i spokoju. Poleca praktyczne sposoby na uspokojenie naszych myśli i transformacji negatywnych emocji, które prowadzą do akceptacji siebie. Sam zanim został psychologiem, zarządzał działami sprzedaży wielu korporacyjnych firm. Poznał tam czym jest życie wypełnione stresem i poczuciem presji. Jako psycholog uczy, że do sukcesu w biznesie, który będzie zgodny z naszym wnętrzem, prowadzi praktyka uważności. Goldstein zajął się głównie właśnie tym tematem – jak pozbyć się stresu w miejscu pracy. Takie firmy jak: Apple, Yahoo, Nortel, Google, wprowadziły programy jego coachingu. Uznał, że to palący problem, bo badania wskazują, że 70 proc. fizycznych i psychicznych dolegliwości pracowników jest związanych z przeżywaniem stresu. W Stanach Zjednoczonych korporacje wydają na leczenie około 300 miliardów dolarów rocznie.

Uważność jest świadomą koncentracją na naszych myślach i emocjach, która uniemożliwia nam szkodliwe nawykowe działania. Uczy jak stać się bardziej obecnym w teraźniejszości. Jak zrobić to w pracy, mając tyle wyzwań, kiedy działamy pod presją czasu? W przeszłości kadry kierownicze firm zajęły się szkoleniami zarządzania czasem, które miały na celu efektywniejszą pracę. Goldstein zarządzanie czasem zastąpił zarządzaniem uwagi. Badania mózgu wskazują, że uwaga przekształca go, bo jest on plastyczny. Tymczasem American Psychological Association podało, że amerykańscy pracownicy nie potrafią skupić się na jednej aktywności 10 minut. Gdyby to potrafili spółki miałyby wydajność większą do 40 proc.

O czym warto wiedzieć, żeby uniknąć stresu w miejscu pracy?

1. Jeśli skupisz uwagę na jednej czynności, będziesz tylko tu i teraz, wyeliminujesz lęk, że nie zdążysz tego zrobić na czas, że szefowi to się nie spodoba, że twój współpracownik jest leniwy, że córka właśnie pisze w szkole trudną klasówkę. Jeśli takie myśli podczas pracy przychodzą ci do głowy, pozwól im odpłynąć, nie zajmuj się nimi. Tym sposobem powitasz spokój i wewnętrzną harmonia, a twoje działania będą skuteczne i zajmą ci mniej czasu.

2. Kiedy skupiasz się na zadaniu – piszesz, liczysz, tworzysz lub pracujesz w jakikolwiek inny sposób – nie sprawdzaj w tym czasie poczty, nie odbieraj telefonów, nie jedz batoników. Zanurz się jedynie w tej aktywności. Kiedy jesteś świadomy o czym myślisz, dokonujesz wyboru myśli. Wybieraj tylko te, które teraz są ci potrzebne.

2. Kiedy czujesz, że masz ochotę na odpoczynek i chcesz chwilę porozmawiać przez telefon z przyjaciółką lub poserfować sobie po ulubionych stronach w internecie, zrób to, ale bądź w tym całą sobą. Nie myśl wówczas o pracy ani tematach związanych z domem, tylko skup się na danej czynności, która ma zadanie dać nam chwilę wytchnienia.

3. Dziel swój czas i uwagę na segmenty: teraz pracuję nad projektem a dokładniej nad konkretną jego częścią a teraz przed kwadrans odpoczywam, oglądając w internecie zdjęcia mody. Nie musisz tego dokładnie planować. Jeśli poczujesz, że przyszedł czas na odpoczynek, nawet jeśli nie skończyłeś danego zadania, odpocznij kilkanaście minut. Warunek jest jeden – zrób to efektywnie.

4. Kiedy czujesz, że dopada cię lęk lub inna niewygodna emocja, przerwij pracę lub jakąś inną aktywność i poczuj to uczucie w ciele. Może czujesz ucisk w klatce piersiowej albo w żołądku, może tętni ci w skroniach albo bolą cię oczy. Wówczas zrób kilka głębokich oddechów i postaraj się skupić uwagę na tej części ciała, oddychając do niej. Wykonuj to ćwiczenie do momentu aż poczujesz odprężenie. Nie myśl. Dopiero jak się uspokoisz, przyjdą do ciebie myśli, w jaki sposób możesz rozwiązać problem, który cię zestresował. Często po takim ćwiczeniu, okazuje się, że lęk był zupełnie bezpodstawny i nic nie trzeba zrobić, tylko wrócić do przerwanego zajęcia. I znowu koncentrować się tylko na nim.

?>