1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Ćwiczenia na przypomnienie brakującego słowa

123rf.com
123rf.com
Czy doświadczyłaś kiedykolwiek sytuacji, w której masz na końcu języka jakieś słowo, ale za nic nie możesz go sobie przypomnieć? Dowiedz się, na czym polega to zjawisko i jak sobie z nim radzić

Każdemu z nas nieraz zdarzyło się mieć jakieś słowo „na końcu języka”, jesteśmy pewni, że je znamy, ale nie możemy sobie przypomnieć. Co jeszcze bardziej frustrujące, tego typu sytuacje często dotyczą dokładnie tych samych słów. Jeśli już sobie je przypomnimy, jesteśmy pewni, że przy następnej okazji będziemy je pamiętać. Tak się jednak nie dzieje. Dlaczego? W sytuacjach potocznie nazywanych „na końcu języka”, odtwarzamy słowo z pamięci w nieodpowiedni sposób – uważają Amy Warriner i Karin Humphreys, które przeprowadziły interesujący eksperyment dotyczący tego zjawiska.

30 studentów poproszono o przypomnienie sobie słowa na podstawie kilkunastu definicji podanych przez eksperymentatorów, np. „Jak nazywa się rodzaj przyrządu wspomagającego obliczenia w dawnych czasach, który zawierał deski z wyżłobieniami, w których umieszczano kamyki lub pręciki z koralikami?”. Odpowiedź: liczydło. Ci studenci, którzy doświadczyli stanu „na końcu języka”, otrzymywali 10 lub 30 sekund, zanim słowo było wypowiadane przez eksperymentatora. Po dwóch dniach znowu proszono studentów o odpowiedź na te same pytania badaczy. Stanu „na końcu” języka znacznie częściej doświadczali ci, którym prawidłową odpowiedź powiedziano po 30 sekundach, w odróżnieniu od tych, którzy usłyszeli ją po 10 sekundach. Zdaniem naukowców ci, którzy próbowali przypomnieć sobie słowo przez 30 sekund, umacniali niewłaściwy schemat przywołania słowa z pamięci.

Gdy sama doświadczysz sytuacji, w której masz słowo na końcu języka, powinnaś je wypowiedzieć głośno, aby zaktywizować inny rodzaj pamięci, wskazują naukowcy. – W sytuacji gdy nie możesz sobie przypomnieć danego słowa, powinnaś przestać przeszukiwać pamięć, gdyż „zakopujesz się jeszcze głębiej” – mówi Karin Humphreys.

Źródło: BPS Research Digest

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze