Jak pozbyć się gniewu – ćwiczenia

jak pozbyć sie gniewu
123rf.com

Uliczny korek, czterogodzinne opóźnienie pociągu, opryskliwa pani w sklepie… Jest wiele rzeczy, które potrafią wywołać złość. Jak nie dać ponieść się emocjom i zachować spokój w każdej sytuacji? Czytaj dalej…
Gniew można wyeliminować. Jak zaleca Wayne W. Dyer, aby to zrobić, należy wprowadzić nowy sposób myślenia, którego można się stopniowo nauczyć. Podczas konfrontacji z ludźmi czy zdarzeniami prowokującymi cię do reagowania gniewem, uświadom sobie, co w danej chwili myślisz, i pracuj nad nowymi myślami, które umożliwią wyzbycie się negatywnych uczuć i wybranie bardziej efektywnych zachowań. Oto kilka konkretnych sposobów kontrolowania wybuchów gniewu opisanych przez psychoterapeutę w książce „Pokochaj siebie”:

  • Pierwszy i najważniejszy: w momentach gniewu zachowaj kontakt ze swoimi myślami i powtarzaj sobie, że nie musisz myśleć w ten sposób tylko dlatego, że zawsze tak robiłaś w przeszłości. Ta świadomość ma tu zasadnicze znaczenie.
  • Spróbuj odwlec moment wybuchu gniewu. Jeśli w określonych sytuacjach zazwyczaj reagujesz gniewem, opóźnij reakcję o 15 sekund, a następnie wybuchnij we właściwy sobie sposób. Następnym razem spróbuj zwlekać 30 sekund i w kolejnych sytuacjach wydłużaj ten czas. Kiedy zaczniesz spostrzegać, że potrafisz odwlekać gniew, będzie to znaczyło, że nauczyłaś się go opanowywać i przy wytrwałej pracy w końcu zupełnie go wyeliminujesz.
  • Spróbuj użyć gniewu konstruktywnie, np. aby nauczyć czegoś dziecko, udaj gniew. Podnieś głos i przybierz surowy wyraz twarzy, ale nie doświadczaj całego fizycznego i psychicznego napięcia towarzyszącego złości.
  • Nie wmawiaj sobie, że coś sprawia ci przyjemność, jeżeli jest to dla ciebie nieprzyjemne. Możesz czegoś nie lubić, ale nie musisz być zła z tego powodu.
  • W chwili gniewu przypomnij sobie, że każdy ma prawo być takim, jakim chce, a wymaganie od kogoś, aby się zmienił, jedynie przedłuży twój gniew. Staraj się dać innym prawo wyboru, tak jak chcesz, aby to prawo przyznawano tobie.
  • Załóż zeszyt, w którym będziesz zapisywać czas, miejsce i zdarzenie, które cię rozgniewało. Prowadź notatki skrupulatnie, zmuś się do zapisania każdego twojego zachowania spowodowanego gniewem. Jeżeli będziesz wytrwała, zauważysz, że konieczność robienia notatek skutecznie zapobiegnie napadom gniewu.

Uczucie gniewu stanowi przeszkodę w normalnym funkcjonowaniu i nie jest do niczego przydatne. Podobnie jak inne wady osobowości, tak i uczucie gniewu służy do przerzucania odpowiedzialności za to, co czujesz, na czynniki zewnętrzne. Zrezygnuj z tego. Sama podejmuj decyzje i staraj się, aby nie miały one nic wspólnego z gniewem.

Źródło: Wayne W. Dyer, „Pokochaj siebie”, Czarna Owca 2012