fbpx

Jak stać się bardziej twórczym? – ćwiczenia

Jak stać się bardziej twórczym? - ćwiczenia

Osoby, które posiadają rozwiniętą ciekawość poznawczą, częściej stawiają czoło napotkanym problemom i próbują je rozwiązać. Potrafią wytrwale dążyć do rozumienia ich istoty. Więcej czasu i energii poświęcają na pokonywanie trudności. Ponieważ nie zadowalają się z reguły prostą odpowiedzią, częściej niż inni wpadają na twórcze pomysły. Ciekawość jest dana każdemu, ale – jak każdą zdolność – można ją rozwijać. Proste ćwiczenia pomogą ci nauczyć się, jak w razie potrzeby wzbudzać w sobie motywację do poszukiwania nowych rozwiązań.

Ćwiczenie 1

Wyobraź sobie, że jesteś przybyszem z kosmosu. Spróbuj spojrzeć na ziemską rzeczywistość i zacznij zadawać pytania o rzeczy najprostsze. Zastanawiałeś się kiedyś, czemu ludzie chodzą do pracy albo dlaczego urządzają przyjęcia? Na bazie odpowiedzi możesz zacząć formułować następne pytania. Mogą one wykazywać niespójność czy też wewnętrzną sprzeczność. To ćwiczenie możesz wykonać w drodze do pracy lub zaprosić kogoś i pobawić się z drugą osobą – jedna zadaje „naiwne” pytania, druga formułuje odpowiedzi.

Ćwiczenie 2

Zastanów się, jakie są twoje nawyki – np. jak się odżywiasz, jaki masz układ zajęć w ciągu dnia czy jak mieszkasz. Następnie postaraj się sformułować jak największą liczbę pytań, odnoszących się do jednego z tych nawyków. Im więcej pytań, tym lepiej. Podobnie z ich charakterem – im bardziej zaskakujące i niezwykłe pytania, tym lepszy efekt ćwiczenia. Przeznacz na to 20 minut. Następnie przyjrzyj się liście pytań i znajdź najbardziej zaskakujące, najbardziej przewrotne i najgłębiej wnikające w istotę problemu. Dopiero po zakończeniu sporządzania listy spróbuj na nie odpowiedzieć. Jeśli masz taką możliwość, zaproś do udziału inne osoby. Pamiętajcie tylko, by nie oceniać i nie pytać, dlaczego ktoś zadał takie pytanie. Nie należy też krytykować pytań. Można za to uzupełniać i rozwijać podane przez innych pomysły.

Ćwiczenie 3

Pamiętając o tym, że posiadanie gotowych odpowiedzi na wszystkie pytania nie jest synonimem mądrości, a jedynie braku wyobraźni, spróbuj znaleźć rzeczy (zjawiska), które wprawiają cię w zdumienie, np. Co jest dziwnego (zaskakującego) w:

– szczoteczce do zębów
– długopisie
– doniczce
– …?

Takich rzeczy możesz wymyślać mnóstwo. Postaraj się nie kończyć swojego wywodu po jednym zdaniu, ale spróbuj się w niego zgłębić.

Ćwiczenie 4

Przypomnij sobie jakieś rzeczy oczywiste lub wysoce prawdopodobne. To może być na przykład prawo przyrody czy zjawisko społeczne lub cokolwiek, co wydaje się prawdą. Następie zakwestionuj je, pytając: „Jestem ciekaw czy rzeczywiście…np. woda zamarza)”. W ten sposób możesz poddawać w wątpliwość wiele kwestii.

Ćwiczenie 5

Myślałeś kiedyś, jak Aleksander Graham Bell wpadł na wynalazek telefonu? Albo w jakich okolicznościach James Watt skonstruował maszynę parową? Spróbuj wyobrazić sobie, jak wyglądała rzeczywistość przed wynalezieniem jakiejś rzeczy. Wymyśl, w jakich okolicznościach wynalazca dostrzegł potrzebę, zastanów się, jak wyglądał proces twórczego myślenia. O czym myślał, jakie miał alternatywne pomysły? Na jakie przeszkody natrafił w swoim myśleniu i jakie utarte schematy musiał przezwyciężyć? Wyobraź sobie, jakie problemy musiał pokonać po stworzeniu wynalazku, by przekonać ludzi, że może być on przydatny.

Ćwiczenie 6

Jeśli od dłuższego czasu czujesz, że nic cię nie interesuje, a w twoim życiu brakuje prawdziwej pasji, spróbuj wrócić do przeszłości. Spisz wszystkie rzeczy, które sprawiały ci kiedyś radość. Znajdź takie, przy których zapominałaś o całym świecie i nie liczyłaś czasu. To może być jazda na łyżwach, malowanie na szkle czy kolekcjonowanie muszelek. Istotne jest to, że sprawiało ci radość i dodawało energii. Zastanów się następnie, które z tych rzeczy porzuciłeś, ale nadal cię pociągają. Wybierz ma początek jedną z nich i po prostu zrób: kup perkusję i zacznij grać, zapisz się na kurs języka mandaryńskiego lub znajdź zakurzone pastele i maluj.

?>