1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

W jaki sposób kobiety walczą o swoje prawa?

Kontrowersyjny spot serwisu OLX \
Kontrowersyjny spot serwisu OLX "Bez jaj" ma zwrócić uwagę na problemy kobiet na polskim rynku pracy. (Fot. materiały prasowe)
Kampania „Bez jaj” serwisu OLX zwraca uwagę na nierówne traktowanie na rynku pracy kobiet i mężczyzn. PLNY LALA, polska marka streetwearowa, wprowadza dzień wolny od pracy dla kobiet podczas okresu. Internet aż huczy od feministycznych haseł, a zdania są podzielone.

Przy okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet serwis sprzedażowy OLX Polska opublikował film "Bez jaj", który zwraca uwagę na problemy kobiet na rynku pracy – dyskryminację względem mężczyzn, również w sferze wynagrodzeń.

Zarabiamy w Polsce około 18,5% mniej od mężczyzn. To tak, jakbyśmy pracowały za darmo przez 68 dni w roku. Jak się z tym czujecie? – pyta w klipie aktorka Olga Bołądź. Oprócz niej w kampanii wzięły udział Olga Kalicka, Tamara Arciuch, Katarzyna Pakosińska, Agnieszka Rylik – mistrzyni świata w boksie zawodowym, oraz Paulina Mikuła – autorka kanału na YouTube „Mówiąc Inaczej”.

- Nie chodzi tylko o pieniądze. To przede wszystkim poczucie, że nasza praca, nasze doświadczenie i umiejętności są mniej warte. Chciałabym żeby ten film, który porusza wszystkie aspekty tej nierówności był głosem w dyskusji, który uświadomi ludziom jak złożony jest to problem i co ze sobą niesie - mówi Julia Rogowska, reżyserka filmu "Bez jaj".

Klip parodiuje formułę reklamy, a występujące w nim bohaterki z ironią opowiadają o leku „Jaja”, który ma być przepustką do kariery zawodowej i zapewnić sukces w pracy, wyższe wynagrodzenie i szybszy awans.

Film odsyła do powstałej na potrzeby kampanii OLX strony internetowej. Znajdziemy na niej statystyki i raporty dotyczące poruszanego problemu, które komentują bohaterki kampanii w krótkich filmach, pod przewrotnym hasłem „Bez Jaj”.

Niewidzialna bariera oddzielająca kobiety od sięgania po wyższe stanowiska znana jest jako zjawisko szklanego sufitu. Kobiety są statystycznie lepiej wykształcone i mają wyższe kompetencje, a jednak 85 proc. ankietowanych wskazuje, że w ich firmach najwyższe stanowiska zajmują mężczyźni – tak wynika z badania “Kobiety na rynku pracy 2019” Hays Poland – czytamy na stronie bezjaj.org.pl.

Inna, prokobieca inicjatywa wyszła ze strony świata polskiej mody. Elisa Minetti, dyrektor kreatywna polskiej marki streetwearowej PLNY LALA, ogłosiła, że wprowadza jeden dzień płatnego urlopu w miesiącu dla wszystkich kobiet zatrudnionych w firmie PLNY LALA, które cierpią z powodu bolesnej miesiączki. Szefowa marki zachęciła również innych pracodawców do skorzystania z jej pomysłu i wprowadzenia dodatkowych dni urlopowych w swoich firmach. Post zamieszczony na Instagramie PLNY LALA, w którym Minetti poinformowała o swojej decyzji, zebrał już niemal 19 tys. polubień.

W sieci zawrzało. Podzielone opinie dotyczą zwłaszcza kampanii OLX. Internauci zarzucili serwisowi hipokryzję, bowiem w zarządzie spółki zasiadają sami mężczyźni. "Udział kobiet w strukturach zarządzających i menedżerkich Grupy OLX jest wysoki - wynosi 40 proc. Struktura zatrudnienia ze względu na płeć nie pokrywa się ze średnią w sektorze technologicznym w Polsce. Przeciętnie struktura zatrudnienia to 85 proc. mężczyzn i 15 proc. kobiet, a to oznacza, że w OLX znacząco wyrasta ponad przeciętną" - odpowiada serwis OLX.

Więcej pochlebnych opinii zebrała decyzja dyrektor marki PLNY LALA. Świetna inicjatywa. Taki zapis w umowie powinna mieć każda kobieta - czytamy w komentarzach. Znalazły się jednak opinie mniej przychylne, według których dzień wolny od pracy z powodu kobiecej fizjologii kłóci się z walką o równouprawnienie kobiet.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze