1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

Znamy zwycięzców nagrody „Klimatyczny film” dla najbardziej ekologicznej produkcji filmowej

Od lewej: Robert Kwilman, reżyser filmu krótkometrażowego „Alkibiades”; Izabela Igel, koordynatorka ekorozwiązań na planie filmu „Matecznik” w reż. Grzegorza Mołdy; Krzysztof Kudlek, dyrektor generalny Electrolux Polska, marki będącej partnerem głównym 47.FPFF w Gdyni (Fot. materiały prasowe)
Od lewej: Robert Kwilman, reżyser filmu krótkometrażowego „Alkibiades”; Izabela Igel, koordynatorka ekorozwiązań na planie filmu „Matecznik” w reż. Grzegorza Mołdy; Krzysztof Kudlek, dyrektor generalny Electrolux Polska, marki będącej partnerem głównym 47.FPFF w Gdyni (Fot. materiały prasowe)
Podczas Młodej Gali 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni poznaliśmy laureatów nagrody „Klimatyczny film”. Werdyktem jury nagroda trafiła do twórców filmu „Matecznik” w reż. Grzegorza Mołdy w kategorii filmów pełnometrażowych i „Alkibiades” w reż. Roberta Kwilmana w kategorii filmów krótkometrażowych. Nagrodę zainicjowała i ufundowała marka Electrolux, partner główny 47. FPFF.

Nagroda „Klimatyczny film” – przyznawana w tym roku po raz pierwszy w historii Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni – ma wyróżnić najbardziej przyjazną środowisku produkcję filmową i zwrócić uwagę na palący problem nadmiaru odpadów i śladu węglowego produkowanych przez branżę audiowizualną. Filmy, które zgłosiły swój udział, walczyły o statuetkę i nagrodę pieniężną w wysokości 15 tys. zł. O nagrodę „Klimatyczny film” mogły ubiegać się wszystkie filmy, które znalazły się w Konkursie Głównym 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, a także tytuły, które zakwalifikowały się do Konkursu Filmów Krótkometrażowych oraz do Konkursu Filmów Mikrobudżetowych. Nagrodę wręczono w 2 kategoriach: dla filmów krótkometrażowych i filmów pełnometrażowych.

Strefa Electrolux „Dobre kreacje cieszą dłużej”. Główną jej atrakcję stanowi wystawa kostiumów filmowych z kolekcji Centrum Technologii Audiowizualnych. To kreacje z kultowych polskich filmów, jak np. „Nóż w wodzie”, „Wielki Szu” czy „Rękopis znaleziony w Saragossie” noszone przez polskie gwiazdy kina i wykonane przez najlepsze polskie kostiumografki i kostiumografów. (Fot. materiały prasowe) Strefa Electrolux „Dobre kreacje cieszą dłużej”. Główną jej atrakcję stanowi wystawa kostiumów filmowych z kolekcji Centrum Technologii Audiowizualnych. To kreacje z kultowych polskich filmów, jak np. „Nóż w wodzie”, „Wielki Szu” czy „Rękopis znaleziony w Saragossie” noszone przez polskie gwiazdy kina i wykonane przez najlepsze polskie kostiumografki i kostiumografów. (Fot. materiały prasowe)

W skład jury, które obradowało na początku września br., weszli: Tomasz Kolankiewicz, dyrektor artystyczny 47. FPFF; Monika Głowacka, wiceprezeska Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych; Stanisław Zaborowski, Inicjatywa Film dla Klimatu; Natalia Kostera, brand manager Electrolux Polska; a także Anna Krzyżanowska, Cut The Mustard.

Jurorzy nagrodzili:

  • kategoria filmy pełnometrażowe: „Matecznik” w reż. Grzegorza Mołdy; koordynatorka ekorozwiązań na planie Izabela Igel;
  • kategoria filmy krótkometrażowe: „Alkibiades” w reż. Roberta Kwilmana; koordynatorka ekorozwiązań na planie Malwina Górecka.

W realizacji filmu „Matecznik” komisja konkursowa doceniła liczbę działań proekologicznych podjętych na planie, m.in. wyeliminowanie transportu lotniczego na rzecz kolejowego, spotkania online, jedną lokację (bez przerzutów w inne miejsca), korzystanie z transportu komunikacją miejską lub ruchu pieszego, minimalne zużycie prądu z sieci – bez agregatu i paliwa – wykorzystanie scenografii wypożyczonej albo cyrkularnej i po realizacji sprzedanej, magazynowanie zakupionych kostiumów do ponownego użycia. Także korzystanie z lokalnej gastronomii i wybieranie posiłków głównie wege (na życzenie wydawano obiady mięsne), a także przekazywanie niewykorzystanego jedzenia osobom w kryzysie bezdomności.

„Myślę, że coraz więcej producentów wdraża zielone praktyki w swoich produkcjach. W produkcji filmowej ciężko takie zachowania »wymusić«. Ponieważ nasz film był mikrobudżetem, szybko zauważyliśmy, że »sprytne« rozwiązania są najczęściej rozwiązaniami proekologicznymi. Baza została przeniesiona z codziennego funkcjonowania firmy. Warto też podkreślić, że stosowanie zielonych rozwiązań wcale nie jest droższe – a wręcz przeciwnie: wcześnie zaplanowane może przełożyć się na realne oszczędności budżetowe” – czytamy we wniosku do nagrody filmu „Matecznik” w reż. Grzegorza Mołdy.

Moda cyrkularna na czerwonym dywanie. Electrolux inspirował gwiazdy i gości festiwalu do wyboru pięknych kreacji z myślą o środowisku. Aga Woszczyńska i Dobromir Dymecki (Fot. materiały prasowe) Moda cyrkularna na czerwonym dywanie. Electrolux inspirował gwiazdy i gości festiwalu do wyboru pięknych kreacji z myślą o środowisku. Aga Woszczyńska i Dobromir Dymecki (Fot. materiały prasowe)

W przypadku „Alkibiadesa” jurorzy wyróżnili fakt, że działania proekologiczne na planie wyszły od samego reżysera. W trakcie produkcji ograniczono transport. Wszystkie lokacje znajdowały się w jednym mieście – Warszawie. Na planie był wprowadzony catering wegański, korzystano z materiałów wielorazowego użytku, a elementy scenograficzne zostały wypożyczone. Dzięki tym działaniom nastąpiło ograniczenie emisji dwutlenku węgla, zużycia materiałów, redukcja kosztów i zużycia energii. Poprzez edukację na planie wzrosła świadomość ekipy (liczącej około 70 członków) i osób współpracujących na temat działań proekologicznych.

„Wierzymy, że jeśli wszyscy będziemy wspólnie działać na rzecz ekologii, to ekologiczne plany filmowe nie będą wyjątkiem, a staną się normą. Robiąc nasz film, wierzyliśmy, że wczesne zaplanowanie organizacji oraz przemyślenie rozwiązań ekologicznych mogą stać się elementem spajającym ekipę, motywującym i budzącym poczucie troski między jej członkami. Troska o środowisko nie musi się kłócić z próbą tworzenia wyjątkowych obrazów filmowych, a powinna według nas być elementem fundamentalnym w przemyśle, który tak mocno wpływa na opinie w społeczeństwie i który aspiruje do pokazywania tego, co w społeczeństwie powinno się zmienić”– tłumaczą we wniosku do nagrody twórcy filmu „Alkibiades” w reż. Roberta Kwilmana.

Partnerem merytorycznym nagrody „Klimatyczny film” jest Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, a partnerem wspierającym inicjatywa Film dla Klimatu.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze