1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Materiał partnera

Zdrowa dieta kobiety w ciąży i po niej – dlaczego warto wzbogacić ją o olej

(Fot. materiały partnera)
Gotując, nie wyobrażamy sobie przygotowywania potraw bez oleju. Jest on niezbędny do smażenia, dressingów sałatkowych a także pieczenia potraw. Każdy kucharz ma swój ulubiony, a najpopularniejszym wyborem okazuje się olej rzepakowy.

W zależności od potrzeb, można zdecydować się na olej rzepakowy rafinowany, który ma większą odporność na wysokie temperatury niż ten tłoczony na zimno. Nadaje się on do obróbki termicznej potraw w wysokiej temperaturze np. smażenie czy duszenie. Gdy potrawa nie wymaga przesmażenia bądź ugotowania, warto do przygotowania posiłku użyć oleju tłoczonego na zimno.

Olej sam w sobie nie ma smaku, lecz jako dodatek do potraw podkreśla smak dań. Jest nośnikiem nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) oraz witamin E i K, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a przede wszystkim w zdrowej diecie młodych mam czy kobiet w ciąży – których zdrowie wpływa nie tylko na nie, ale na ich maleństwa.

Dlaczego warto wybrać akurat olej rzepakowy?

Warto zdecydować się na lokalny olej rzepakowy, który nieprzypadkowo jest nazwany „oliwą północy”. Jego skład ma aż 10 razy więcej kwasów omega-3 niż oliwa z oliwek, kwasy te występują w nim w idealnej dla naszego organizmu proporcji w stosunku do kwasów omega-6 tj. 1:2, co pozwala na lepsze przyswajanie ich przez nasz organizm. – To jeden z najlepszych olejów dla zdrowia serca, olej rzepakowy zajmuje ważną rolę w diecie kobiety w ciąży, karmiącej i małych dzieci. Kobiety w ciąży i matki karmiące piersią powinny spożywać kwasy omega-3, aby zapewnić odpowiedni ich poziom w mleku matki i odpowiedni rozwój mózgu u ich dzieci. Badania wykazują, że olej rzepakowy pobudza produkcję brązowego tłuszczu u matek karmiących piersią, który rozkłada się, wytwarzając ciepło i pomaga regulować stężenie glukozy we krwi niemowląt. Tłuszcz brunatny pomaga również
w utrzymaniu ciepła noworodków – mówi dr nauk o zdrowiu Hanna Stolińska, dietetyk kliniczny.

Ale skupmy się na NNKT – dlaczego są takie ważne?

Po kolei. Kwas linolowy (LA, z grupy kwasów Omega-6) i kwas alfa-linolenowy (ALA, z grupy kwasów Omega-3) należące do NNKT, to kwasy tłuszczowe, które są niezwykle istotne dla zdrowia człowieka. Ale niestety ludzki organizm nie jest ich w stanie sam wyprodukować i musimy je dostarczać z pożywieniem. Dlaczego? Ponieważ kwasy ALA i LA zawarte w oleju rzepakowym wspierają prawidłowy rozwój i wzrost poprzez wpływ na rozwój komórek nerwowych i mózgu. Co bardzo istotne zabawnie brzmiący kwas ALA jest w naszym organizmie prekursorem kwasu DHA, a ten odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu mózgu – najważniejszego narządu ośrodkowego układu nerwowego, dlatego olej rzepakowy to wartościowy element diety kobiet ciężarnych i małych dzieci.

(Fot. materiały partnera)

Bogaty w witaminy

Olej rzepakowy może pochwalić się również innymi zaletami. Ma wysoką zawartość witamin E i K, które nie tylko odżywiają nasze komórki, ale wpływają również korzystnie na całe nasze ciało. – Zdrowe tłuszcze zawarte w oleju rzepakowym pomagają organizmowi przyswajać rozpuszczalne w tłuszczach witaminy A, D, E i K. Twoje dziecko potrzebuje tych witamin, aby zapewnić zdrowy wzrok, kości, skórę i krzepliwość krwi. Podnoszą również odporność u noworodków, czyniąc je zdrowszymi – dodaje Stolińska.

Witamina E wpływa na ochronę DNA, białek i lipidów przed uszkodzeniami na tle oksydacyjnym. Jest naturalnym przeciwutleniaczem wpływającym regenerująco na komórki organizmu. Już jedna łyżka oleju rzepakowego pokrywa ok. 50% zapotrzebowania organizmu na witaminę E. Z kolei witamina K przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi i pomaga w utrzymaniu zdrowych kości – co jest niezwykle istotne dla maluszków, których układ kostny tak intensywnie się rozwija.

Warto wspomnieć także o innej prozdrowotnej właściwości oleju rzepakowego. Należy pamiętać, że witamina E i K to witaminy tłuszczorozpuszczalne. Tak więc olej rzepakowy jest nie tylko ich źródłem, ale także pomaga w transporcie i wchłanianiu tych witamin. Dlatego tak ważne jest, aby wszelkiego rodzaju surowe warzywa spożywać właśnie w towarzystwie tłuszczu – dzięki temu mamy pewność, że to, co najważniejsze w posiłku, zostanie wchłonięte przez nasz organizm. Wystarczy dodać łyżkę oleju do sałatki lub warzywnego smoothie. Takie koktajle są szczególnie korzystne dla kobiet, które spodziewają się dziecka i które cierpią na dolegliwości spowodowane stanem ciąży. Koktajl ze szpinaku, natki pietruszki, selera, kiwi i banana z odrobiną oleju to istna bomba witaminowa!

Treść niniejszej kampanii promocyjnej wyraża poglądy wyłącznie jej autora, za którą ponosi on bezwzględną odpowiedzialność. Komisja Europejska ani Europejska Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych (REA) nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za potencjalne wykorzystanie zawartych w niej informacji.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
Reklama
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze