1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

Jakie są rodzaje cellulitu i czym się charakteryzują?

Trzy kobiety stoją w bieliźnie. Mają widoczne niedoskonałości oraz cellulit. (Fot. pexels.com)
Czym w ogóle jest cellulit, potocznie nazywany „pomarańczową skórką”? Jest to nierównomiernie rozłożona tkanka tłuszczowa, której towarzyszą obrzękowo-włókniste zmiany tkanki podskórnej. Występują po okresie dojrzewania, mogą powstać w trakcie ciąży oraz przy menopauzie lub zaburzeniach hormonalnych. Z naszego poradnika dowiesz się, jakie są jego rodzaje oraz czego używać, aby skutecznie z nim walczyć.

Współpraca reklamowa

Przyczyny powstawania cellulitu

Cellulit (inaczej nazywany lipodystrofią) to problem wielu kobiet, a wiąże się ściśle z wydzielaniem estrogenów. Zwykle łączony jest z nadwagą, jednak nic bardziej mylnego, ponieważ czynników powodujących powstawanie skórki pomarańczowej, możemy wymienić więcej, np.:

  • zła dieta – nadmiar soli i cukru (co może również wpływać na metabolizm tłuszczów),
  • mała ilość ruchu,
  • wahania wagi,
  • wady postawy, co wpływa na nieprawidłowości w krążeniu,
  • zaburzenie przepływu krwi (noszenie obcisłych ubrań).

Cellulit może tworzyć się na brzuchu, ramionach, pośladkach oraz udach, tj. w miejscach, w których zbiera się więcej tkanki tłuszczowej. Jest to problem typowo estetyczny.

Jak powstaje cellulit?

Cellulit powstaje od ucisku adipocytów, które zwiększają się i coraz mocniej naciskają na naczynia krwionośnie i limfatyczne. Krążenie krwi osłabia się. Dochodzi do dysfunkcji przemiany materii w komórkach. Następuje problem w przyswajaniu tlenu oraz składników odżywczych i unormowanej pracy przy wydalaniu toksyn.

Woda i produkty przemiany materii zaczynają zalegać w tkankach, naciskają na tkankę łączną, co powoduje powstawanie „pomarańczowej skórki”, czyli cellulitu.

Etapy rozwoju cellulitu

Możemy wyróżnić kilka stopni powstawania cellulitu. Może on rozwijać się stopniowo, w zależności od naszego trybu życia, gospodarki hormonalnej, diety – możliwy jest rozwój szybszy lub wolniejszy. Dokładnie wyróżnia się cztery stopnie rozwoju, które wiążą się ze zmianami termograficznymi, klinicznymi oraz histopatologicznymi.

  1. Po ściśnięciu skóry – na zdrowej tkance – nie powinniśmy zauważać żadnych zmian i deformacji. Jednakże, jeśli widzimy drobne grudki, oznacza to, iż zaczyna się u nas lipodystrofia. Ważne – skóra nieściśnięta wygląda „normalnie” i jest bez żadnych zmian, dopiero po ściśnięciu widzimy różnicę.
  2. Spadek elastyczności zauważalny jest w pozycji stojącej. Skóra w miejscu ściśnięcia wykazuje nie tylko grudki, ale swoją strukturą zaczyna przypominać „skórkę pomarańcza”. Jest obrzęknięta, gromadzą się komórki tłuszczowe, rośnie ilość włókien kolagenowych.
  3. Na tym etapie cellulit widoczny jest już bez ściskania naskórka. Podczas stania – gdy mięśnie są napięte – pokazują się grudki (adiopocyty) i zagłębienia. Skóra jest mocno blada i bardzo charakterystycznie pofałdowana.
  4. Czwarty stopień objawia się wyraźnymi zmianami o charakterze adiopocytów, bez naciskania naskórka. Zarówno w pozycji stojącej, jak i leżącej. Nieelastyczna tkanka ma nieregularną strukturę. Guziki są znacznie większe niż na etapie 3. Może im nawet towarzyszyć ból, który spowodowany jest uciskiem na zakończenia nerwowe.

Rodzaje cellulitu

Mimo że cellulit z zewnątrz wygląda podobnie, to – wbrew pozorom – rozróżniamy różne jego rodzaje. A rodzaj zależny jest od mechanizmu, przez który powstała lipodystrofia. Dokładnie rzecz ujmując – kategoria cellulitu zależy od podłoża, na którym powstał.

Rozróżniamy trzy rodzaje cellulitu:

  1. Cellulit wodny (twardy)

Powodowany jest nieprawidłową cyrkulacją krwi i limfy. Może mieć na niego wpływ siedzący tryb życia i wcale nie musi wiązać się z nadwagą. Powodem jego powstawania są również zmiany hormonalne, które wpływają na zatrzymywanie wody w organizmie.

  1. Cellulit tłuszczowy (miękki)

Występuje głównie u osób, które w krótkim czasie znacząco przybrały na wadze. Lipodystrofia zajmuje duże powierzchnie ciała, skóra ma obrzęk i jest pofałdowana. Związane jest to ze słabym napięciem mięśni. Może być następstwem cellulitu wodnego (twardy).

Przeczytaj więcej: Cellulit tłuszczowy – czym się charakteryzuje i jakie są sposoby na jego zwalczenie?

  1. Cellulit cyrkulacyjny

Stanowi połączenie cellulitu wodnego i tłuszczowego. Osoby, które prowadzą siedzący tryb życia, bez większej ilości ruchu oraz mające nadwagę, są na niego najbardziej narażone.

Pamiętaj, jeżeli chcesz się skutecznie pozbyć cellulitu, musisz określić jego rodzaj, bo to właśnie od tego zależny jest sposób na wygranie walki z „pomarańczową skórką”.

Przeczytaj także: Cellulit na udach – sprawdzone sposoby na jego eliminację.

Jak się pozbyć cellulitu?

Skoro wiemy już jak określić rodzaj naszego schorzenia, możemy skupić się na sposobach walki z cellulitem. Zwrócimy uwagę na kilka aspektów, które nie tylko pomogą nam wyleczyć, ale zapobiegną nawracaniu – czy nawet powstawaniu – lipodystrofii.

Sport jako sposób na cellulit

Aktywność fizyczna stanowi podstawę nie tylko zdrowego samopoczucia, ale też jest punktem wyjściowym do poprawienia swojego wyglądu zewnętrznego. Warto dostosować aktywność do swoich potrzeb i możliwości.

Osoby, które mają siedzącą pracę szczególnie powinny oddać się wszelkiego rodzaju aktywnościom. Warto, aby odbywały się one regularnie, np. 3 razy w tygodniu. A jeśli nie masz czasu na trening – opłaca się znaleźć chwilę w ciągu dnia, aby się przespacerować.

Kobiety, aby zapobiec powstawaniu cellulitu, biegają. (Fot. pexels.com)

Dlaczego to takie ważne? Brak jakiegokolwiek ruchu wpływa negatywnie na nasz organizm, jesteśmy bardziej leniwy, to samo dzieje się z naszym ciałem – spowalnia nasz metabolizm i krążenie krwi. Woda w organizmie zatrzymuje się, a przez to powstaje obrzęk widoczny na naszym ciele. Dodatkowo odkładają się kilogramy, czyli zwiększa się tkanka tłuszczowa. Każdy z wymienionych skutków braku ruchu, stanowi przyczynę pojawiania się cellulitu.

Jakie formy ruchu uprawiać?

  • Bieganie – które doskonale wpływa na spalanie tkanki tłuszczowej.
  • Spacery, marsze, nordic walking – opcja dla osób, które nie mogą lub nie lubią biegać.
  • Fitness, aeorobic – przyjemna forma aktywności, która pozwoli spalić nadmiar tkanki tłuszczowej i wpływa na kształtowanie naszej sylwetki, dodatkowo polepszając kondycję.
  • Każda forma ruchu – nie oszukujmy się, tak naprawdę możemy uprawiać każdy sport, każdą formę ruchu, aby poczuć się lepiej, przyspieszyć nasz metabolizm i poprawić krążenie krwi.

Dieta

Sam sport to niestety nie wszystko. Odpowiednie żywienie stanowi jeden z fundamentów zdrowego i pięknego ciała. Przy diecie musimy pamiętać o kilku podstawach, których wprowadzenie odwdzięczy się nam super efektami. Nie chodzi tutaj o kalorie spożywanych przez nas posiłków, a kilka zasad, których trzymanie się, pozwoli nam poczuć się znacznie lepiej – na ciele i duchu.

  • Unikaj tłustych oraz wysoko przetworzonych produktów (fast foody, słodycze, napoje gazowane, pieczywo tostowe, masło, margaryna, gotowe posiłki, itd.).
  • Włącz do diety warzywa, owoce i produkty zawierające błonnik.
  • Staraj się spożywać ciemne pieczywo i makarony.
  • Ogranicz alkohol, sól i cukier.
  • Pij minimum 2 l wody dziennie.

Ważne jest również regularne spożywanie posiłków (co 3 godziny). Jeżeli zastosujesz wyżej wymienione zasady żywienia, na pewno zauważysz różnicę na swojej skórze.

Kremy na cellulit

Sport i dieta to jedno, ale warto również wspomóc naszą walkę z cellulitem odpowiednimi kremami. Jak więc pielęgnować skórę, którą dotknęła lipodystrofia?

  1. Pielęgnacja rano

O naszą skórę należy zadbać już rano, aby pobudzić nasze ciało do walki z „pomarańczową skórką”. Warto tutaj zastosować Antycellulitowy krem-żel wygładzający. Wpływa na redukcję cellulitu, poprawia elastyczność skóry, redukuje uczucie ciężkości oraz wysmukli naszą sylwetkę. Skóra w dotyku będzie jedwabiście miękka zauważymy jej odżywienie.

  1. Pielęgnacja wieczorem

W czasie, gdy my odpoczywamy po intensywnym dniu, w naszym organizmie niektóre procesy dopiero zaczynają intensywniejszą pracę. Mamy tutaj na myśli metabolizm komórkowy. Warto wykorzystać nocny turbokrem antycellulitowy marki tołpa. Zmniejsza on odkładanie tłuszczu, zatrzymuje odkładanie się toksyn, dodatkowo modeluje i ujędrnia naszą sylwetkę. Nakładanie tego kremu na cellulit najlepiej połączyć z delikatnym masażem wybranych miejsc.

Kobieta siedzi i wsmarowuje w udo krem antycellulitowy. (Fot. pexels.com)
  1. Pielęgnacja w czasie ciąży

Jest ona szczególnie ważna, ponieważ zapobiegamy powstawaniu cellulitu lub jego ewentualnemu powiększeniu. Wygładzający balsam antycellulitowy „Mum” może być nakładany na całe ciało. Należy stosować go od czwartego miesiąca ciąży rano i wieczorem.

  1. Intensywna kuracja

Tutaj sprawdzi się multi serum antycellulitowe tołpa. Stosowane przez 4-6 tygodni, da nam rewelacyjny efekt zmniejszenia cellulitu, odżywienia, nawilżenia i poprawy elastyczności skóry oraz wspomoże w walce ze spalaniem tkanki tłuszczowej.

Dokładne wmasowywanie kremów na cellulit okrężnymi ruchami i masowanie wybranych miejsc, polepszy wchłanianie się preparatów, dając nam lepszy efekt końcowy.

Współpraca reklamowa

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze