1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA
  4. >
  5. Umiejętności interpersonalne, kompetencje miękkie – niezbędne w pracy?

Umiejętności interpersonalne, kompetencje miękkie – niezbędne w pracy?

(Fot. materiały reklamowe)
(Fot. materiały reklamowe)
W każdej niemal pracy liczą się głównie kompetencje twarde, np. umiejętność obsługi konkretnych programów komputerowych, specjalistyczna wiedza, zdobyte uprawnienia. Wszyscy jednak wiemy, że z niektórymi ludźmi współpracuje nam się lepiej, a od niektórych sprzedawców chętniej kupujemy. Jakie umiejętności interpersonalne i inne kompetencje miękkie są przydatne w pracy?

Współpraca reklamowa

Z jednej strony istnieją zawody, które od razu zakładają wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne u wykonujących je osób. Z drugiej zaś sądzimy, że w niektórych pracach kompetencje miękkie zupełnie nie mają znaczenia. Czy rzeczywiście tak jest?

Dzisiejszy rynek pracy wymaga specjalizacji

Choć w życiu doceniamy wszechstronność i są zawody, w których może być ona pożądana, to obecny rynek pracy wymaga od nas specjalizacji. Do łask wracają szkoły branżowe (kiedyś zawodowe) i technika, a od wielu lat ukończenie studiów technicznych jest niemal gwarantem dobrze płatnej pracy. Ci, którzy przegapili tę szansę, dziś tłumnie próbują się przebranżowić, by wejść np. do branży IT. Nie oznacza to oczywiście, że w innych zawodach nie da się odnieść sukcesu. Jednak również od absolwentów kierunków społecznych i humanistycznych oczekuje się dziś wyspecjalizowania w co najmniej jednej dziedzinie. Czy jest tu miejsce na rozwijanie ?

Kompetencje miękkie – co to znaczy?

Kompetencje twarde – czyli konkretne umiejętności, które wykorzystujemy do wykonywania zadań zawodowych – możemy zdobyć w szkole, na szkoleniach czy w pracy. Kompetencje miękkie z kolei wykształcamy w ramach trwającej całe życie socjalizacji, ale możemy wspomóc ten proces np. psychoedukacją, psychoterapią, zgłębieniem retoryki lub po prostu… słuchaniem drugiego człowieka.

Do najczęściej wymienianych i najbardziej pożądanych kompetencji miękkich zaliczamy umiejętności interpersonalne – czyli te, które bezpośrednio związane są z relacjami międzyludzkimi. Wykorzystujemy je w pracy zespołowej, w dyskusji, w negocjacjach, w pracy z klientem. Są to między innymi:

  • łatwość rozwiązywania konfliktów,
  • umiejętność pracy z trudnym klientem,
  • życzliwość,
  • zdolności przywódcze.

Poza tym istnieje szereg kompetencji miękkich pomagających w samodzielnej realizacji zadań. Wśród nich znajdują się np. odporność na stres czy umiejętność pracy pod presją czasu.

Studia rozwijające umiejętności interpersonalne

Chcesz zadbać o kompetencje miękkie? Pomyśl o studiach. Choć głównym celem większości kierunków jest wyposażenie studentów w kompetencje twarde, to istnieje kilka kierunków, które znacznie pomagają rozwinąć umiejętności interpersonalne.

Na możesz ukończyć np. psychologię czy zarządzanie kapitałem ludzkim. Jest to wygodny sposób na zdobycie potrzebnych kompetencji miękkich, skrojony na miarę osób zapracowanych – przedsiębiorców, kierowników, managerów. Bo nawet kadra zarządzająca przedsiębiorstwem powinna zadbać o rozwój swoich umiejętności interpersonalnych. Kompetencje miękkie są istotne we wszystkich zawodach; nie jesteśmy samotnymi wyspami. Powinniśmy potrafić dyskutować, przyjmować postawę asertywną czy mierzyć się z konstruktywną krytyką.

Współpraca reklamowa

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze