Praca w domu ma swoje zalety, w tym choćby brak konieczności dojazdu do biura, jednak stawia ona także pewne wyzwania przed pracownikami. W domu trudniej jest się skupić, kiedy dookoła pełno jest tak zwanych rozpraszaczy. Home office wymaga odpowiednio przygotowanego miejsca do pracy, wygodnego, funkcjonalnego i ergonomicznego. Jak je urządzić? Oto kilka przydatnych wskazówek.
Pamiętaj o niezbędnym wyposażeniu swojego miejsca pracy
Przychodząc do biura, możesz liczyć na wszystkie akcesoria niezbędne do pracy. Na miejscu znajdziesz zapewne zapas papieru, przybory piśmiennicze czy sprzęt niezbędny do drukowania dokumentów. Jeśli pracujesz w domu, musisz samodzielnie wyposażyć się we wszystko, co może ci się przydać. Tonery do drukarki, długopisy, zakreślacze, segregatory czy papier ksero – samemu musisz pamiętać o wszystkim.
Przemyśl, co dokładnie jest ci niezbędne do pracy. Jeśli tworzysz notatki na papierze, zaopatrz się w artykuły piśmiennicze i notesy. Jeżeli pracujesz na gotowych materiałach, przydatne mogą być kolorowe zakreślacze czy karteczki samoprzylepne. Zastanów się również nad koniecznym sprzętem. Na co dzień korzystasz z drukarki? A może potrzebujesz urządzenia ze skanerem, które pozwoli ci od razu przesłać podpisane dokumenty?
Ergonomia pracy – zwróć uwagę na wybór biurka i krzesła
Niezbędnym wyposażeniem każdego domowego miejsca pracy jest również biurko i odpowiednio dobrane krzesło. Zwróć szczególną uwagę na ich specyfikę i zapewnianą ergonomię pracy. Osoby pracujące zdalnie spędzają przy biurku po kilka godzin każdego dnia. Ergonomiczna pozycja ciała zapewnia odpowiednie ułożenie kręgosłupa, dzięki któremu nie jest on nadmiernie obciążony. To pozwala uniknąć bolesnych przeciążeń, rozwoju różnego rodzaju schorzeń i wad postawy.
Biurko powinno mieć przede wszystkim odpowiednią wysokość. Zwykle zaleca się, aby było to nieco ponad 70 cm. Ciekawym rozwiązaniem są również biurka ze zmienną wysokością blatu. Można przy nich pracować także na stojąco, co bywa dużym wsparciem dla kręgosłupa po wielu godzinach siedzenia.
Wybierając krzesło, zwróć uwagę na odpowiednio głębokie i szerokie siedzisko, wysokość podparcia obejmującą całe plecy, obecność zagłówka, podłokietników oraz możliwość regulacji poszczególnych elementów, dzięki której dopasujesz je do własnego wzrostu.
Gdzie ustawić biurko i jak wydzielić miejsce do pracy?
Gdzie stworzyć miejsce do pracy we własnym domu? Jeśli masz możliwość przeznaczyć na ten cel całe pomieszczenie, będzie to dla ciebie najwygodniejsze rozwiązanie. Własne biuro w oddzielnym pokoju ułatwia oddzielenie przestrzeni do pracy.
Nie wszyscy mają jednak wolny pokój, z którego mogą stworzyć swój własny gabinet. Jeżeli i ty musisz zmieścić biurko w salonie bądź sypialni, zastanów się, gdzie znajduje się mniej rozpraszaczy. W salonie biurko musiałoby stanąć tuż przy telewizorze? Więc lepiej zastanów się nad tym, jak zmieścić je w sypialni!
Biurko warto postawić możliwie najbliżej okna, żeby podczas pracy móc jak najdłużej korzystać z naturalnego światła dziennego. Nie oznacza to jednak, że nie będzie ci potrzebne dodatkowe oświetlenie. Zaopatrz się w lampkę stojącą lub podwieszaną, którą porządnie oświetlisz blat po zmroku.
Jeśli jesteś zmuszony postawić biurko w pokoju dziennym, z którego cały czas korzystają inni domownicy, warto zastanowić się nad wydzieleniem miejsca do pracy z pomocą ścianki działowej, parawanu pokojowego lub chociaż roślinności, na przykład paproci w podwieszanych doniczkach.
Systemy przechowywania, które ułatwią utrzymanie porządku
Czy wiesz, że bałagan może przeszkadzać w pracy? W schludnym otoczeniu łatwiej o skupienie. Wśród bałaganu natomiast łatwo jest się rozproszyć i skupić uwagę na czymś zupełnie innym niż wykonywane obowiązki. Kiedy pracujesz w domu, staraj się utrzymywać porządek na biurku i w swoim najbliższym otoczeniu. Pomoże ci w tym odpowiednia organizacja wykorzystywanych akcesoriów oraz systemy przechowywania, w tym półki, szafki, szuflady i organizery.
Miejsce do przechowywania akcesoriów biurowych bardzo często znajduje się już w biurkach w postaci dołączonych szuflad czy szafek. Wykorzystuj je mądrze – pod ręką przechowuj te przedmioty, po które sięgasz najczęściej. Potrzebujesz dodatkowej przestrzeni? Pomyśl nad powieszeniem półek w okolicy biurka, dostawieniem do niego kompletu szafek albo wyborem nadstawki, którą stawia się na blacie.
Drobne przedmioty takie jak artykuły piśmiennicze warto przechowywać w piórnikach lub innego rodzaju organizerach. Wrzucone luzem do szuflady szybko stworzą wizualny bałagan, w którym trudno będzie cokolwiek znaleźć. Na długopisy możesz wykorzystać organizery do szuflady albo pojemniki stojące w postaci ozdobnych kubków.
Współpraca reklamowa