1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

Marka osobista - jak wizerunek sprzedawcy wpływa na sprzedaż?

Budowanie marki osobistej to świetny sposób na zwiększenie sprzedaży w
internecie. Wizerunek sprzedawcy wpływa na to, ile sprzedajemy. (Fot. materiały prasowe)
Budowanie marki osobistej to świetny sposób na zwiększenie sprzedaży w internecie. Wizerunek sprzedawcy wpływa na to, ile sprzedajemy. (Fot. materiały prasowe)
Jak zwiększyć sprzedaż w internecie? Za pomocą skutecznego personal brandingu! Marka osobista zwiększa wartość produktów oraz popyt na nie. Jednak zbudowanie silnej marki osobistej od zera nie jest proste i wymaga pełnego zaangażowania. Mimo wszystko warto, bo wzrost sprzedaży i zaufania wśród klientów jest tego wart.

Jak marka osobista wpływa na sprzedaż w internecie?

Prowadzisz lub planujesz prowadzić ? Jeśli posiadasz silną markę osobistą, to może to zwiększyć twoje wyniki sprzedażowe - niezależnie od rodzaju produktu lub usługi, które oferujesz. Jak to możliwe?

Zacznijmy od definicji marki osobistej. Może to być imię i nazwisko albo nazwa, logo bądź inny symbol, który będzie kojarzył się z wysoką jakością usług i produktów. Na personal branding składa się to, co mamy do zaoferowania - wiedza, produkt, doświadczenie oraz umiejętność “sprzedania się” w internecie, reklamie i w social mediach. Marka osobista powinna zapewniać korzyści materialne i niematerialne (np. poczucie dumy, prestiż). Co więcej, korzyści w tym przypadku ma nie tylko osoba, która tworzy markę, ale też jej odbiorcy. Przykładowo idąc na szkolenie znanego coacha mają pewność, że będzie to dobra dawka wiedzy, a nie pseudopsychologiczne dywagacje. Albo kupując produkt od osoby, która sama robi kosmetyki naturalne wiedzą, że to skuteczny i przyjazny środowisku produkt.

Dobry personal branding może więc skutecznie zwiększyć sprzedać, przyciągnąć do sklepu internetowego nowych klientów, zwiększyć rozgłos (produktu/osoby/usługi) oraz… zwiększyć wymagania co do jakości zamówień. Im lepsza marka osobista, tym większe zyski, ale też większa presja na sprzedawcy. Nawet w przypadkach, gdzie personal branding nie polega na firmowaniu czegoś swoją twarzą.  

Budowanie marki osobistej - 5 kroków do mocnego personal brandingu

Wiele sklepów internetowych lub po prostu produktów i usług sprzedawanych różnymi kanałami w sieci opiera się na wizerunku sprzedawcy. Przykładami są m.in. Jakub B. Bączek (sprzedaż szkoleń), Pani Swojego Czasu (sprzedaż książek, planerów i szkoleń) czy Tamara Gonzalez-Perea (sprzedaż ubrań i akcesoriów). Ich nazwiska nadają wiarygodność transakcjom oraz sprawiają, że ludzie kupują oferowane usługi i/lub produkty, których jakość (ich zdaniem) jest gwarantowana poprzez postać sprzedawcy. Szkolenia z rozwoju osobistego Jakuba Bączka dosłownie rozchodzą się “jak świeże bułeczki”, ponieważ posiada on opinię eksperta w swojej dziedzinie. Dlatego jeśli chcemy prowadzić sprzedaż w internecie i mamy do zaoferowania coś poza zwykłymi produktami, które będziemy sprowadzać i rozprowadzać dalej, to możemy mocno zastanowić się nad firmowaniem produktów swoją twarzą. W takich przypadkach niezbędne jest stworzenie mocnej marki osobistej. Słaba lub wręcz negatywna będzie odstraszać klientów.

Pozostaje tylko pytanie, jak najlepsi, najbardziej rozpoznawalni eksperci i sprzedawcy w jednym osiągnęli swoją rozpoznawalność i zyskali zaufanie klientów? M.in. przez kierowanie się zasadami tworzenia personal brandingu.

Oto 5 podstawowych kroków do stworzenia własnej marki osobistej:

  • Pomyśl, w czym się specjalizujesz. W jakiej dziedzinie twoja wiedza jest największa? Co cię interesuje? Czy umiesz swoje zainteresowanie przekuć w konkretny produkt, np. szkolenia lub książkę? Żeby zbudować markę osobistą, musisz mieć konkrety. Kupujący wyłapią każdy fałsz lub brak wiedzy czy spadek jakości.
  • Zrób analizę konkurencji. Czy dziedzina, w której chcesz sprzedawać, nie jest już za bardzo oblegana? Czy ciężko będzie się przebić?
  • Załóż własny sklep internetowy, ale nie zapomnij o social mediach. Przygotuj swoje profile na Facebooku, Instagramie i Twitterze.
  • Opracuj tzw. brand story i zacznij się reklamować. Daj się zauważyć.
  • Dbaj o jakość - przez cały czas, nie tylko na początku. Marny towar nie przyciąga klientów i może zrobić tylko negatywny PR. Jakość to podstawa do przetrwania na rynku.

Sprzedaż w internecie - błędy najczęściej popełniane przez sprzedawców 

Istnieje kilka błędów, które najczęściej popełniane są przez osoby, które dopiero co zaczynają budować swoją markę osobistą. Oto ich przykłady:
  • Brak jakości.
  • Zbyt nachalna reklama (klienci nie lubią być nagabywani, tylko chcą być zachęcani)
  • Nieprofesjonalna/niejasna komunikacja z klientami.
  • Wrogie nastawienie do klienta (nawet nieuświadomione).
  • Późne wysyłanie przesyłek.
  • Brak udogodnień na stronie internetowej dla kupujących (np. integracji z systemami płatniczymi online).
  • Brak czegoś, co wyróżnia markę, “nijakość” marki, brak pomysłu na siebie jako sprzedającego w internecie.
Pozostałe błędy to złe reakcje różnego rodzaju na kryzys wizerunkowy oraz niespełnianie realnych oczekiwań klientów.

Naprawa sprzedaży za pomocą naprawy nieskutecznego personal brandingu

Bywa i tak, że mimo dobrego personal brandingu przychodzi kryzys wizerunkowy. Może to się stać za sprawą niefortunnej odpowiedzi na reklamację klienta lub przez brak uwagi i monitorowania tego, co inni mówią o firmie, sklepie, osobie, na której opiera się cała marka. Na szczęście kryzys wizerunkowy można zwalczyć. Co więcej, można z tego odnieść korzyści, jakimi będą pozytywna wzmocnienie marki, zwiększona sprzedaż oraz większy rozgłos. Trzeba tylko wiedzieć, jak to zrobić.

Przede wszystkim budujemy pozytywne nastawienie do klientów. Każdy, kto prowadzi sprzedaż w internecie wie, że to jest trudne, bo klienci bywają złośliwi, roszczeniowi i nieprzyjemni. Wszyscy jesteśmy tylko ludźmi, ale jeśli w takich sytuacjach puszczają nam nerwy, najpierw ochłońmy, zanim odpowiemy na bezzasadną reklamacją lub aroganckie, niesprawiedliwe zachowanie. Wielu sprzedawców, którzy agresywnie odpowiadają na agresywne komentarze na Allegro czy w opiniach Google, szybko traci zaufanie, a co za tym idzie - zyski. Kupujący będą przyjmować różne postawy i trzeba po prostu potraktować to jako normalną rzecz w działalności. Ton korespondencji z klientami powinien być przyjazny, zachęcający, a jeśli dana osoba sprawia, że nie jesteśmy w stanie być przyjaźnie nastawieni, to postawmy na logiczne argumenty i rzeczowość. 

W obliczu kryzysu wizerunkowego lub stosowania personal brandingu, który ma zerowy odzew, warto zatrudnić PR-owca lub skorzystać ze szkolenia z komunikacji z klientami. Obecnie social media dają ogrom możliwości wzmacniania swojej marki. Można podjąć współprace z blogerami lub samodzielnie pokazywać swoje produkty w jak najatrakcyjniejszy sposób w social mediach. Zanim jednak cokolwiek zrobimy, przeanalizujmy swoje dotychczasowe działania i ich skuteczność. Można je oceniać w skali od 1 do 10, patrząc na wyniki sprzedażowe. Może się okazać, że sama strategia nie jest zła, ale po prostu dany produkt lub usługa nie przyjęły się na rynku (dlatego tak ważna jest wcześniejsza analiza konkurencji). 

Bywa i tak, że sami jesteśmy winni kryzysowi wizerunkowemu, ponieważ z rozmysłem nie spełniamy stawianych przez rynek oczekiwań. Przykładem tego działania jest historia blogera i podróżnika Jakuba Górnickiego, który pod koniec 2019 roku przeniósł swój numer do Play. Ponieważ czekanie na przeniesienie numeru mocno się ociągało, w swoich social mediach opublikował zdjęcie, na którym przestrzegał przez podpisywaniem umowy z tą siecią (pozując na tle jej salonu). Po tym poście natychmiast jego numer został przeniesiony. Jednak Play wyszedł z tego obronną ręką, ponieważ… poinformował podróżnika o tym w taki sam sposób, w jaki Górnicki rozpoczął medialną walkę - przez FB, robiąc zdjęcia PR-owca na tle salonu sieci. Takie bądź co bądź odważne działanie sprawiło, że Play wydało się klientom siecią bardziej przyjaźnie nastawioną do klientów, niżby wynikało to z całej sytuacji. 

Kryzys wizerunkowy najczęściej można pokonać przyjaznym nastawieniem do klienta i nieignorowaniem jego potrzeb. Miejmy na uwadze, że obecnie wystarczy chwila, aby dana osoba poszła do konkurencji. Jednak jeśli nasza marka osobista będzie silna, a działania marketingowe przemyślane, to nasz wizerunek jako sprzedawcy będzie sprawiał, że zyski będą tylko coraz większe.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze