Bunt, odwaga i autentyczność, czyli YES dla kobiecej siły
Mamy 2021 rok, a wciąż żyjemy w patriarchalnym świecie pełnym stereotypowych ról, które społeczeństwo nadaje kobietom. Nieustannie zmagamy się z nierównością, szklanym sufitem, brakiem akceptacji i zależnością od innych. Swoją cegiełkę w utrzymywaniu takiego stanu rzeczy dokłada również szkodliwy marketing. Kobiety otrzymują ok. 10 tys. komunikatów dziennie – w większości są to te same krzywdzące przekazy: bądź szczuplejsza, bardziej kobieca, wyglądaj młodo. W reklamach natomiast nieustannie widzimy przestarzały obraz kobiet: występują w nich głównie młode i szczupłe panie, tymczasem dla innych kategorii wiekowych i typów urody wciąż brakuje miejsca. Takie działania mają destrukcyjny wpływ nie tylko na kobiety, ale i dziewczynki.
Zauważając ten problem, marka YES rozpoczęła nową komunikację pod hasłem „Jestem Kobietą”. – Samo tworzenie biżuterii nam nie wystarcza. To, co nas interesuje, to tworzenie lepszego świata dla kobiet; świata, który kobietom powie TAK i w którym będą mogły realizować własne marzenia i najbardziej odważne plany. A biżuteria może pięknie tą odwagę podkreślać – mówi Tomasz Kwiatkiewicz, prezes YES.
Nowa strategia marki nie wzięła się znikąd. Firmę YES od 40 lat tworzą głównie kobiety – założycielka Magdalena Kwiatkiewicz, projektantki Magda Dąbrowska i Kasia Bukowska i cały zespół YES w większości złożony z kobiet. – Nasza biżuteria od początku była tworzona przez kobiety i dla kobiet. Wierzymy, że dzięki niej kobiety mogą czuć się ważne, niezależne i odważne, i to jest dla nas najpiękniejsze – mówi Magda Kwiatkiewicz.
Jestem kobietą! Nowy mural jest na TAK
Elementem nowej komunikacji marki stał się m.in. mural, który pojawił się na rogu ulic Marszałkowskiej i Hożej w Warszawie. Widnieje na nim fragment manifestu:
Chcemy tworzyć świat, w którym kobiety zamiast NO, słyszą YES. Chcemy tworzyć świat, w którym każda z nas z dumą powie: „Jestem Kobietą”.
Jest to wyraz poparcia dla różnorodnej kobiecości; kobiecości, w której jest miejsce na odwagę, bunt, wrażliwość i emocje. Malunek przedstawia kilka kobiet w przyjaznym uścisku. Jego autorką jest artystka Alicja Biała, autorka ilustracji, obrazów, rzeźb architektonicznych i murali.
Kobiety, które żyją na własnych zasadach
Manifestem jest również nowy spot reklamowy YES, pokazujący kobiety, które odważyły się żyć na własnych zasadach – bez upiększeń, photoshopa, wstydu, lęku i odwiecznego „nie wypada”. Jego bohaterkami są: instagramerka i mama trójki dzieci Aleksandra Żebrowska, olimpijka Kasia Zillmann wraz ze swoją partnerką, dzielnie walcząca z nowotworem i zachęcają do badań profilaktycznych Aleksandra Wiederek Barańska, modelka plus size Bogna Golec i nieprzewidywalna seniorka Christina Flagmeier. Wszystkie te kobiety są po prostu sobą, a to wymaga nie lada odwagi. W spocie możemy oglądać m.in. karmienie piersią w muzeum, czuły pocałunek dwóch kobiet czy kobiecość po mastektomii.
Kampania przyniosła pozytywne rezultaty: została entuzjastycznie przyjęta przez widzów i wywołała sporo komentarzy i dyskusji wokół tego, jak powinniśmy pokazywać kobiety w reklamach i jak traktować je w życiu społecznym. Marka nawiązała również długofalową współpracę z Fundacją Wysokich Obcasów, dzięki której chce pozytywnie wpływać na los kobiet w Polsce i podnosić ich świadomość odnośnie swoich praw.
Manifest marki YES
Chcemy tworzyć świat, w którym każda z nas Z DUMĄ powie: Jestem KOBIETĄ.
Żyjemy w świecie, w którym my kobiety ciągle słyszymy NIE. Słyszymy NIE, kiedy chcemy definiować kobiecość na nowo. Kiedy jesteśmy odważne i silne oraz kiedy wychodzimy poza schemat. NIE, kiedy jesteśmy w czymś lepsze. NIE, kiedy przejmujemy kontrolę i kiedy robimy coś, co dla mężczyzn jest naturalne. Ale nie dla nas. NIE, kiedy chcemy równego traktowania w każdej dziedzinie: w pracy, w domu, w życiu społecznym. Kiedy prosimy o coś, o co nie powinniśmy prosić. Słyszałyśmy już wystarczająco dużo NIE.
Najwyższy czas, by razem stworzyć świat pełen kobiecej siły, który w zamian powie nam TAK. TAK dla silnych, niezależnych i odważnych kobiet. Dla tych, które chcą takie być w każdej dziedzinie życia. Nieważne gdzie, nieważne kiedy. TAK dla kobiecej wrażliwości i kobiecych emocji. Dla tych, które czerpią moc z tego, co inni uznają za słabość. TAK dla blisko 4 miliardów kobiet na całym świecie. W naszej firmie chcemy tworzyć nie tylko biżuterię. Chcemy tworzyć świat, w którym wszystkie kobiety, zamiast NO, słyszą YES.