1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Moda i uroda

Moda i film – Prada zaprojektowała kostiumy do filmu „Elvis”

Od lewej: Elvis Presley, jego żona Pirscilla i córka Lisa Marie w 1968 roku; bohaterowie filmu „Elvis” w kostiumach Prady (Fot. Friedrich/Interfoto/Forum/materiały prasowe)
Zobacz galerię 17 Zdjęć
To nie pierwszy raz, kiedy projekty włoskiego domu mody pojawiają się na srebrnym ekranie.

Najnowszy film Baza Luhrmanna „Elvis” opowiadający historię jednego z najlepszych i najbardziej wyrazistych artystów lat 50. XX wieku to gratka nie tylko dla fanów muzyki, ale także mody tamtej dekady. Luhrmann, wielokrotnie nagradzany australijski reżyser, związany z branżą mody od lat (reżyseruje filmy reklamowe m.in. dla takich domów mody jak Chanel oraz jest konsultantem kreatywnym corocznej nowojorskiej Met Gali), doskonale wie, jak ważną rolę w stworzeniu odpowiedniej atmosfery na dużym ekranie pełni moda. Dlatego do współpracy przy filmie „Elvis” zaprosił jedną z najważniejszych projektantek XX i XXI wieku – Miuccię Pradę.

W filmie zobaczymy projekty dwóch marek włoskiej projektantki: Prada i Miu Miu. Wyjątkowość tej współpracy polega na tym, że kostiumy do filmu nie zostały zaprojektowane od zera, a powstały na podstawie istniejących już projektów obu marek. Aby jak najlepiej uchwycić ducha tamtej epoki, Miuccia razem z kostiumografką Catherine Martin w pierwszej kolejności przeanalizowały dokładnie garderobę Elvisa i jego żony Priscilli, amerykańskiej aktorki i modelki, a także styl całej dekady. Następnie szukały podobieństw w archiwach Prady i Miu Miu, odświeżając wybrane modele męskich garniturów oraz damskich kostiumów i sukienek. Było to możliwe, bo Miuccia Prada w swojej pracy często zagląda w przeszłość, przygląda się stylowi minionych dekad, by potem przełożyć go na współczesny język mody.

Szkice kostiumów Prady i Miu Miu do filmu „Elvis” (Fot. materiały prasowe)
Kostiumy Prady do filmu „Elvis” (Fot. materiały prasowe)
Kostiumy Prady do filmu „Elvis” (Fot. materiały prasowe)

Szczególnie bliska zdaje się być projektantce pierwsza połowa XX wieku. Fani talentu Miucci z pewnością pamiętają kolekcję Miu Miu na jesień–zimę 2011 roku inspirowaną latami 40., a szczególnie powstałym w 1945 roku filmem „Mildred Pierce”. Pokazane na wybiegu płaszcze, sukienki i kurtki z wyraźnie zaznaczonymi ramionami i mocno zarysowaną talią wyglądały jak odświeżona, nieco bardziej nowoczesna garderoba tytułowej bohaterki filmu. Kilka tygodni później o kolekcji zrobiło się jeszcze głośniej, ponieważ w Hollywood premierę miał miniserial produkcji HBO „Mildred Pierce” z Kate Winslet w roli głównej.

Kolekcja Miu Miu na jesień–zimę 2011 (Fot. Gonzalo Fuentes/Reuters/Forum)
Kadr z filmu „Mildred Pierce” z 1945 roku (Fot. Warner Bros. Pictures/Forum)
Kate Winslet i Guy Pearce w serialu „Mildred Pierce” (Fot. materiały prasowe)

Z kolei rok wcześniej w kolekcji Prady na jesień–zimę 2010 roku można było doszukać się inspiracji serialowym hitem „Mad Men”, którego akcja osadzona jest w latach 60. XX wieku. Na wybiegu pojawiły się rozkloszowane sukienki z odkrytymi ramionami i długości za kolano oraz eleganckie zestawy ze spódnicą szytą na bazie koła w roli głównej.

„Elvis” to nie pierwsza produkcja, na planie której Miuccia Prada spotkała się z reżyserem Buzem Luhrmannem i projektantką kostiumów Catherine Martin. W 2013 roku przy okazji pracy nad filmem „Wielki Gatsby” Miuccia wraz z Catherine zaadoptowały około 40 projektów z archiwów Prady i Miu Miu, które w filmie nosiła m.in. wcielające się w rolę Daisy Buchanan Carey Mulligan. Podobno Miuccia Prada została zaproszona do współpracy po tym, jak ubrania jej projektu zostały przypadkowo założone podczas scen próbnych.

Kadr z filmu „Wielki Gatsby” z 2013 roku (Fot. Mary Evans Picture Librar Forum)

Współpraca cieszyła się taką popularnością, że chwilę po premierze filmu zorganizowano wystawę kostiumów w butikach Prady, najpierw w Nowym Jorku, potem w Tokio i Szanghaju.

Trio zna się i przyjaźni od 30 lat, a po raz pierwszy spotkało się na planie w 1996 roku, kiedy Miuccia Prada zaprojektowała garnitur dla Leonarda DiCaprio do filmowej adaptacji dramatu Williama Szekspira „Romeo i Julia” reżyserowanej przez Luhrmanna. Prada współpracowała z reżyserem także na planie serii krótkometrażowych filmów towarzyszących wystawie Schiaparelli and Prada: Impossible Conversations, która została pokazana w Costume Institute w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku w 2012 roku. Miuccia Prada była wtedy drugą żyjącą projektantką, której MET zdecydowało się poświęcić wystawę.

W naszej galerii znajdziecie więcej zdjęć szkiców i projektów kostiumów Prady i Miu Miu do filmu „Elvis”.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze