fbpx

Ekologia, nowe technologie, odpowiedzialna produkcja – jak zmienia się branża fashion?

Ekologia, nowe technologie, odpowiedzialna produkcja – jak zmienia się branża fashion?
fot. materiały prasowe LPP

W ciągu ostatnich kilku lat sektor modowy przeszedł prawdziwą rewolucję. Widać, że zmieniło się nie tylko stanowisko branży na temat dbania o środowisko i wykorzystywania najnowocześniejszych technologii. Wyraźnie dostrzegalny jest zwrot ku odpowiedzialnej produkcji, w tym m.in. przestrzeganiu praw człowieka i kontroli łańcucha dostaw. Sprawdziliśmy w największej firmie odzieżowej w Polsce, czy zmiana może też dotyczyć tak dużych graczy.

Ile kosztuje bezpieczeństwo w fabrykach?

Katastrofa budowlana w Bangladeszu w 2013 roku odcisnęła piętno na przemyśle modowym. Zawalenie się budynku w kompleksie Rana Plaza uświadomiło skalę problemu łamania przepisów BHP i praw pracowników w azjatyckich fabrykach i szwalniach. Z perspektywy czasu wyraźnie widać, jak dużo branża odzieżowa zrobiła w zakresie poprawy bezpieczeństwa w tego typu miejscach. Od czasu tragicznych wydarzeń w Rana Plaza lppsa.com przekazało na ten cel 25,4 mln zł, z czego aż 4,9 mln zł w roku 2019 roku. Spółka ta jako pierwsza (i dotychczas jedyna) polska firma dołączyła też do międzynarodowego porozumienia ACCORD zrzeszającego przedstawicieli sektora modowego z całego świata. Jego głównym zadaniem jest działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa w fabrykach w Bangladeszu, nie tylko poprzez rygorystyczne kontrole warunków pracy, ale także edukację w tym zakresie. W ramach ACCORD LPP wspiera m.in. program szkoleń BHP, który ukończyło już przeszło 80 tys. pracowników fabryk współpracujących z tą polską firmą odzieżową. Uruchomiło też specjalny numer telefonu, pod którym każdy zatrudniony może anonimowo zgłosić nieprawidłowości czy poinformować o zagrożeniach bezpieczeństwa w swoim miejscu pracy.

Ekologia, nowe technologie, odpowiedzialna produkcja – jak zmienia się branża fashion?
fot. materiały prasowe LPP

Łańcuch dostaw pod kontrolą

Z uwagi na rozproszenie dostawców i częsty brak obecności przedstawicieli firm odzieżowych na rynkach, na których szyte są ich ubrania, kontrola w globalnych łańcuchach dostaw jest dla branży sporym wyzwaniem.

– Zależy nam na bezpieczeństwie pracowników fabryk, w których powstają nasze ubrania, dlatego nie tylko dołączyliśmy do porozumienia ACCORD, ale uruchomiliśmy też w Szanghaju i Dhace biura przedstawicielskie. Dzięki nim możemy m.in. na bieżąco kontrolować naszych dostawców. Co więcej, naszą współpracę z nimi dodatkowo regulują specjalnie opracowane dokumenty, m.in. nasz „Kodeks Postępowania LPP” – podkreśla Anna Miazga, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju w LPP. Ten przygotowany przez firmę odpowiedzialną za marki takie jak Reserved, Mohito czy Cropp zbiór zasad, uwzględnia ustalenia Międzynarodowej Organizacji Pracy oraz Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Znajdują się w nim zapisy poświęcone np. równości traktowania wszystkich pracowników, zakazowi zatrudniania dzieci czy konieczności zapewnienia pracującym odpowiednich warunków formalnych. Jak podkreślają przedstawiciele LPP, każda fabryka w Bangladeszu musi przejść audyt, a wszyscy dostawcy są zobowiązani do podpisania „Kodeksu Postępowania LPP” przed rozpoczęciem współpracy.

– W naszej firmie szczególnie dbamy o kontrolowanie łańcucha dostaw – zajmuje się tym dział zrównoważonego rozwoju oraz pracownicy wspominanych już biur przedstawicielskich. Przy audytowaniu fabryk w Bangladeszu współpracujemy też z niezależną międzynarodową firmą SGS, która pomaga nam weryfikować przestrzeganie przez dostawców naszego „Kodeksu”. W 2019 roku przeprowadziliśmy razem z nią 83 audyty, w których średnia ocena zakładów, z którymi współpracujemy, wynosiła 91% (poprawa o 7 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim rokiem). Łącznie w omawianym okresie, razem z naszymi kontrolami, wykonaliśmy 1 564 audyty pod kątem przestrzegania praw człowieka i standardów BHP. Obejmowały one nie tylko fabryki w Chinach czy Bangladeszu, ale również w Kambodży, Mjanmie, Pakistanie, Indiach, Turcji, Gruzji, Bułgarii oraz na Ukrainie – kontynuuje Anna Miazga z LPP.

Zrównoważony rozwój

Jednym z aspektów branych pod uwagę w czasie audytów bezpieczeństwa w azjatyckich fabrykach jest dbałość o środowisko. Nie bez powodu, bo w ostatnich latach firma rodzinna z Pomorza coraz bardziej angażuje się w proekologiczne działania. W zeszłym roku wprowadziła nową Strategię Zrównoważonego Rozwoju – tym razem na lata 2020-2025. Ten dokument, którego hasłem przewodnim jest „For People For Our Planet”, to zbiór planowanych przez spółkę działań, których celem jest znaczące ograniczenie niekorzystnego wpływu na otoczenie. Obejmuje on całokształt procesów w firmie – od powstawania produktów i produkcji, przez bezpieczeństwo chemiczne i kontrolę zużycia plastiku, po zrównoważony rozwój w budynkach (w centrali czy salonach sprzedaży). Synonimem troski LPP o planetę jest program pod hasłem Eco Aware, który przekłada się na każdy aspekt działalności przedsiębiorstwa, m.in. na kolekcje o takiej samej nazwie.

– Od kilku lat stawiamy na rozbudowę naszej kolekcji Eco Aware, która w ostatnim roku obrotowym stanowiła już 16,65% całej kolekcji czołowej marki LPP, Reserved. Jej filarami są właśnie odpowiedzialna produkcja – Eco Aware Productions (np. ograniczenie zużycia wody przy powstawaniu produktu) oraz poszerzanie gamy materiałów o te kupowane od sprawdzonych sprzedawców i pozyskiwane z odnawialnych lub pochodzących z recyklingu źródeł, np. o bawełnę organiczną, włókna z recyklingu czy tkaniny na bazie celulozy drzewnej przetworzone w obiegu zamkniętym – wskazuje Anna Miazga.

W najbliższych latach polskie przedsiębiorstwo chce objąć programem Eco Aware Productions co najmniej 30% fabryk w Azji, zredukować o 15% emisję CO2 w procesie powstawania odzieży, całkowicie zrezygnować z użycia plastiku przy wysyłce asortymentu marek Reserved i Mohito zamawianego online oraz wdrożyć założenia programu Eco Aware w sklepach. Firma odzieżowa z Gdańska wspiera też promowanie prośrodowiskowych zachowań wśród swoich pracowników, stosując zasady ECObiura, np. rezygnując z samochodów służbowych w centrali w Trójmieście na rzecz rowerów miejskich.

„Zielone” technologie

Wspomniana Strategia Zrównoważonego Rozwoju LPP zakłada nie tylko wzrost znaczenia kolekcji z ekologicznych materiałów czy ograniczenie zużycia plastiku, ale i zwrot ku nowym technologiom pozwalającym zaoszczędzić energię. Salony sprzedaży generują spore zużycie prądu, dlatego gdańska spółka od kilku lat sukcesywnie wprowadza do nich „zielone standardy” umożliwiające oszczędność nawet do 70% energii. I tak w nowych salonach stawia się na energooszczędne oświetlenie LED, specjalny system zarządzania energią czy rozwiązania z zakresu zoptymalizowanego sterowania klimatyzacją. – Energooszczędne oświetlenie, strefy ciepła, segregacja odpadów to dopiero początek. Do 2021 roku planujemy, by energia zasilająca nasze serwery czy sklep internetowy w 100% pochodziła z odnawialnych, „zielonych” źródeł – konkluduje Anna Miazga.

Ekologia, nowe technologie, odpowiedzialna produkcja – jak zmienia się branża fashion?
fot. materiały prasowe LPP

Do 2023 roku LPP zamierza też zainwestować milion zł w nowe technologie pozwalające odzyskiwać zasoby z tekstyliów, np., pełen recykling bez strat na materiale. Takie działania przybliżają nas wszystkich do idei gospodarki obiegu zamkniętego. Od 2019 roku firma realizuje ponadto program wykorzystywania odzieży używanej, z korzyścią nie tylko dla środowiska, ale i osób potrzebujących. W jego ramach w ponad 50 salonach Reserved, House i Mohito klienci mogą zostawiać ubrania dowolnej marki w specjalnych pojemnikach przy kasach. Trafiają one następnie do podopiecznych Towarzystwa Pomocy im. Św. Brata Alberta, prowadzącego w całym kraju noclegownie dla osób bezdomnych.

Działania LPP pokazują, jak ogromne przeobrażenia przeszła branża odzieżowa w ciągu ostatnich lat. Biorąc pod uwagę plany i dynamikę tego sektora, wkrótce możemy spodziewać się kolejnych rewolucyjnych zmian.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze