Śmiało możemy stwierdzić, że wkraczamy w erę świadomości ekologicznej. By nadeszła ona w pełni, potrzebujemy zmiany podejścia w wielu istotnych kwestiach, zarówno ze strony jednostek, jak i największych przedsiębiorstw. Moda to dla nas codzienność, dlatego bardzo ważne jest, by kupować świadomie, troszcząc się o naszą planetę. Co więc tak naprawdę znaczy sustainable fashion?
Sustainable fashion, czyli moda zrównoważona lub moda ekologiczna, to zjawisko, które można nazwać trendem współczesnego świata. I choć już samo słowo "trend" kojarzy się z czymś przemijalnym i modnym tylko chwilowo, w tym przypadku wydaje się być zupełnie inaczej. Z roku na rok bowiem moda ekologiczna rośnie w siłę. Urosła wręcz do rangi pewnego silnego nurtu, a nawet współczesnej filozofii desigu.
Na czym więc w praktyce polega moda zrównoważona? Najprościej mówiąc, na świadomym podejściu do tego, co nosimy. Należy jednak pamiętać, że przybiera ona wiele form, a do jej osiągnięcia potrzebne są działania dwóch stron - firm odzieżowych i nas, klientów. Chodzi o produkcję odzieży, obuwia i akcesoriów w sposób zrównoważony pod względem ekologicznym i społeczno-gospodarczym, ale także na bardziej zrównoważonych wzorcach konsumpcji i użytkowania, które wymagają zmian indywidualnych postaw i zachowań. Oznacza to więc ciągłą pracę nad poprawą wszystkich etapów cyklu życia produktu, począwszy od projektowania, produkcji surowców, transportu, przechowywania, marketingu i sprzedaży końcowej, a skończywszy na użytkowaniu, ponownym użyciu, naprawie, przetwarzaniu i recyklingu produktu oraz jego komponentów. I choć brzmi to skomplikowanie, w rzeczywistości nie do końca takie jest. Wiele bowiem zależy od naszych najprostszych, codziennych wyborów, które mają ogromną wartość - polepszają żywot naszej planety.
Dbałość o środowisko i zrównoważona moda mają swój początek tam, gdzie zaczyna się prawdziwa świadomość tego, co kupujemy. Owa świadomość jest kluczowa. Bo jeśli podchodzimy do zakupu ubrań rozsądnie i uważnie oraz zdajemy sobie sprawę z tego, że nasze zakupowe wybory pomagają planecie, na której żyjemy - kupujemy zupełnie inaczej. Co to oznacza w praktyce? Między innymi ograniczenie ilości kupowanych ubrań, wybieranie naturalnych lub pochodzących z recyklingu tkanin, decydowanie się na materiały, przy produkcji których ogranicza się zużywanie wody, kupowanie ubrań "z drugiej ręki", a także edukowanie się w zakresie ekologii, nie tylko w kontekście mody. Takie działania nie wymagają wielkiego wysiłku, a dzięki ich wdrożeniu w nasze życie z dumą możemy nazywać siebie świadomymi konsumentami. Planeta z czasem nam za to podziękuje.
Jednak odpowiedzialność za nasze środowisko nie leży tylko po naszej stronie. Działania jednostek sią bardzo ważne, ale największy krok w kierunku zrównoważonej mody należy do wszelkich firm z branży odzieżowej. To one w ogromnym stopniu wpływają na swoich konsumentów i, by odpowiednio zadbać o naszą planetę, muszą zaszczepić w swoich klientach właśnie trend sustainable fashion, według którego jedyną słuszną modą w dzisiejszych czasach jest ta, na którą składa się ekologia i zrównoważony rozwój. Z roku na rok coraz więcej marek pokazuje, że w temacie ochrony środowiska moda może zdziałać dużo więcej, niż moglibyśmy się spodziewać.
Przede wszystkim marki zmieniają swoje praktyki i strategie produkcyjne, dystrybucyjne i marketingowe tak, by były jak najbardziej zrównoważone. Wprowadzają rozwiązania, które są zgodne z normami ochrony środowiska, a jednocześnie przyczyniają się do zwiększenia świadomości ekologicznej klientów. Takie działania to na przykład tworzenie kolekcji ubrań pochodzących z recyklingu, ograniczanie ilości ubrań w danej kolekcji, zmniejszanie użycia chemikaliów, ograniczanie zużycia wody przy produkcji oraz kampanie promujące ekologiczną modę.
Coraz więcej przedsiębiorstw odzieżowych decyduje się na produkowanie ekologicznych zamienników najpopularniejszego materiału, z którego tworzone są ubrania - bawełny. Dlaczego bawełna, która przecież jest włóknem naturalnym, powinna mieć swoją ekologiczną alternatywę? Otóż proces wytwarzania przędzy bawełnianej jest wieloetapowy i jednocześnie bardzo szkodliwy dla środowiska. Bawełna musi być oczyszczana, wybielana, farbowana, a do tego zużywa się olbrzymie ilości wody, nawet do 30 tys. litrów wody na 1 kg bawełny. Co więcej, do uprawy bawełny używane są pestycydy (20 tys. ludzi rocznie umiera w wyniku zatrucia pestycydami), a przemysł tekstylny wypuszcza do wody tysiące ton farby.
Na ten problem firma Levi's® zwróciła uwagę już w 2011 roku. Wprowadziła wtedy innowacyjne technologie o nazwie Levi's® Water<Less, które polegają na tym, że zamiast prania jeansów z użyciem płynu do płukania tkanin, materiał poddawany jest działaniu nakrętek od butelek i piłeczek golfowych, całkowicie eliminując konieczność wykorzystania wody. Dzięki temu w procesie wykańczania ubrań Levi's® zaoszczędził już ponad 3,5 miliarda litrów wody (to tyle, ile wystarczyłoby do wypełnienia 12 basenów olimpijskich!), a kolejne 5 miliardów zostało poddane recyklingowi. Do 2021 roku firma planuje stosować techniki Water<Less w przypadku co najmniej 80 proc. dżinsów. Co więcej, technologia ta nie jest zastrzeżona, co oznacza, że Levi's® chętnie dzieli się nią ze swoimi konkurentami, by pokazać im odpowiedzialne i pomysłowe metody wykańczania dżinsów, które dają porównywalne wyniki.
Jednym z najbardziej innowacyjnych materiałów, który świetnie sprawdza się jako zamiennik bawełny, a jego produkcja odbywa się w sposób zrównoważony, jest materiał konopny. Dlaczego konopie? Bo w porównaniu z bawełną rosną znacznie szybciej, ich uprawa wymaga o wiele mniej wody i pestycydów oraz pozostawiają po sobie czystsze i zdrowsze gleby. Materiał konopny jako pierwsza do swojej kolekcji wprowadziła firma Levi's®, w której to praktyki zrównoważonego rozwoju i produkowanie zgodnie z potrzebami naszej planety stosowane są od lat.
(Fot. materiały partnera)
Ubrania z włókien konopi pod metką Levi's® pochodzą z upraw nawadnianych wodą deszczową, co jeszcze bardziej redukuje zużycie wody. Następnie konopie poddawane są procesom, które likwidują szorstkość i upodabniają je do bawełny w takim stopniu, że w dotyku i wyglądzie odróżnienie ich od bawełny jest praktycznie niemożliwe. Tak powstaje materiał Cottonized Hemp, który po raz pierwszy pojawił się w kolekcji , promującej innowacyjne materiały. Teraz materiał Cottonized Hemp został wykorzystany w głównej kolekcji marki.
Słowo "zrównoważony" w branży odzieżowej często oznacza po prostu lepszy wybór, czyli właśnie pozyskiwanie bardziej zrównoważonych materiałów, a co za tym idzie znajdowanie sposobów na mniejsze zużycie wody, tworzenie ubrań przyjaznych środowisku, wdrażanie praktyk związanych z recyklingiem, a także tworzenie ubrań dobrej jakości, które służą nam przez lata. Te przeróżne formy dbałości o środowisko w firmie Levi's® nie są obce, a ich doskonałym przykładem jest najnowsza kolekcja na sezon jesienno-zimowy 2020, która jest najbardziej zrównoważoną kolekcją w historii marki.
Co świadczy o jej zrównoważeniu? Przede wszystkim fakt, że prawie każdy element kolekcji tego sezonu to krok w kierunku zrównoważonego rozwoju. Oprócz tkaniny z włókien konopnych Cottonized Hemp, Levi's® postawił się na szereg nowych tkanin, które zostały nazwane Sustainably Soft. Tkaniny te zawierają miękkie włókna, które w sposób zrównoważony zostały pozyskane z drzew. Wykorzystanie włókien pozyskanych z hodowli regeneracyjnych wspiera ochronę starych lasów, które są istotne dla naszego ekosystemu. Powstałe w ten sposób Tencel, Lyocell i EcoVero będzie można znaleźć w wybranych kurtkach Trucker, plecionych koszulach i sukienkach.
(Fot. materiały partnera)
Levi's® do nowej kolekcji wprowadził także materiały pochodzące z recyklingu. W kurtkach i puchówkach zostały wykorzystane materiały Thermore, czyli w 50 proc. powtórnie przetworzony poliester wykorzystywany do termicznych podszewek oraz Thermore EcoDown - włókno, które w 100 proc pochodzi z recyklingu i jest wykonane z butelek PET. Z kolei materiał Repreve, który również jest formą poliestru wytworzonego z plastikowych butelek, będziemy mogli znaleźć w kurtkach Sherpa Trucker, polarach i szerokiej gamie plecaków.
(Fot. materiały partnera)
Zrównoważony rozwój zmierza ku temu, by stać się czymś znacznie większym, niż tylko chwytliwą frazą. Nasze jednostkowe podejście do ekologii się zmienia, a największe firmy prężnie działają w kierunku ochrony środowiska, bo dobro naszej planety nie jest już dla nas czymś obojętnym. Odpowiedzialność leży po obu stronach, a od nas zależy czy będziemy kupować produkowane masowo, tanie ubrania, czy zaczniemy zwracać uwagę na sposób, w jaki odzież została wytworzona. Nasze jednostkowe decyzje w ogromnym stopniu wpływają na postanowienia największych firm, które to mogą zdziałać wiele dobra dla naszej planety. Zacznijmy więc wybierać mądrze.