1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Moda i uroda

Sezon na czarownice: „To jest nasz czas. Nasza jest magia, nasza jest siła”*

Herrera, Rokh, Paco Rabanne (Fot. Imaxtree)
Herrera, Rokh, Paco Rabanne (Fot. Imaxtree)
Zobacz galerię 29 Zdjęć
Projektanci pozostają pod urokiem mistycznej czarownicy. Koszule z balonowymi rękawami, czarne koronkowe sukienki zdobione wykładanymi kołnierzykami, aksamitne peleryny, sznurowane botki ze spiczastymi noskami i ezoterycznymi motywy nie są już zarezerwowane wyłącznie dla alternatywnych marek odzieżowych. Pojawiają się na wybiegach i w kolekcjach popularnych sieciówek. Współczesną ikoną stylu jest Susie Cave, projektantka Vampire’s Wife, a co druga dziewczyna chce wyglądać jak Morticia albo Wednesday Addams.

Dziś postać czarownicy ucieleśnia kobietę wyzwoloną od wszelkiej dominacji i ograniczeń. „Jesteśmy wnuczkami czarownic, których nie udało wam się spalić” – głosi słynne hasło, przywołane przez zachodnie feministki, które uwieczniły wywrotową siłę i przerażającą moc drzemiącą w postaci czarownicy. W 1968 roku w Nowym Jorku narodził się ruch pod nazwą Women’s International Terrorist Conspiracy from Hell (w skrócie WITCH), którego członkinie odziane w czarne peleryny z kapturami zatańczyły pod budynkiem giełdy na Wall Street. We Francji między 1976 a 1981 rokiem ukazywał się feministyczny magazyn „Sorcieres”. Dzisiaj czarownice można spotkać wszędzie – rzucają uroki na Donalda Trumpa, protestują w ruchu Black Lives Matters i przeciwko odbieraniu kobietom prawa do aborcji. Młode czarownice wychowały się na Harrym Potterze, serialu „Sabrina. Nastoletnia czarownica”, kultowym filmie „Szkoła czarownic” (druga część 30 października trafiła na ekrany kin) czy amerykańskich produkcjach - „American Horror Story: The Coven”, w którym zagrała Lady Gaga oraz „Penny Dreadful” z Evą Green.

Czarownictwo stało się modną estetyką, ma swoje hasztagi na Instagramie (#witchy #coven #witchesofinstagram), prężną grupę na TikToku (pod #witchesoftiktok znaleźć można ponad miliard wyświetleń), swoje influencerki, autorki książek i sklepy. Stanowi inspirację dla projektantów, wielu z nich bawi się motywami, które są kluczowe dla czarownic. Jedna z pierwszych kolekcji Vivien Westwood nazywała się „The Witches”, Alexander McQueen projektując ubrania w 2007 inspirował się historią krewnej ze strony matki, która została oskarżona za czary i stracona w 1692 roku podczas procesów w Salem.

Od 2016 roku można zaobserwować coraz większe zainteresowanie estetyką witch. Wystarczy przypomnieć sobie mroczna kampanię Marca Jacobsa, w której wystąpili Courtney Love, Missy Elliot i Genesis P-Orridge, gotycką kolekcję Christophera Kane czy pokaz Comme des Garcons, zatytułowany „The Blue Witch”. Moda, która nawiązuje do czarownictwa, na wybiegu spotyka się często z estetyką lat 70. oraz 90. Aksamitne sukienki midi, koszule z bufiastymi rękawami oraz kapelusze z szerokim rondem w kolekcji Celine, efektowne peleryny u Rodarte i Caroliny Herrery czy inspirowane strojami osadników z Salem, ozdobione szerokimi białymi kołnierzykami, projekty na wybiegu Gucci.

Gotycką estetykę w niezwykle kobiecym wydaniu od kilku lat lansuje Susie Cave, właścicielka marki Vampire’s Wife, która w ostatnim czasie nawiązała współpracę z H&M. W kolekcji dla szwedzkiej sieciówki pojawiły się aksamitne sukienki mini z szerokimi rękawami, koronkowa maksi, krótka peleryna i obowiązkowo biały kwadratowy kołnierzyk, który można nosić do swetra, płaszcza czy prostej czarnej bluzki.

„Czaruj strojem” – zachęca Gabriela Herstik, autorka poradnika „Jak być współczesną wiedźmą”. - Ubrania niezaprzeczalnie posiadają magiczną moc i nie ma to nic wspólnego z ich wyglądem czy sygnaturą słynnego projektanta. Rzucam urok glamour za każdym razem, gdy zakładasz na siebie coś, co sprawia, że czujesz się silniejsza i bardziej spełniona. Myśl o stylu jak o duchowej zbroi, którą zawsze i wszędzie masz ze sobą”.

*Cytat pochodzi z filmu „Szkoła czarownic” w reżyserii Andrew Fleminga z 1996 roku

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze