Zaglądamy do raportu „The Year in Fashion 2022” wyszukiwarki lyst.com i sprawdzamy, co ciekawego działo się w mijającym roku w branży mody.
Platforma lyst.com to miejsce, w którym można kupić odzież, dodatki i akcesoria modowe 17000 znanych światowych marek i sklepów online z całego świata. Lyst na podstawie wyszukiwań i decyzji zakupowych użytkowników zbiera również dane dotyczące zachowań konsumenckich, które publikowane są raz na kwartał w raportach „The Lyst Index”.
W tym roku platforma przeanalizowała wybory ponad 200 milionów ludzi, którzy przeglądali i dokonywali zakupów poprzez stronę lyst.com. Sprawdziliśmy, jakie ciekawe wydarzenia, marki i trendy znalazły się w raporcie „The Year in Fashion 2022”.
1. Marka roku – Miu Miu
Pokaz Miu Miu na sezon wiosna–lato 2022 roku (Fot. Spotlight. Launchmetrics/Agencja FREE)
Założona przez Miuccię Pradę włoska marka Miu Miu w tym roku obchodzi swoje 30. urodziny. Ale dużo ważniejsza niż okrągły jubileusz okazała się kolekcja na wiosnę–lato 2022 roku z ultrakrótkimi spódniczkami. Zestawy Miu Miu ze spódniczką mini w roli głównej pojawiły się na okładkach najważniejszych światowych magazynów. Doczekały się także swojego konta na Instagramie: @miumiuset.
2. Trend roku – gorący róż
Pokaz Valentino na jesień–2022 roku (Fot. Spotlight. Launchmetrics/Agencja FREE)
Okrzyknięcie fuksji najważniejszym kolorem roku chyba nikogo nie dziwi. Stało się tak nie tylko dzięki bardzo różowej kolekcji włoskiego domu mody Valentino. Po tym, jak w czerwcu tego roku pojawiły się pierwsze zdjęcia z planu filmu o Barbie z Margot Robbie w roli głównej, liczba zapytań o różowe elementy garderoby i dodatki wzrosła na platformie Lyst o 416 proc.
3. Ikona stylu 2022 – Bella Hadid
Bella Hadid podczas pokazu Sacai na jesień–zimę 2022 roku (Fot. Spotlight. Launchmetrics/Agencja FREE)
Modelka znana jest ze swojej słabości do mody lat 2000. Być może dlatego jej modowe wybory śledzą miliony młodych osób na całym świecie. Platforma lyst.com podała w swoim raporcie, że gdy tylko modelka pojawiła się w nowej stylizacji, liczba wyszukiwań podobnych elementów garderoby wzrastała średnio o 1900 proc.
4. Najpopularniejsze buty 2022 roku – Birkenstock Boston
Ulubiony model butów ikon stylu i influencerów (noszą je m.in. modelki Kendall Jenner, Kaia Gerber i aktorka Dakota Johnson) to zamszowe klapki Birkenstock Boston. W ciągu pierwszego półrocza 2022 roku liczba wyszukiwań wzrosła o 593 proc. Tak duże zainteresowanie sprawiło, że model do dziś jest wyprzedany w wielu sklepach internetowych.
5. Torebka roku – Prada Re-nylon Re-edition 2000
Na fali powrotu stylu lat 90. i 2000. Miucca Prada postanowiła wznowić jeden ze swoich ikonicznych modeli z tamtego okresu – czarną nylonową torebkę. Na samym TikToku hashtag „pradanylonbag” wygenerował ponad 4,2 miliony wyświetleń.
Tak duża popularność sprawiła, że torebki z technicznego nylonu znalazły się w ofercie wielu modowych marek.
6. Pokaz roku – Balenciaga Haute Couture jesień 2022
Aktorka Nicolę Kidman była jedną z modelek podczas pokazu Haute Couture na jesień 2022 roku domu mody Balenciaga. (Fot. Spotlight. Launchmetrics/Agencja FREE)
Pokaz, który odbył się w historycznym salonie hiszpańskiego domu mody Balenciaga w Paryżu, utrzymany był w klimacie tradycyjnych kameralnych prezentacji. Na wybiegu obok modelek i modeli pojawiły się m.in. Nicole Kidman i Dua Lipa. W ciągu 24 godzin po pokazie liczba wyszukiwań w Internecie hasła „Balenciaga Couture” wzrosła o 525 proc.
7. Najpopularniejsza limitowana kolekcja roku – Jacquemus x Nike
W tym roku pojawiła się na rynku niezliczona ilość kolekcji będących owocem współpracy dwóch lub nawet trzech znanych marek. Jednak największe zainteresowania wzbudziła ta stworzona przez francuski dom mody Jacquemus i markę Nike. W czasie od ogłoszenia współpracy do jej premiery zainteresowanie kolekcją na stronie lyst.com wzrosło aż o 2575 proc. Sama kolekcja wyprzedała się w kilka minut.
8. Najpopularniejszy serialowy kostium roku – „sukienka zemsty” księżnej Diany
W jednej ze scen 5 sezonu „The Crown” grająca księżną Dianę Elizabeth Debicki ma na sobie słynną małą czarną nazwaną „sukienką zemsty”. Zaledwie dzień po opublikowaniu zdjęć aktorki w historycznej kreacji liczba wyszukiwań czarnych sukienek z odkrytymi ramionami na platformie lyst.com wzrosła o 58 proc., a czarnych sukienek z dekoltem w kształcie serca – o 103 proc.