Uniqlo i Marimekko po raz kolejny łączą siły w transgranicznych poszukiwaniach wspólnego mianownika dla ponadczasowej klasyki i wyrazistego wzornictwa. Obie - choć na pierwszy rzut oka znacząco różne od siebie marki – splata projektowanie ubrań tak, aby mogły być przekazywane z pokolenia na pokolenia. Najnowszy drop rozkochuje w jesiennej melancholii ubranej w miękkość, ciepło oraz wspólnotę.
Kolekcja na sezon jesień-zima 2024 to ostatnia z trzech zaplanowanych na ten rok limitowanych linii tworzonych wspólnie przez fiński dom mody oraz rosnącą na europejskiej popularności japońską it-brand. Słynąca z druku artystycznego marka Marimekko przekształca uniwersalne fasony UNIQLO, dodając im luzu i świeżości.
– Z radością przedstawiamy projekty inspirowane nordycką tradycją zbierania jesiennych darów natury i spędzania czasu w gronie bliskich. Radość i optymizm, które są sercem sztuki Marimekko, stanowią główny motyw tej kolekcji. Cieszymy się, że możemy podzielić się tym wyjątkowym projektem z globalną publicznością we współpracy z UNIQLO. - mówi Rebekka Bay, dyrektor kreatywna Marimekko.
Na ich trzecią wspólna kolekcję składa się 14 projektów: 10 damskich i 4 dziewczęce. Wszystkie modele limitowanej kapsuły zaprojektowano tak, aby swobodnie miksować je między sobą w praktyczne, warstwowe looki.
(Fot. Materiały prasowe)
Wśród nowości znajdziecie między innymi przyjemny w dotyku kardigan z polaru, spódniczki mini z wełny jagnięcej, dzianinową sukienkę oraz wysoce funkcjonalne elementy garderoby wykonane w technologii UNIQLO HEATTECH. Nie brakuje także stylowych dodatków, takich jak pikowane szaliki, torby z wygodnym ściągaczem, stylowe skarpetki czy trendujące od kilku sezonów kapelusze typu bucket hat. A wszystko to w kolorach idealnie oddających atmosferę rześkich, mglistych poranków i wieczorów drugiej połowy roku.
Jednym z naturalnych punktów styku Uniqlo i Marimekko wydaje się być szeroko definiowana swoboda artystyczna. Istotnym elementem projektowego równania wpisanego w DNA fińskiego domu mody są unikalne, minimalistyczne, a jednocześnie niezwykle charakterystyczne nadruki. W sezonowej kapsule łączącej obie marki znalazły się cztery charakterystyczne wzory zaczerpnięte z archiwów Marimekko. Trzy zaprojektowane przez Maiję Isolę oraz jeden stworzony przez Annikę Rimalę. – Nadruki Marimekko często czerpią inspiracje z natury, dlatego do tej kolekcji wybraliśmy wzory, które idealnie sprawdzą się w jesiennych chwilach. Od wschodu do zachodu słońca. - tłumaczy Yukihiro Katsuta, Dyrektor Wykonawczy Fast Retailing Group i Szef Działu Badań i Rozwoju UNIQLO.
Wszystkie te motywy czerpią z natury, wnosząc do kolekcji poczucie ciepła i harmonii. Zachwycają odważną, a jednocześnie bezdyskusyjnie ponadczasową formą.
Wzór Marimekko - Kimalainen
Projekt: Maija Isola, 1968
(Fot. Materiały prasowe)
Maija Isola związana była z Marimekko 38 lat. W tym czasie zaprojektowała dla marki ponad 500 wzorów. Wśród nich Kimalainen – po polsku trzmiel. To bujny, plakatowy motyw kwiatowy, który w sposób pozbawiony pompatycznego banału przywołuje atmosferę słowiańskich opowieści ludowych. Na ubraniach i dodatkach z nowej kolekcji występuje głównie, choć nie tylko, w typowym dla fińskiego brandu pomarańczu.
Wzór Marimekko - Koppelo
Projekt: Maija Isola, 1961
(Fot. Materiały prasowe)
W 1961 roku Maija Isola spędziła wiele wieczorów i nocy pracując w drukarni Marimekko – malując delikatnymi, szerokimi pociągnięciami pędzla w rytm muzyki. Metr po metrze rodziły się nowe wzory. Tak też powstał Koppelo (po polsku głuszec) - czysty, organiczny i szalenie bardzo uniwersalny.
Wzór Marimekko - Seireeni
Projekt: Maija Isola, 1964
(Fot. Materiały prasowe)
Seireeni, jak sama nazwa wskazuje, uwodzi fanki wyrazistej prostoty niczym rozbrzmiewający w toni oceanu syreni śpiew. Nawiązujący kształtem do ruchów wody wzór powstał na kanwie inspiracji zaczerpniętych z podróży projektantki po Grecji na początku lat 60. XX wieku.
Wzór Marimekko - Suomu
Projekt: Annika Rimala 1965
(Fot. Materiały prasowe)
Pozostając wśród krążących wokół żywiołu wody inspiracjach, prezentujemy ostatni z czterech motywów zdobiących projekty z jesienno-zimowej kolekcji Uniqlo x Marimekko. Wyrazisty graficzny wzór Suomu (po polsku łuska ryby) jest jednym z wielu klasyków Marimekko, stworzonych przez Annikę Rimalę, która znana była jako samozwańcza "czcicielka codzienności". Uwielbiała prostotę oraz funkcjonalność, a ducha jej wyobraźni czuć w asortymencie marki do dziś.