Nowości w medycynie estetycznej i kosmotologii
JESIEŃ - ZIMA 2018/19

Dobre nawyki dla urody

fot. iStock

Naukowcy dowodzą, że prawie 90 proc. naszego życia to nawyki, czyli zachowania, które wykonujemy automatycznie. Twoje niewinne z pozoru przyzwyczajenia mogą niekorzystnie wpływać na urodę, teraz i w przyszłości. Na szczęście łatwo je zmienić na dobre.

, „Najpierw to my tworzymy nawyki, potem one tworzą nas”.
Ten cytat z Charlesa C. Noble’a może nam pomóc w uświadomieniu sobie, jak ogromny wpływ mają te codzienne rutynowe działania na nasze życie. Im szybciej to zrozumiemy i zaczniemy pracować nad tym, aby przyswoić sobie dobre przyzwyczajenia, tym lepiej. Kiedy rodzi się nawyk, mózg przestaje w pełni uczestniczyć w podejmowaniu decyzji. Przestaje pracować aż tak ciężko i zwraca się ku innym zadaniom. Gdyby tak nie było, za każdym razem musielibyśmy uczyć się od nowa tych samych czynności, np. myć zęby czy jeździć samochodem. Na szczęście nawyki, zwłaszcza te złe, nie są naszym przeznaczeniem. Można je ignorować, zmieniać lub zastępować. Zacznij już dziś!

NOCNA ZMIANA

Śpij 7–8 godzin

Optymalna ilość snu pozwoli w pełni odpocząć umysłowi i zregenerować organizm. A zdrowy sen wpływa na poziom twojej energii i jakość działania.

Zatroszcz się o zdrowy sen, a utrzymasz prawidłową wagę

Gdy śpisz za krótko, organizm zaczyna wydzielać hormon greliny odpowiedzialny za odczuwanie głodu. Im krócej śpisz, tym bardziej jesteś głodna. Jednak zbyt długi sen również nie służy sylwetce, bo może spowalniać procesy przemiany materii.

Sen to najlepszy kosmetyk

O tym wiemy od wieków, ale zwykle nie bierzemy sobie za bardzo do serca, licząc na to, że zarwaną noc dobrze ukryje makijaż. Obecnie kosmetyki są tak wyspecjalizowane, że wspaniale odżywiają skórę i tuszują zmęczenie, jednak na dłuższą metę takie sztuczki się nie opłacają. Podczas snu skóra najlepiej się regeneruje.

Wywietrz sypialnię

W przegrzanych sypialniach, gdzie powietrze jest przesuszone, skóra szybciej wiotczeje i traci elastyczność.

Połóż się spać przed północą

Kiedy organizm odpoczywa, cera intensywnie pracuje. W nocy uwalniane są hormony, które sprzyjają odnowie komórkowej. Gdy kładziesz się spać późno, skóra nie może się wystarczająco zregenerować.

Dbaj o odpowiednią pozycję podczas snu

Spanie na brzuchu pozostawia ślady na delikatnej skórze piersi oraz dekoltu. Te złe przyzwyczajenia przyspieszają powstawanie zmarszczek.

Zjedz lekką kolację na 3 godziny przed zaśnięciem

Ciężkostrawne jedzenie powoduje, że ciało, zamiast odpoczywać i regenerować się, musi ciężko pracować, aby strawić pokarm. W nocy metabolizm nie jest tak sprawny, dlatego część niestrawionego jedzenia odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. A to najkrótsza droga do posiadania tzw. oponki na brzuchu. Po ciężkiej kolacji rano nie będziesz wyglądać świeżo. Pojawią się worki pod oczami, opuchlizna, zmęczenie i brak energii.

RUSZAJ SIĘ!

Aktywność fizyczna = zdrowie

Kiedy się ruszasz, poprawia się przepływ krwi, a to oznacza lepsze dotlenienie komórek i zaopatrzenie ich w substancje odżywcze, co korzystnie wpływa na wygląd, stan skóry i włosów, nie wspominając już o sylwetce. Regularny ruch wzmacnia mięśnie i stawy. Zapobiega demineralizacji kości, korzystnie wpływa na gospodarkę hormonalną.

Aktywność fizyczna to nie tylko sport

Każdy ruch dla ciała jest bezcenny. Ważne jest, aby wybrać taki rodzaj aktywności, który będzie sprawiał przyjemność. Może to być spacer, kopanie ogródka, intensywne sprzątanie, taniec.

Najzdrowszy ruch na świeżym powietrzu

Dla urody najlepsza aktywność to ta na świeżym powietrzu. Jeżeli nie masz takiej możliwości, ćwicz przy otwartym oknie. Najlepszą porą na gimnastykę jest poranek.

Idź na spacer

Zamiast po męczącym dniu gnuśnieć w fotelu przed telewizorem, lepiej idź do parku. Brak ruchu i niedotlenienie mózgu powodują zmęczenie, ospałość i problemy z koncentracją. Natomiast wysiłek fizyczny pozwoli oderwać się od problemów, zregenerować organizm i łatwiej zasnąć.

WODA URODY DODA

Regularne spożywanie wody poprawia samopoczucie i wygląd

Picie wody pomaga w usuwaniu toksyn oraz szkodliwych produktów przemiany materii.

Woda nawilża skórę i zapewnia jej młody wygląd

Skóra jest optymalnie nawodniona, kiedy zawiera od 20 do 30 proc. wody. Objawy jej suchości występują, gdy zawartość wody wynosi około 10 do 20 proc. Jeśli nie dostarczysz jej odpowiedniej ilości wody, zaczyna się łuszczyć, a zmarszczki stają się bardziej widoczne.

Owoce zamiast wody

Woda, którą w dobowym bilansie musimy dostarczyć, może, a nawet powinna pochodzić również z różnych warzyw i owoców. Wraz z produktami spożywczymi dostarczamy łącznie ok. litra wody w ciągu doby. Do uzupełnienia zostaje jeszcze ok. 2 litrów.

Pij małymi łyczkami

Warto wyrobić sobie nawyk picia wody często, ale w małych dawkach. Wtedy nasze nawodnienie będzie odpowiednie.

Wybierz kranówkę zamiast gazowanej

Najlepsza dla zdrowia i urody jest woda średnio zmineralizowana. Możesz ją zastąpić kranówką przefiltrowaną przez filtr. Woda gazowana nie jest korzystna, bo została zakwaszona kwasem węglowym. Smak wody możesz zmienić, dodając odrobinę cytryny, imbiru lub listek mięty.

NAJLEPSZA DIETA DLA CIEBIE

Odżywiaj się, zamiast głodzić

Wiele kobiet nie lubi słowa „dieta”, bo kojarzy się z restrykcjami, wyrzeczeniami, przymusem i brakiem przyjemności. A odżywiając się dobrze, możemy pomóc nie tylko zdrowiu, ale też urodzie.

Pamiętaj, że „jesteś tym, co jesz”

Kondycja włosów, paznokci i skóry odzwierciedla stan twojego zdrowia. Urodzie sprzyja zadbanie w codziennych posiłkach o właściwą porcję potrzebnych składników odżywczych (wody, białka, węglowodanów, tłuszczów, błonnika, witamin, makro- i mikroelementów).

Dostarczaj ciału dobrego paliwa

Co 28 dni nasza skóra ulega całkowitej wymianie, wątroba potrzebuje 5 miesięcy na regenerację, a kości odnawiają strukturę 10 lat. Komórki niezbędne do tych procesów
organizm tworzy sam, bazując na składnikach odżywczych, których mu dostarczasz.

Dzień zaczynaj od zdrowego śniadania

Dlaczego to takie ważne? Badania naukowe dowiodły, że osoby, które nie jedzą śniadań, są czterokrotnie bardziej narażone na otyłość, blisko połowa z nich je więcej słodyczy w ciągu dnia i ma tendencję do podjadania wieczorem. Aby zapewnić ci wydajność w pracy, dobrą pamięć i koncentrację, twój mózg pobiera składniki właśnie z produktów śniadaniowych.

Nigdy nie pij kawy na czczo

To najszybsza droga do wrzodów żołądka. Zamiast niej wybierz wodę imbirową, która również bardzo skutecznie doda ci energii. Nie zapominaj też o piciu 2 litrów wody
w ciągu dnia.

Planuj swoje menu w ciągu dnia

Jedz regularne posiłki o stałych porach, a wychodząc z domu, pamiętaj zawsze o tym, aby zaopatrzyć się w zdrowe przekąski, dzięki nim zapobiegniesz napadom głodu i podjadaniu niezdrowych produktów.

Wyeliminuj z diety produkty przetworzone

Zawierające konserwanty, cukier, używki, takie jak alkohol, papierosy, mocna herbata i kawa oraz tłuste ciężkie potrawy.

WALCZ ZE STRESEM

Pozytywne emocje dodają urody

A negatywne po cichu ją niszczą. „Złość piękności szkodzi” – w tym starym porzekadle jest dużo prawdy. Dziś możemy powiedzieć „stres piękności szkodzi”, bo osłabia włosy, nasila trądzik, pogłębia zmarszczki, spowalnia metabolizm.

Zrelaksuj się, aby mieć piękną skórę

W chwilach napięcia skóra staje się nadwrażliwa i odwadnia się. Do tego rośnie ciśnienie krwi i rozszerzają się naczynia krwionośne – na twarzy pojawiają się rumieńce albo pękające naczynka. Wzmaga się też wydzielanie sebum, za które odpowiedzialne są hormony nadnerczy, których poziom gwałtownie wzrasta w chwilach napięcia.

Spacer zamiast czekolady

Podwyższony poziom kortyzolu, hormonu stresu, hamuje procesy metaboliczne, ponadto zaburza wydzielanie insuliny i serotoniny, przez co zwiększa się ochota na słodycze. Zamiast kompulsywnie rozładowywać napięcie czekoladą, lepiej idź na spacer lub zrób kilka głębokich oddechów.

Optymiści dłużej pozostają młodzi!

Po pierwsze, odkryj, co cię stresuje. Po drugie, wyeliminuj niepotrzebny stres. Po trzecie, zaakceptuj to, czego zmienić nie można.

WDECH I WYDECH

Naucz się różnych technik oddechowych

Będą one pomocne w walce ze stresem, ponieważ pomiędzy oddechem a psychiką istnieje ścisły związek. Rytm oddychania zmienia się pod wpływem myśli i emocji. Kiedy odczuwasz coś intensywnie (np. niepokój), instynktownie spłycasz, przyśpieszasz bądź wstrzymujesz oddech.

Uspokój się, oddychając

Aby szybko to zrobić, wdech musi być krótszy niż wydech. Na początek możesz liczyć w swoich myślach do 3 na wdech i 5 na wydech. Wdech – nosem, wydech – ustami.

  1. Wyrzuć z siebie trudne emocje.
  2. Jeśli czujesz złość, napięcie, agresję, postaraj się w szybkim tempie wraz z wydechem poprzez zęby wydmuchać z siebie te emocje.
  3. Pozbywaj się uczucia smutku i żalu – z wydechem, w wolnym tempie, wydychasz to wszystko, co ci nie służy, aż do ostatniego tchu, aby złapać mocny wdech, który cię uspokoi.

URODA W TWOICH RĘKACH

Pamiętaj o demakijażu

Oczyszczanie skóry to podstawa zdrowej pielęgnacji. Zawsze usuwaj makijaż mleczkiem oraz łagodnym preparatem myjącym typu pianka lub żel. Na koniec przetrzyj twarz tonikiem, aby przywrócić skórze właściwe pH.

Prysznic zamiast długiej kąpieli

Wylegiwanie się w wannie z gorącą wodą jest przyjemne, ale kąpiel w wodzie powyżej 38 stopni nie tylko rozleniwia (chociaż też odpręża), ale niekorzystnie wpływa na krążenie, może powodować rozszerzenie naczynek lub podrażnienia skóry. Z kolei naprzemienny, ciepły i zimny natrysk „gimnastykuje” naczynka i pobudza układ krążenia.

Pamiętaj o ochronie UV

Cały rok stosuj na odsłonięte części ciała i twarz filtry SPF 30–50. Latem unikaj ekspozycji na słońce bez zabezpieczenia skóry filtrami lub odzieżą – na plaży zawsze okrywaj ciało delikatną przewiewną tkaniną w jasnym kolorze.

Chroń przed słońcem nie tylko twarz

Pamiętaj o ochronie głowy – słońce przyspiesza nie tylko starzenie skóry, ale też stopniowe przerzedzanie włosów. Chroń też szyję, dekolt, ramiona, plecy i dłonie – tu najszybciej widać oznaki starzenia posłonecznego: ścieńczenie, utratę jędrności i sprężystości, brunatne plamy, rogowacenie naskórka i zmiany nowotworowe.

Korzystaj z zabiegów w gabinecie

Po trzydziestce regularnie, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, korzystaj z kuracji kwasami (glikolowy, migdałowy, salicylowy, azelainowy, retinowy) – im starsza skóra, tym zabiegi bardziej regularnie, a po 45. roku życia obowiązkowe.

Dostosuj kremy do wieku

Podstawa pielęgnacji to ochrona i nawilżanie, ale z wiekiem już nie wystarczą. Im więcej lat, tym więcej składników odżywczych i natłuszczających potrzebujesz. Po 40. roku życia skóra wymaga dodatkowo natłuszczenia, nawet jeżeli w młodości była przetłuszczająca się.

Ćwicz mięśnie twarzy

Dobrze umięśnione ciało zawsze wydaje się młodsze. Twarz też potrzebuje gimnastyki. Korzystaj z zabiegów refleksologii twarzy, a w domu ćwicz mięśnie mimiczne twarzy. Dużo się uśmiechaj, aby mięśnie zmuszać do podnoszenia twarzy. Poszukaj w internecie filmików z face fitness lub jogą twarzy.

Odwiedzaj regularnie dermatologa

Tak samo jak dentystę. Specjalista udzieli porad dotyczących zmian pielęgnacji, zależnie od aktualnych problemów skóry, pory roku i wieku. Regularnie korzystaj też w gabinecie
z zabiegów z użyciem peelingów opartych na kwasach i innych kuracji, które poleci ci lekarz, np. zabiegów laserowych.