Dieta dla przyszłych rodziców

123RF.com

Przyszli rodzice, dbając o swoje zdrowie, budują fundament dla zdrowia i jak najlepszych warunków do rozwoju upragnionego dziecka.
Szczególnie wskazane jest wtedy, by odżywiać się świadomie, pamiętać o ruchu, ćwiczyć uważność, zadbać o przygotowanie psychiczne i koniecznie pamiętać o przyjemnościach. Dobrze jest wiedzieć, że efekty zmiany diety nie będą natychmiastowe, ale pojawią się dopiero po paru miesiącach.

Odżywianie ma zapewnić energię do działania, dobre samopoczucie i radość. Przede wszystkim zalecam jedzenie żywności wysokiej jakości, co nie znaczy drogiej. Kasze (gryczana, jaglana, qinoa, jęczmienna, polenta), warzywa (brokuły, buraki, kalafior, kapusta pekińska i włoska, seler-bulwa, seler naciowy, cykoria, rukola, pietruszka, dynia, marchew, jarmuż itd.), rośliny strączkowe (fasole: biała, adzuki, czarna; ciecierzyca, soczewica, groch, bób) i ryż niełuskany nie należą do produktów z najwyższej półki. Żywność wysokiej jakości to żywność niemodyfikowana genetycznie, świeża, nieprzetworzona jak np. jajka zerówki, czy mięso pochodzące z dobrych hodowli.

Gdy starasz się o dziecko

Jako przyszła mama i przyszły tata:

  • Jedz pożywienie świeże i pełnowartościowe, czyli chleb pełnoziarnisty zamiast z białej mąki, zrezygnuj z tłustych potraw oraz konserw i mrożonek na rzecz świeżych produktów.
  • Jedz dużą ilość zielonych warzyw. To pożywienie jest szczególnie istotne również w czasie ciąży, ponieważ zawiera kwasy tłuszczowe omega 3 (niezbędne do rozwoju mózgu płodu), kwas foliowy (wspólnie z witaminą B12 buduje komórki krwi i wpływa na rozwój płodu) i magnez (ważny przy wchłanianiu wapnia).
  • Zamiast białego cukru czy sztucznych słodzików używaj bogate w minerały słody jęczmienne lub ryżowe, miód.

Inne produkty, które zapewniają organizmowi odpowiednie składniki, zwiększają zdolności reprodukcyjne i chronią przed przedwczesnym starzeniem, to:

  • ryby i owoce morza (karp, makrela, pstrąg, śledź, tuńczyk, omułek, ostryga), mięso i organy wewnętrzne zwierząt takie jak wątroba, nerki, mózg oraz kości i ich szpik. Oczywiście zwierzęta pochodzą z hodowli ekologicznych.

Powyższe produkty pochodzenia zwierzęcego zawierają witaminę B 12. W skład wymienionych produktów wchodzą wit A – korzystnie wpływa na rozwój płciowy i zdolność do rozmnażania oraz chroni przed powstaniem wad wrodzonych, kwasy tłuszczowe omega 3, które m.in. korzystnie