Przygotowania do ciąży – poznaj kalendarz owulacyjny!

fot. materiały prasowe

Wspólnie z partnerem podjęłaś decyzję o powiększeniu rodziny? Istnieje wiele sposobów, które możesz wykorzystać, aby zwiększyć szansę na poczęcie dziecka. Dowiedz się, jak przygotować się do ciąży oraz poznaj kalendarz owulacyjny, który pomoże ci wyznaczyć dni płodne!

Ciąża to nie tylko 9 miesięcy

Zwykle przyjęło się określać czas trwania ciąży na okres równy 9 miesięcy. Są jednak i takie panie, które na długo przed tym, zanim zobaczą upragnione dwie kreski na teście ciążowym, skrupulatnie przygotowują się do nowej roli. Starania o dziecko w ich przypadku są zaplanowane i przemyślane. Takie podejście może pomóc ci przygotować organizm do tego, aby podjął wysiłek niezbędny do utrzymania ciąży. Pozwala to na stworzenie maluszkowi najkorzystniejszych warunków rozwoju w łonie matki.

Miesiące przed poczęciem dziecka są bardzo ważne dla matki oraz płodu i mogą w dużym stopniu determinować to, czy ciąża będzie przebiegać poprawnie. W okresie poprzedzającym poczęcie, kobiety powinny zdrowo się odżywiać, zrezygnować z używek oraz unikać substancji i zachowań, które są potencjalnie szkodliwe dla zdrowia. Przyszła matka nie powinna nadużywać alkoholu, a na wieść o zajściu w ciążę – całkiem z niego zrezygnować.Natomiast decyzja o rzuceniu palenia powinna zostać podjęta co najmniej kilka tygodni przed planowanymi staraniami o dziecko, aby organizm miał szansę oczyścić się z toksyn.

Podczas planowania rodziny ważną rolę pełni także ocena stanu zdrowia przyszłej mamy. Co w tym zakresie warto wziąć pod lupę? Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników zaleca badanie pozwalające na oznaczenie przeciwciał przeciwko toksoplazmozie, ponieważ zarażenie tym pierwotniakiem może negatywnie wpłynąć na rozwój płodu. Około 6 miesięcy przed planowanym zajściem w ciążę warto także zaszczepić się przeciwko różyczce oraz WZW typu B. Konsultacja z lekarzem może okazać się pomocna w przygotowaniach do ciąży. Przyszłym ciężarnym specjalista może zalecić również m.in. podstawowe badania krwi, badanie ogólne moczu oraz cytologię.

Prowadzenie zdrowej diety

Planując ciążę, warto wziąć pod uwagę względy żywieniowe. Urozmaicona i odpowiednio zbilansowana dieta przyszłej matki może mieć wpływ nie tylko na sukces w staraniach o poczęcie, ale także wpłynąć na zdrowie rozwijającego się w czasie ciąży płodu. Jadłospis rodziców podczas planowania ciąży bywa niekiedy nazywany „dietą płodności”. Co powinno się w niej zawierać? Do produktów, które mogą korzystnie wpłynąć na gospodarkę hormonalną w tym okresie należą m.in. pełnoziarniste produkty zbożowe, rośliny strączkowe (np. soczewica, fasola, soja), ryby (np. makrela, łosoś, śledź). Istotną rolę pełnią także witaminy: A, C, E, B12 i kwas foliowy. Zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn ważne jest także unikanie produktów spożywczych mających niekorzystny wpływ na płodność – wśród nich wymienić możemy m.in. produkty zawierające tłuszcze trans i cukry. Oparta na wysoko przetworzonej żywności dieta, której znaczną część stanowią słodycze i produkty o wysokim indeksie glikemicznym nie będzie więc wsparciem dla płodności. Jeśli wspólnie z partnerem staracie się o maleństwo, możesz zachęcić go do tego, abyście razem zadbali o zmianę nawyków żywieniowych. Być może dobrym pomysłem okaże się konsultacja dietetyczna, w ramach której specjalista przygotuje dla was odpowiednio zbilansowany jadłospis.

Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników rekomenduje, aby każda kobieta w wieku rozrodczym uwzględniła w swojej diecie produkty bogate w kwas foliowy, m.in. zielone warzywa liściaste i pełnoziarniste produkty zbożowe. Warto zacząć przyjmować go też w formie suplementów już ok. 12 tygodni przed planowaną ciążą. Obecność kwasu foliowego w diecie przyszłej mamy w dużej mierze warunkuje prawidłowy rozwój maleństwa. Suplementację tego składnika należy kontynuować przez cały okres starań o ciążę, w czasie jej trwania oraz w okresie laktacji.

Najlepszy czas na zapłodnienie – kalendarz owulacyjny

Kiedy już kwestie zdrowotne i dietetyczne są rozpracowane przez przyszłych rodziców, pora przystąpić do działania i wprowadzić plany w czyn. Starając się potomstwo, warto zwiększyć częstotliwość współżycia w okresie dni płodnych. Jak je jednak wyznaczyć? Z pomocą może przyjść kalendarz owulacyjny oraz… uważna obserwacja własnego ciała.

Wyliczenie momentu owulacji jest ważne dla par starających się o dziecko. W tym celu warto wziąć pod lupę cykl miesiączkowy, który w dużym uproszczeniu możemy podzielić na 3 fazy – miesiączki, dni płodnych oraz okresu niepłodności. To właśnie druga faza, która oscyluje wokół jajeczkowania, daje największe prawdopodobieństwo poczęcia dziecka. W przypadku książkowych, regularnych, 28-dniowych cykli miesięcznych do owulacji dochodzi w połowie cyklu. W tym też czasie kobieta może obserwować u siebie specyficzne dla tego okresu objawy – np. lepki, jasny i przejrzysty śluz, którego konsystencja przypomina białko kurzego jaja, bolesność piersi lub ból owulacyjny.

Regularne obserwowanie i notowanie comiesięcznych objawów pozwoli ci prowadzić kalendarz owulacyjny. Jeśli uzupełnisz notatki o informację na temat codziennych pomiarów temperatury, możesz zauważyć jej nieznaczny wzrost w okolicy momentu owulacji. Według specjalistów pomiar temperatury powinien odbywać się o stałej porze, najlepiej w godzinach porannych, jeszcze przed wstaniem z łóżka. Jeśli więc chcesz włączyć tę metodę do prowadzonych obserwacji, zadbaj o to, aby tuz po obudzeniu mieć termometr pod ręką. Pamiętaj także, że m.in. przyjmowane leki, choroba lub silny stres mogą wpłynąć na regularność cyklu miesiączkowego – nie zapomnij więc umieścić informacji o nich w swoich notatkach. W dzisiejszych czasach technologia ułatwia prognozowanie momentu, w którym następuje owulacja, a także towarzyszące jej dni płodne – warto wspomóc się w tym celu aplikacją mobilną lub wykorzystać internetowy kalendarz owulacyjny.

Przygotowanie się do roli przyszłego rodzica nie musi być trudne. Zrównoważona dieta, wykonanie niezbędnych badań i prowadzenie kalendarza owulacyjnego to dobry pomysł, aby odpowiedzialnie i z sukcesem podejść do waszych wspólnych starań o powiększenie rodziny!

Artykuł powstał we współpracy z Nestlé.

 

Ważna informacja

Zdrowa dieta matki w czasie ciąży i po porodzie pomaga gromadzić składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego przebiegu ciąży, przygotowuje do okresu laktacji i pomaga ją utrzymać. Gdy maluszek przyjdzie na świat, najlepszym dla niego sposobem żywienia jest karmienie piersią. Mleko mamy zapewnia mu bowiem doskonale zbilansowaną dietę i chroni przed chorobami. Jeśli zdecydujesz się karmić piersią, zadbaj, by Twoja dieta była zdrowa i prawidłowo zbilansowana. Jeśli zdecydujesz się nie karmić piersią, pamiętaj że ta decyzja jest trudna do odwrócenia. Stosowanie mleka modyfikowanego niesie ze sobą konsekwencje socjalne i finansowe, które powinnaś wziąć pod uwagę. Dodatkowo, rozpoczęcie częściowego dokarmiania butelką spowoduje zmniejszenie ilości wytwarzanego mleka. Dla zdrowia Twojego dziecka ważne jest, by mleko modyfikowane przygotowywać, stosować i przechowywać zawsze zgodnie z informacją na opakowaniu. Przed podjęciem decyzji dotyczącej karmienia malucha porozmawiaj z lekarzem lub położną. Wskazówki specjalistów pomogą Ci odpowiednio przygotować się do karmienia piersią oraz utrzymać laktację.