1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Wychowanie

Co siedmiolatek może wiedzieć i umieć?

Zobacz galerię 4 Zdjęcia
Umieć opowiadać sny, mieć własny gust, wybaczyć. Huśtać się, znać pojęcie "szczypta soli". Jak pomóc dziecku rozwijać inteligencję emocjonalną i umiejętności poznawcze?

Rodzice siedmiolatka zwykle dużo uwagi poświęcają rozwojowi intelektualnemu dziecka. Przecież idzie właśnie do szkoły, okaże się jak radzi sobie z czytaniem, pisaniem, liczeniem. Są jednak jeszcze inne sfery życia. Siedem lat to ważna cezura, kończy się beztroskie dzieciństwo. Dziecko wkracza w świat ze swoimi emocjami, wrażliwością, umysłem. Pomóżmy siedmiolatkowi, żeby umiał:

  • Czuć, że dorośli traktują obecność dziecka jako coś dobrego. Słyszeć często: „Mam ochotę razem z tobą...”.
  • Wspiąć się na drzewo.
  • Chcieć wygrywać i umieć przegrywać.
  • Nie mylić głodu z gniewem, zmęczenia ze smutkiem.
  • Znać opisy stanów uczuciowych: „gotuje się we mnie...”, „jestem w niebie”.
  • Wiedzieć, co znaczy „być do czegoś źle nastawionym”.
  • Wybaczyć dorosłemu niesprawiedliwą karę.
  • Poczuć, że własne postępy w nauce wywołują u innych zadowolenie.
  • Doświadczyć, jak własny pomysł udoskonalenia czegoś jest wprowadzany w życie. Pozostaje po tym wspomnienie siebie jako kogoś naprawiającego świat.
  • Wspólnie z ojcem gotować, sprzątać, biwakować, chodzić po lesie, coś wspólnie naprawić.
  • Umieć się huśtać.
  • Ulepić bałwana. Zbudować zamek z piasku i tamę na strumieniu. Zrobić z rodzicami pochodnię, wiatrak. Umieć rozpalić i zgasić ognisko.
  • Ubijać śmietanę. Mieszać, kroić, obierać, zagniatać, przecierać przez sito. Znać pojęcie: „szczypta soli”.
  • Podróżować: zobaczyć rodzinę, rodziców w innym otoczeniu. Doświadczyć różnicy między komfortem a prymitywnymi warunkami. Doświadczyć, czym jest tęsknota za domem.
  • Nocować u innej rodziny. Znać zwyczaj obowiązujący tylko we własnej rodzinie.
  • Doświadczyć bycia pod czyjąś opieką w niegroźnej chorobie. Umieć się wyciszyć. Mieć świadomość, że „choroby są częścią życia”.
  • Dawać datki. Żebrakowi, grajkowi, mimowi.
  • Znać bajkę o brzydkim kaczątku i inne historie o porzuceniu i przynależności.
  • Pójść do muzeum. Oglądać stare przedmioty. Zobaczyć zamek. Odczuć, że świat się zmienia, że babcia żyła w innych warunkach.
  • Mieć świadomość ogromu świata, kontynentów.
  • Chcieć założyć kolekcję.
  • Wybrać rzecz, którą się da własnym dzieciom.
  • Znać numery telefonów alarmowych.
  • Odczuwać różnicę między jedzeniem a posiłkiem. Ruchem a gestem. Brzydkim i ładnym zapachem. Hałasem a dźwiękiem.
  • Umieć dotrzymać tajemnicy. Znać zwrot: „To zostanie między nami”.
  • Pamiętać o dotrzymaniu przyrzeczenia.
  • Wiedzieć, że własne interesy mogą być reprezentowane przez innych.
  • Znać metody zabezpieczania jedzenia przed zepsuciem. Zreperować coś.
  • Znać różnicę między targiem a supermarketem.
  • Umieć w jakiejś dziedzinie więcej, niż wskazuje na to wiek. Tłumaczyć coś dorosłemu.
  • Wspólnie z dorosłym dojść do tego, że na jakieś pytanie nie ma odpowiedzi („tego nie wie nikt”).
  • Zbadać zamek błyskawiczny, zapięcie na rzepy. Umieć się obchodzić z kluczami, ryglami.
  • Otrzymać pocieszającą wiadomość, obietnicę.
  • Umieć włączać i przełączać urządzenia (wideo, DVD, pralkę).
  • Chcieć ładnie wyglądać, mieć własny gust.
  • Zobaczyć, jak wygląda własne imię napisane na piasku, na śniegu, na zaparowanej szybie.
  • Odczuć radość na widok pustej kartki papieru.
  • Znać jakąś książkę od deski do deski.
  • Potrafić pogodzić skłócone strony. Nie wziąć udziału w kłótni. Powstrzymać wybuch gniewu.
  • Umieć opowiadać sny.
  • Wyobrażać sobie siebie przed przyjściem na świat.
  • Świadomie obrać owoc ze skórki, przekroić pestkę, zobaczyć jej wnętrze.
  • Studiować żyłki na liściu i na własnej ręce.
  • Wiedzieć, jak pachną owoce. Mieć trzy ulubione zapachy.
  • Umieć naśladować głosy ptaków i zwierząt.
  • Słuchać echa i umieć je wywoływać.
  • Śpiewać pełnym głosem. Znać piosenkę.
  • Poczuć, że rytm porywa nogi do tańca, a jakiejś głośności nie można wytrzymać.
  • Umieć dozować siłę (przy bębnieniu, masowaniu).
  • Znać różne wyzwiska. Mieć pojęcie o różnych konwencjach językowych, gdzie co się mówi i jak.
  • Wysłuchać wiadomości przez telefon, zapamiętać ją i przekazać.
  • Schylać się, kiedy komuś coś upadnie.
  • Dawać się innym wypowiedzieć. Umieć czekać na swoją kolej. Szukać argumentów.
  • Wiedzieć, że nie wszystkie życzenia od razu się spełniają.
  • Odbyć wędrówkę. Znać różnicę między chodzeniem, bieganiem a wędrowaniem. Doświadczyć odległości, drogi, po której chce się pić.
  • Znać gatunki drzew i ich liście. Wiedzieć, co w przyrodzie jest jadalne, a co nie.
  • Odczuć naturę jako przyjaciela i wroga. Naturę wrażliwą na działania człowieka, konieczność jej ochrony. I jako wielką potęgę, niebezpieczeństwo.
  • Brać udział w ustalaniu reguł. Zmienić wspólnie z kimś regułę. Kojarzyć pojęcie „wyjątku”.
  • Zmierzyć pomieszczenie stopami.
  • Wyczuć puls u kolegi, u zwierzęcia i u siebie.
  • Spotkać znawcę, eksperta, mistrza. Zrobić coś wspólnie razem z nim.
  • Odczuć dumę z bycia dzieckiem. Tylko dzieckiem.
Na podstawie książki "Co siedmiolatek wiedzieć powinien", Donata Elschenbroich, wyd. Cyklady

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze