1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Jakie role zwykle pełnimy w środowisku pracy?

Jakie role zwykle pełnimy w środowisku pracy?

fot.123rf
Kiedy ludzie zaczynają ze sobą pracować, nawet jeśli tworzą grupę nieformalną, bez określonego zwierzchnictwa jednej osoby, pojawia się potrzeba podziału pracy i zadań, w celu podniesienia efektywności całej grupy.

Pierwsze role, jakie się pojawiają, wiążą się z wykonywaniem zadań. Czyli tworzy się podział na osoby, które planują zadania, wykonują je i koordynują. Dlatego w każdym zespole pojawić się musi koordynator, czyli ktoś, kto wie, co należy zrobić, żeby praca została wykonana, rozdziela zadania i umie dopasować je do talentów poszczególnych członków zespołu. Z czasem może się on przerodzić w kogoś w rodzaju lidera zespołu, ale niekiedy pozostaje tylko koordynatorem.

Inną rolą, która pojawia się naturalnie, jest kreator pomysłów. Taka osoba ma mnóstwo rozwiązań konkretnego zadania, jest takim grupowym Pomysłowym Dobromirem. Często myśli w sposób niestandardowy i o wiele częściej niż inni wie, co trzeba zrobić, by rozwiązać daną kwestię. Co nie znaczy, że zrobi to w rzeczywistości. Ona ma po prostu na to pomysł.

Co innego realizator. Przejmuje pomysły od kreatora i zaczyna obracać je w dłoni. Mówi: „no dobrze, a teraz zastanówmy się, który z nich jest najbardziej realny”. To ktoś, kto domyka zadania, wdraża je w życie. Taka osoba lubi działać i skupia się na konkretnych krokach, które trzeba zrobić. Nie cierpi niekończących się zebrań i ustaleń, ona od razu chciałaby przejść do konkretów. Zwykle jako jedyna z grupy pilnuje terminów i dyscyplinuje pracowników. Tę rolę może pełnić też koordynator, ale on zwykle sprawdza się na wstępnym etapie działań.

W każdym zespole jest też ewaluator, czyli ktoś, kto już na pierwszy rzut oka potrafi określić słabe punkty danego projektu. To bardzo istotna funkcja w zespole. Taki ktoś od razu widzi, że budżet na coś nie pozwoli albo że w grupie jest zbyt mało osób do danego zadania czy że projekt kuleje prawnie. Mylą się ci, którzy sądzą, że to taki firmowy malkontent czy maruda, który wszystko krytykuje, ale nic nie robi. On widzi to, czego nie dostrzega kreator, realizator czy koordynator. I chwała mu za to.

Niedocenianą, ale istotną rolą jest także animator, czyli dusza zespołu. Osoba, która potrafi naprawić popsutą atmosferę, ma wysokie umiejętności społeczne i naturalnie scala grupę. Czasem jako jedyna z zespołu widzi, że ktoś ma gorszy dzień lub martwi się sytuacją w domu. Ważne są dla niej przestrzeganie wspólnych wartości. Talentu, który posiada, nie sposób się nauczyć, z tym trzeba się urodzić. Choć z pewnością można nauczyć się większej wrażliwości na innych, dostrzegania ich emocji i potrzeb.

Osobną rolą jest ekspert, czyli ktoś, kto jest wsparciem dla zespołu, specjalistą w danej dziedzinie, podparciem merytorycznym. Bardzo potrzebny, ale bez reszty zespołu niewiele zdziała.

W powszechnej opinii niektóre role postrzegane są jako te lepsze, a inne jako gorsze. Docenia się zazwyczaj role bardziej „na świeczniku”, czyli koordynatorakreatora, bo zwykle to oni brylują na zebraniach. Taki podział jest bardzo niesprawiedliwy, ale jeśli panuje w firmie, wiele mówi o jej kulturze. Badania dotyczące efektywności pracy grupowej pokazują, że im większe zróżnicowanie ról w zespole, tym lepsze efekty jego pracy.

Co ciekawe, nasze role uaktywniają się w zależności od potrzeb zespołu. Dlatego zwykle sięgamy po te umiejętności i cechy, które przyniosą nam sukces w grupie, co nie znaczy, że są naszą najmocniejszą stroną. W konsekwencji może to prowadzić do „zamiany ról”. Ktoś może zostać np. Nominowany do zostania koordynatorem, podczas gdy w duszy jest bardziej kreatorem. Na dłuższą metę nie wytrzyma w narzuconej roli. Dlatego w życiu, jak i w pracy zawsze grajmy rolę, którą najlepiej potrafimy, i dbajmy o różnorodność ról w każdym zespole. Wtedy będziemy pracować nie tylko z wewnętrzną motywacją, ale i przyjemnością.

Dr Dorota Wiśniewska-Juszczak, psycholog społeczny z SWPS, trener i konsultant w biznesie.

Tekst pochodzi z wydania specjalnego SENS w Pracy

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze