1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

Droga od celu do realizacji - SMART ćwiczenie

fot.123rf
fot.123rf
Chciałabym z wami wykonać pewne zadanie, które pozwoli określić ścieżkę prowadzącą do osiągnięcia celu, jaki sobie wyznaczyliście.

Wyobraźcie sobie, że jesteście szefami/właścicielami firmy z waszych wizji. Opiszcie teraz gdzie jesteście – jak wygląda wasze biuro/sklep – gdzie się mieści, jak jest urządzone, co konkretnie oferujecie, kto tam pracuje, ilu jest klientów w tej chwili w środku i skąd klienci się o nim dowiedzieli.

Już to widzicie? Zapewne podoba wam się ten obraz. Zupełnie się nie dziwię - też lubię roztaczać wizję zanim zacznę pracować nad wcieleniem ich w życie.

Teraz ważniejsza część zadnia.

Powiedzcie, jak udało się wam to osiągnąć? Jak dotarliście do miejsca, w którym się znajdujecie? Jakie kolejne kroki podejmowaliście? Kto wam pomagał? Z jakich zasobów korzystaliście? Jakie trudności stanęły na waszej drodze? Jakimi sposobami sobie z nimi radziliście? Skąd czerpaliście energię i zapał do dalszych działań? Jak staraliście się o pierwszych klientów? Co wyróżniało waszą ofertę wśród konkurencji? Jak komunikowaliście swoje ideały? Jakie wartości przyświecają waszemu projektowi i czy widać to na zewnątrz, czy klienci mają szansę to poczuć?

Czy teraz jesteście teraz zadowoleni z efektu końcowego? Tak właśnie wyobrażaliście sobie siebie jako przedsiębiorców? Jeśli to jeszcze nie to, pomyślcie co można byłoby poprawić. Bardzo ważne jest, by zadawać sobie wszystkie powyższe pytania, włącznie z tym ostatnim dotyczącym elementów do poprawy. Tylko tak zadane pytania dają nam szansę rozwoju.

Jeśli nadal nie jesteście pewni, czy wasz pomysł jest wystarczająco dobry i sposób jego realizacji nadal pozostawia wątpliwości, opowiedzcie o nim komuś, kto potrafi być obiektywny i nie ma obiekcji dawania informacji zwrotnych.

Uzyskajcie informacje, które posłużą wam do pracy nad celem. Pytanie - wytrych powinno być otwarte i nastawiać na szukanie słabego punktu. Ja często korzystam z takiego: „co byś zmienił w tym pomyśle/ rozwiązaniu?” Pozornie otwartym pytaniem jest też „Co o tym myślisz?” - Jest w nim jednak pułapka, na którą łapią się bliskie nam osoby. Nie chcą nas skrzywdzić i odpowiadają „jest super”, skupiając się na zaletach. Osobiście radzę, by tego typu pomocy nie szukać u najbliższych, a właśnie u specjalistów, którzy skupią się na celu klienta i w jasny sposób wspierają go i przeprowadzają przez wizję, aby możliwie najlepiej przygotował się na zmiany.

Urszula Józefowska:  Socjolog przedsiębiorczości i pracy oraz Socjolog problemów społecznych, Coach  i Jobcoach. Prowadzi Prywatnie mama Stasia i Gabrysi.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze