W najbliższą sobotę, 22 października w godzinach 10.00-14.00 będzie można skorzystać z bezpłatnego rozpoznania wad wymowy u dzieci.
Sprawdź czy twoje dziecko ma wadę wymowy. A jeśli tak, to jak sobie z nią radzić?
Podczas dni otwartych diagnoz pedagogiczno-logopedycznych na Uczelni Łazarskiego w Warszawie eksperci Centrum Terapii Dziecka odpowiedzą na wiele pytań związanych z wadą wymowy u dzieci. Oprócz wysłuchania wykładów, rodzice będą mogli obejrzeć i zamówić pomoce logopedyczne, a przede wszystkim uzyskać specjalistyczne porady od terapeutów pedagogicznych oraz nauczycieli logopedów.
Prelekcja, poświęcona rozwojowi mowy dziecka, odbędzie się w godzinach 10.30-11.30. W programie będą również prezentowane zabawy, pomocne w pracy z dzieckiem.
Dni Otwarte, zorganizowane we współpracy z Centrum Terapii Dziecka, skierowane są przede wszystkim do rodziców dzieci z problemami logopedycznymi. Kolejne spotkanie odbędzie się 17 grudnia.
Na wady wymowy cierpi ok. 30-40% uczniów z niepowodzeniami szkolnymi. Bardzo często obserwuje się współzależność między występowaniem wad wymowy a zaburzeniami w pisaniu i czytaniu.
Mowa jest jedną z ważniejszych form aktywności człowieka. Jest ważnym czynnikiem kształtującym osobowość. Odgrywa ogromną rolę w nawiązywaniu kontaktów społecznych, daje możliwość precyzyjnego porozumiewania się, stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji.
Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, dziecko przyswaja ją sobie od najbliższego otoczenia drogą naśladownictwa.
Praca logopedyczna z dzieckiem we wczesnym okresie jego rozwoju (do 3 r. ż.), kiedy intensywnie dojrzewa układ nerwowy, daje największe możliwości wyrównywania nieprawidłowości w rozwoju mowy. Najczęściej jednak diagnozowane są dzieci 3-4 letnie oraz starsze (5-6 letnie).
Na czym polega wada wymowy? - Wymowa odbiega od normy ogólnie przyjętej w danym języku, począwszy od drobnych nieprawidłowości w wymawianiu poszczególnych głosek, aż po wady utrudniające kontakt z otoczeniem. Odchylenia w mowie mogą dotyczyć zasobu słownictwa, umiejętności posługiwania się formami gramatycznymi lub rozumienia ich funkcji. Największą grupę wad wymowy, w początkowym etapie nauczania stanowią wady artykulacyjne (dyslalia). Jest to nieprawidłowość w wymawianiu jednej lub wielu głosek od razu. Wymowa u dziecka jest wtedy mało zrozumiała.
Do najczęstszych przyczyn wywołujących zaburzenia mowy zalicza się: nieprawidłowości w budowie narządów artykulacyjnych (języka, podniebienia, ponadto krzywy zgryz, krzywa przegroda). Powodem może być też mała sprawność warg lub języka, nieprawidłowy słuch lub problem z układem nerwowym.