1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Poznaj swoją warnę, czyli wedyjską osobowość

Jedna ze świętych ksiąg Hinduizmu, Bhagawadgita, opisuje cztery warny, które można porównać z typami osobowości. Oto one: przewodnicy, przywódcy, twórcy i wykonawcy. (Fot. iStock)
Jedna ze świętych ksiąg Hinduizmu, Bhagawadgita, opisuje cztery warny, które można porównać z typami osobowości. Oto one: przewodnicy, przywódcy, twórcy i wykonawcy. (Fot. iStock)
Jesteś przewodnikiem, przywódcą, twórcą czy wykonawcą? Każdy typ osobowości, czyli wedyjska warna, wskazuje inne powołanie. Pójście za nim przyniesie ci spełnienie – przekonuje coach Jay Shetty, który doświadczenie życia jako mnich przeniósł do zachodniego świata.

Kilka dekad temu psycholog K. Anders Ericsson zadziwił świat stwierdzeniem, że na osiągnięcie mistrzowskiego poziomu w jakiejkolwiek dziedzinie potrzeba 10 tys. godzin ćwiczeń, co odpowiada kilku latom pracy w wymiarze 40 godzin tygodniowo. Wyniki jego badań były wielokrotnie podawane w wątpliwość, jednak faktem jest, że tylko praktyka czyni mistrza. Tyle że, i tu dochodzimy do sedna, czy samo bycie mistrzem (w czymkolwiek, skoro można) da nam poczucie spełnienia? Otóż nie! To jest możliwe tylko wtedy, gdy będziemy realizować swoją życiową misję, powołanie, w sanskrycie określane słowem „dharma” – przekonuje Jay Shatty, mentor i coach, autor zdobywającego miliony odsłon podcastu „On purpose”.

„Ludzka natura posiada tak zwany aspekt psychofizyczny, określający warunki, które są dla nas najkorzystniejsze i sprawiają, że prawdziwie rozkwitamy. Dharma to nic innego jak sposób wykorzystania tych warunków, skłonności, talentów i potencjału do służby innym. Odczuwamy wtedy przyjemność i ekscytację z tego, co robimy, a reakcja otoczenia również jest pozytywna, co potwierdza, że nasze zaangażowanie ma sens” – pisze w książce „Zacznij myśleć jak mnich”.

Rozpoznaj swoją dharmę

Zatem żeby żyć w zgodzie z dharmą, musimy przede wszystkim rozpoznać swoje pasje i umiejętności – w sanskrycie są one określane jako „warna”. Jedna ze świętych ksiąg hinduizmu, Bhagawadgita, opisuje cztery warny, które można porównać z typami osobowości. Oto one:

  1. Przewodnicy. Stworzeni do tego, by się uczyć i przekazywać wiedzę. Sprawdzają się m.in. jako: nauczyciele, przewodnicy duchowi, mentorzy, doradcy. Lubią pracować w samotności, przedkładają mądrość i studiowanie nad pieniądze czy sławę. Ich mocne strony są związane przede wszystkim z gotowością do służenia innym swoją wiedzą i pomagania im w odkrywaniu potencjału i sensu życia. Pod wpływem impulsów wykorzystują swoje wiadomości do obalania argumentów przeciwnej strony, a nawet do przejęcia władzy. Ignorancja może z kolei doprowadzić do tego, że to, co mówią, będzie sprzeczne z ich czynami, a to zrobi z nich zły przykład. Mogą również wykazywać się brakiem sprawczości. Jednak odpowiednio wykorzystując swoje talenty, są w stanie zrobić wiele dobrego dla ludzi wokół.

  2. Przywódcy. Lubią tworzyć rozwiązania, więc dobrze odnajdują się m.in. jako pracownicy wojskowości, sądownictwa i adwokatury, w służbach porządkowych czy w polityce. Niekoniecznie jednak pożądają najwyższych stanowisk, równie skutecznie jak prezesi będą wpływać na innych jako menedżerowie średniego szczebla. Ich determinacja i siła zachęcają, by powierzać im stanowiska kierownicze, ale jeśli nie zadbają o swój rozwój, ryzykują popadnięcie w korupcję i nieetyczne działania. Kierowani impulsem mogą też stać się zbyt skoncentrowani na własnych celach albo na kreowaniu struktur, które przyniosą im bogactwo i splendor. Lepiej, by wybierali świadomie swoją drogę, bo cechy, takie jak zaangażowanie, wysokie standardy moralne, umiejętność budowania zespołów i gotowość do otaczania opieką mniej uprzywilejowanych, stawiają ich w roli społecznych liderów przyszłości.

  3. Twórcy. Ich narzędziem jest działanie; zdolni przekonać innych do swoich pomysłów, są innowacyjni i łatwo nawiązują kontakty. Takie osoby często widać na pierwszym planie: na estradzie, w telewizji, ale i wśród specjalistów od PR, marketingu czy sprzedaży. Jednak mimo życia w ciągłym biegu i przywiązania do sukcesu, pieniędzy oraz przyjemności nie są powierzchowni ani nie spychają obowiązków na innych, wprost przeciwnie: są zdeterminowani i konsekwentni, pracują równie intensywnie, jak się bawią. Ignorancja może doprowadzić ich do popełniania oszust, kradzieży, popadnięcia w korupcję albo wypalenia, skąd tylko krok do depresji. Świadomi swojej misji, będą otwierać intratne przedsięwzięcia i rozwijać je z pożytkiem dla innych, a zarobionymi pieniędzmi chętnie wesprą inicjatywy społeczne.

  4. Wykonawcy. To osoby świetnie odnajdujące się we wdrażaniu wieloetapowych procesów, długodystansowcy, idealni jako tzw. prawa ręka. Są pomocni, zdolni do eksperymentowania, choć dążą do stabilizacji i bezpieczeństwa. Jeśli skupią się na rezultatach i zarobkach, grozi im łapanie wielu srok za ogon, co może odbić się na jakości. Bywa, że porażka podcina im skrzydła, odbiera poczucie wartości i wprawia w niepokój. Jeśli jednak dobrze rozpoznają swoje powołanie, będę ciężko pracować, akceptować stan rzeczy, a dążąc do osiągnięcia wartościowego celu, nie zapomną o rodzinie i wspieraniu innych.

W zgodzie ze sobą

Podobnie jak horoskop urodzeniowy czy geny, warna nie determinuje przyszłości, jedynie określa predyspozycje. To do każdego z nas należy znalezienie swojej misji „tu i teraz”, pasującej do naszej osobowości, ale przede wszystkim – wartości. Powinniśmy samodzielnie testować różne rozwiązania. A warto, bo kiedy coś robimy z przyjemnością, pokazujemy się z najlepszej strony – inni to szybko zauważają i dają nam motywującą informację zwrotną. W ten sposób rodzi się samonapędzający mechanizm, w którym nawet minimalny ruch daje siłę do dalszego działania.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze