1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Techniki relaksacyjne na stres

Techniki relaksacyjne na stres

Fot. materiał partnera
Fot. materiał partnera
Techniki relaksacyjne to coraz popularniejsze rozwiązanie w walce z obezwładniającym stresem. Czy warto je stosować i które z nich wybrać?

Jak stres wpływa na nasz organizm?

Stres ma bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. W nadmiernych ilościach jest przyczyną bezsenności, bólów głowy, problemów z koncentracją, a w najgorszych przypadkach również chorób serca czy nowotworów.

Stres oddziałuje zarówno na ciało, jak i umysł – brak umiejętności radzenia sobie z sytuacjami stresogennymi, ciągłe poczucie lęku i zdenerwowanie powodują duże obciążenie dla naszej psychiki. Istnieje wiele sposobów na redukowanie stresu – czytanie książek, sport, hobby. Do najskuteczniejszych z nich należą jednak techniki relaksacyjne.

Techniki relaksacyjne na stres – dlaczego warto je stosować i które z nich wybrać?

Metody relaksacyjne niosą za sobą szereg istotnych korzyści. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom można skutecznie obniżyć ciśnienie krwi, ustabilizować pracę serca, zredukować poziom zmęczenia organizmu i poprawić jakość snu.

Dużą zaletą technik relaksacyjnych jest to, że część z nich można zastosować w dowolnym momencie, na przykład tuż przed ważną prezentacją czy rozmową kwalifikacyjną. Najpopularniejsze i najbardziej skuteczne techniki relaksacyjne na stres dla początkujących to:

1. Ćwiczenia oddechowe

Podczas nerwowych sytuacji nasz oddech staje się szybszy i płytki, co prowadzi do niedotlenienia. Warto więc poćwiczyć technikę oddychania przeponowego, która pozwala pogłębić i wyrównać oddech. Ponadto istnieje także szereg innych ćwiczeń oddechu, takich jak np. metoda 4-7-8, która pomaga w wyciszeniu organizmu i umożliwia szybsze zasypianie.

2. Skanowanie ciała

Jest to technika relaksacyjna, która opiera się na przenoszeniu uwagi z jednej części ciała na drugą. Aby wykonać ćwiczenie, należy położyć się na plecach, skrzyżować nogi, rozluźnić ramiona i zamknąć oczy. Następnie przez ok. 2 minuty trzeba skupić się na głębokim oddechu i robić to do momentu, kiedy poczujemy, że ciało się odpręża.

Następnym krokiem jest skierowanie uwagi na poszczególne części ciała, począwszy od stóp, oraz skupienie się zwłaszcza na tych obszarach, w których odczuwamy największe napięcie – brzuchu, kręgosłupie czy szyi.

3. Wizualizacja

Wizualizacja to technika relaksacyjna bazująca na wyobrażaniu sobie relaksujących scen czy sytuacji – np. siebie na łonie natury, spaceru po plaży czy miejsc, które przyjemnie się nam kojarzą. Kiedy już zwizualizujemy sobie nasz „film”, należy skupić się na szczegółach, swoich odczuciach i wrażeniach. Te techniki relaksacyjne doskonale sprawdzą się przed snem.

Oczywiste jest, że stres nigdy nie zniknie całkowicie z naszego życia, jednak skoro już w nim jest, to należy nauczyć się go poskramiać. Metody relaksacyjne to coś, co choćby z ciekawości warto wypróbować i sprawdzić, jak poszczególne techniki relaksacyjne działają na nasz organizm.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze