1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Do prawidłowego rozwoju mózgu niezbędna jest… matematyka – najnowsze badania

Do prawidłowego rozwoju mózgu niezbędna jest… matematyka – najnowsze badania

Brak edukacji z dziedziny matematyki wpływa na rozwój mózgu i funkcji poznawczych u nastolatków. (fot. iStock)
Ostatnie badania wykonane na Uniwersytecie Oksfordzkim sugerują, że brak edukacji matematycznej po 16. roku życia może być bardzo niekorzystny dla mózgu. U nastolatków, którzy w tym wieku przestali uczyć się matematyki zaobserwowano redukcję substancji chemicznej, która ma duże znaczenie dla rozwoju szarych komórek.

W badaniu przeprowadzonym przez oksfordzkich naukowców z Wydziału Psychologii Eksperymentalnej wzięło udział 133 uczniów (pochodzących z podobnego środowiska) w wieku 14-18 lat. Warto zaznaczyć, że w Wielkiej Brytanii naukę matematyki można przerwać w wieku 16 lat i wiele nastolatków korzysta z tej możliwości. Jak się jednak okazuje – nie jest to decyzja najlepsza w skutkach. Uczniowie, którzy decydują się na taki krok już po 19 miesiącach wypadają, pod względem poznawczym, dużo słabiej od rówieśników nadal kontynuujących naukę matematyki.

Z czego wynika ta niekorzystna sytuacja, związana ze słabszym rozwojem mózgu? Badanie jasno pokazało, że młodzież, która zaprzestała edukacji matematycznej miała, w kluczowym obszarze mózgu, zdecydowanie mniej kwasu gamma-aminomasłowego. – Ta substancja, mająca duże znaczenie dla plastyczności mózgu, występuje w obszarach odpowiedzialnych za ważne funkcje poznawcze, m.in. rozumowanie (związane też z matematyką), pamięć, rozwiązywanie problemów, uczenie się.

Na podstawie ilości kwasu gamma-aminomasłowego naukowcom łatwo było rozróżnić uczniów, którzy kontynuują naukę matematyki, od tych, którzy jej zaprzestali. I co ciekawe, takich różnić w składzie chemicznym mózgu nie znaleźli wcześniej, zanim młodzież przestała uczyć się matematyki.

„Umiejętności matematyczne powiązane są z całym zakresem benefitów, włączając w to zatrudnienie, status społeczno-ekonomiczny, a także zdrowie psychiczne i fizyczne. Dojrzewanie to ważny okres w życiu, który powiązany jest z istotnymi zmianami mózgowymi i poznawczymi. Niestety, możliwość zaprzestania nauki w tym wieku wydaje się prowadzić do rozbieżności między tymi nastolatkami, którzy przerywają swoją matematyczną edukację, a tymi, którzy ją kontynuują. Nasze badanie zapewnia nowy poziom biologicznego rozumienia tego, jaki wpływ ma edukacja na rozwijający się mózg, a także jakie jest wzajemne oddziaływanie między biologią a edukacją”. – tłumaczył (w artykule opublikowanym na stronie Experimental Psychology Medical Sciences Division) kierujący badaniem Roi Cohen Kadosh, profesor neurologii poznawczej na Uniwersytecie Oksfordzkim – „Nie wiadomo jeszcze jak można zapobiec tej rozbieżności lub jej długofalowym skutkom. Nie każda dorastająca osoba lubi matematykę, więc musimy prześledzić możliwe alternatywy, takie jak trening logiki i rozumowania, które angażują ten sam obszar mózgu co matematyka.”

Profesor podkreślał, że to ważne badanie pomaga zrozumieć, w jaki sposób brak pojedynczego elementu w edukacji – matematyki – może wpływać na mózg i zachowanie. Ponieważ badania były przeprowadzane przed pandemią Covid-19, Roi Cohen Kadosh zastanawia się, jaki może być długoterminowy efekt ogólnego ograniczenia dostępu do edukacji. I jak widać – szczególne znaczenie ma tutaj edukacja matematyczna. Nie wiadomo jeszcze jak ograniczenia, związane z pandemią, wpłyną na mózg i funkcje poznawcze dzieci i młodzieży.

Badanie zostało opublikowane w Proceedings of the National Academy od Sciences.

Źródło: University of Oxford

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze