1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Zaakceptuj i pokochaj siebie - życie stanie się lepsze

Zaakceptuj i pokochaj siebie - życie stanie się lepsze

Osoby ze zdrowym poczuciem własnej wartości nie dostosowują się do życzeń i żądań innych ani nie potrzebują ich uznania, aby czuć się dobrze. Wszystko sprowadza się do wiary w siebie. (Fot.iStock)
Jesteś wartościową osobą niezależnie od tego, czego dokonałaś, a czego nie. Kluczem do zdrowego poczucia własnej wartości jest wiara w to proste stwierdzenie.

Zdrowe poczucie własnej wartości nie polega na byciu ideałem bez skazy; chodzi w nim raczej o akceptowanie siebie takim, jakim się jest, i posiadanie realistycznych oczekiwań. Osoby ze zdrową samooceną nie są doskonałe. Mają świadomość własnych słabości, lecz je akceptują. Zdrowe poczucie własnej wartości wymaga przyjęcia prawdy, że każdy z nas ma mocne i słabe strony, oraz pogodzenia się z tym, że ułomności są nie tylko nieuniknione, lecz także w żaden sposób nie umniejszają naszej wartości.

Nie chodzi tu o maskowanie niedoskonałości, udawanie ani chełpie nie się sukcesami. Osoby ze zdrowym poczuciem własnej wartości nie dostosowują się do życzeń i żądań innych ani nie potrzebują ich uznania, aby czuć się dobrze. Wszystko sprowadza się do wiary w siebie.

Poczucie własnej wartości a pewność siebie

Poczucie własnej wartości różni się od pewności siebie tym, że to pierwsze pojęcie odnosi się do tego, że czujesz się w pełni sobą. Jest to twoja całościowa ocena własnej egzystencji we wszystkich jej aspektach. Natomiast pewność siebie to ufność we własne kompetencje czy możliwości w związku ze specyficznymi cechami, zdolnościami lub sytuacjami. Jest to wiara, że potrafisz odnieść sukces lub poradzić sobie z określonym przedsięwzięciem w danym momencie. Pewność siebie różni się w zależności od indywidualnej wprawy i talentów, a jej brak w pewnych sferach niekoniecznie jest czymś złym. Wszyscy mamy mocne i słabe strony, więc – co logiczne – nie możemy być dobrzy we wszystkim. Chodzi o to, aby mieć zdrowe, niezachwiane poczucie własnej wartości mimo niekiedy niskiej pewności siebie.

Na przykład, jeśli masz świadomość, że niezbyt dobrze sobie z czymś radzisz, powiedzmy, słabo jeździsz na łyżwach, twoja pewność, że uda ci się z gracją przemknąć przez lodowisko i wykonać potrójnego aksla, będzie zapewne dość niska. Gdy bierzemy pod uwagę poczucie własnej wartości, pytanie brzmi: Jak świadomość, że jesteś kiepskim łyżwiarzem lub że upadłaś na lodzie, wpływa na sposób, w jaki o sobie myślisz? Jeżeli ganisz się za to, że nie jesteś w tym lepsza, albo traktujesz swoje umiejętności łyżwiarskie jako wyznacznik własnej wartości, to oznacza, że masz niską samoocenę, która leży u podłoża twoich problemów z nastrojem, motywacją i ogólną zdolnością do utrzymania dostatecznie dobrego samopoczucia. U osób ze zdrowym poczuciem własnej wartości słabe umiejętności łyżwiarskie nie są w stanie podkopać przekonania o ich wartości i godności.

Poczucia własnej wartości nie należy także utożsamiać z arogancją czy narcyzmem. Aroganccy i narcystyczni ludzie często sprawiają wrażenie (ze względu na daleko posunięty egocentryzm), że mają o sobie bardzo wysokie mniemanie; jednak ich samolubstwo i egotyzm nie rzadko są niczym więcej niż przykrywką dla niskiej samooceny. Skupienie na sobie i narcystyczne zachowania to zazwyczaj nieskuteczne próby zyskania poczucia własnej wartości. Despoci, aroganci i egocentrycy postępują samolubnie lub tak, jakby byli lepsi od innych, upokarzając ludzi ze swojego otoczenia. Podejmują decyzje i działają, nie zważając na innych, ignorując ich uczucia i poglądy. Jest to szczególnie szkodliwe, gdy ofiarą takiej osoby pada ktoś z niskim poczuciem własnej wartości, gdyż może odebrać to jako „dowód”, że do niczego się nie nadaje, zamiast dostrzec, że w rzeczywistości problem leży po drugiej stronie.

Nieodłącznym elementem poczucia własnej wartości jest natomiast szacunek do wszystkich. Dzięki zdrowej samoocenie poważasz samą siebie, jesteś zasadniczo z siebie zadowolona, szczycisz się swoimi osiągnięciami, lecz także okazujesz szacunek ludziom wokół ciebie i wyrażasz dla nich uznanie. Stwierdzasz, że każdy ma wrodzoną wartość, i cenisz odmienne poglądy, opinie i uczucia. Nie usiłujesz dowartościować się kosztem innych.

Masz prawo czuć się wartościowa, trzeba tylko w to uwierzyć!

Jako ludzie mamy pewne podstawowe prawa, które jednak nie zawsze są dla nas oczywiste. Możliwe, że nie poznałaś ich jako dziecko lub z czasem o nich zapomniałaś. Budowanie poczucia własnej wartości polega między innymi na uświadomieniu sobie poniższych zasad, przyjęciu ich jako własnych i daniu im wiary.

Czytając listę, zaznacz te punkty, które wydają ci się szczególnie obce lub trudne do przyjęcia. Zasady, w które najtrudniej ci uwierzyć, ujawniają obszary prawdopodobnie wymagające od ciebie największego skupienia i nakładu pracy.

10 ZASAD ZDROWEGO POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI

  1. Wiem, że posiadam nieskończoną, wrodzoną, bezwarunkową wartość z racji tego, że jestem człowiekiem.
  2. Mam prawo do niedoskonałości, popełniania błędów oraz akceptowania własnych wad i słabości.
  3. Wolno mi samodzielnie decydować o własnych poglądach, wartościach i standardach; akceptuję, że mogą one odbiegać od tych wyznawanych przez innych ludzi.
  4. Daję sobie pozwolenie, aby prosić o to, czego chcę, oczekiwać dla siebie wszystkiego, co najlepsze, i odczuwać rozczarowanie, kiedy moje potrzeby pozostają niezaspokojone.
  5. Potrafię z szacunkiem wyrażać własne potrzeby, opinie i pragnienia, nie boję się reakcji innych.
  6. Mam prawo podejmować własne decyzje i zmieniać zdanie.
  7. Mam prawo bronić się i nie mówić niczego, co mogłoby mi zaszkodzić.
  8. Oczekuję szacunku ze strony innych i mam prawo wytyczać granice dla własnego dobra.
  9. Mam prawo się zmieniać, rozwijać i dbać o własne zdrowie emocjonalne niezależnie od tego, co miało miejsce w przeszłości i jak się wiedzie ludziom z mojego otoczenia.
  10. Znam siebie, dbam o siebie, szanuję siebie, akceptuję siebie i kocham siebie bezwarunkowo.

Ćwiczenie: czy mam zdrowe poczucie własnej wartości? Szczegółowa lista kontrolna

Przyjrzyj się poniższym dwóm listom. Pierwsza zawiera stwierdzenia odzwierciedlające cechy i przekonania, które świadczą o zdrowym poczuciu własnej wartości. Druga obejmuje problemy i wzorce kojarzone z niską samooceną. Zaznacz na obu listach te pozycje, z którymi się utożsamiasz.

Pochwal samą siebie za wszelkie odhaczone punkty będące przejawem zdrowego poczucia własnej wartości. Wykorzystaj stwierdzenia z listy świadczącej o niskiej samoocenie, aby zidentyfikować obszary, na które będziesz musiała zwrócić szczególną uwagę. Podkreśl te elementy z pierwszej listy, na których rozwinięciu szczególnie ci zależy.

Zdrowe poczucie własnej wartości

  • Jestem kompetentna.
  • Umiem radzić sobie z wyzwaniami i komplikacjami.
  • Jestem dumna z moich mocnych stron i osiągnięć.
  • Potrafię zaakceptować swoje słabości.
  • Nie przeszkadza mi własna niedoskonałość.
  • Akceptuję błędy i uczę się na nich.
  • Nie muszę nikomu udowadniać własnej wartości.
  • Jestem dumna z wysiłków, które podejmuję.
  • Odpowiadam za własne działania.
  • Potrafię podejmować decyzje.
  • Umiem stawać we własnej obronie i się ochronić.
  • Niekiedy lubię być sama.
  • Dobrze czuję się w grupie.
  • Umiem myśleć za siebie.
  • Nie mam problemu z proszeniem o pomoc, kiedy jej potrzebuję. Potrafię przyjmować komplementy.
  • Umiem radzić sobie z krytyką.
  • Nie trzymam się kurczowo ocen innych.
  • Moje związki są zasadniczo zdrowe i satysfakcjonujące.
  • Potrafię wytyczać granice.
  • Umiem skutecznie porozumiewać się z innymi.
  • Mam realistyczne oczekiwania i standardy.
  • Jestem zadowolona z moich zasad i wartości, którymi się kieruję. Umiem sobie radzić ze stresem.
  • Jestem w stanie samodzielnie się uspokoić i pocieszyć.
  • Potrafię poradzić sobie z rozczarowaniem i żalem.
  • Moje życie ma sens i cel.

Niskie poczucie własnej wartości

  • Spędzam dużo czasu na zamartwianiu się, co pomyślą inni.
  • Często w siebie wątpię.
  • Często gnębi mnie poczucie wstydu.
  • Jestem niezdecydowana i trudno mi zaufać własnym osądom. Mam tendencję do odkładania spraw na później i zwlekam z rozpoczęciem zadań i projektów.
  • Kiedy coś mi nie wychodzi, zazwyczaj obwiniam innych. Często czuję się jak ofiara.
  • Często odczuwam niepokój lub przygnębienie.
  • Często mam poczucie winy.
  • Czuję potrzebę bycia doskonałą.
  • Często przepraszam.
  • Często mam poczucie, że jestem dla innych ciężarem.
  • Trudno mi polegać na innych i prosić ich o pomoc.
  • Czuję się niezręcznie, gdy nawiązuję kontakt wzrokowy.
  • Uważam, że myśli i opinie innych są ważniejsze od moich.
  • Często mam poczucie, że jestem wykorzystywana.
  • Nie potrafię zerwać toksycznych relacji ani zakończyć związków, w których jestem krzywdzona.
  • Łatwo ulegam presji otoczenia.
  • Moje dobre samopoczucie jest uzależnione od innych.
  • Często zabiegam o uznanie innych.
  • Jestem złakniona wyrazów uznania i aprobaty.
  • Ciężko znoszę, kiedy inni są na mnie wściekli lub źli.
  • Trudno mi przyjąć krytykę, nawet konstruktywną.
  • Czuję się nieswojo, kiedy ludzie mnie komplementują lub chwalą. Często porównuję się z innymi.
  • Nie potrafię występować we własnej obronie.
  • Słabo radzę sobie ze stresem.
  • Często ogarnia mnie poczucie przytłoczenia.

Więcej ćwieczeń, treści i praktywczych wskazówek dotyczących tego jak wzmacniać poczucie własnej wartości w książce "Poznaj, zaakceptuj i pokochaj siebie" Megan MacCutcheon. Została ona napisana z myślą o kobietach stojących przed wyzwaniami związanymi z niską samooceną oraz o tych, które pragną zyskać pewność siebie i większą wewnętrzną siłę. Stanie się również wsparciem dla każdej kobiety, która czuje się zniechęcona lub ma poczucie niespełnienia w jakiejś sferze życia. To dobre narzędzia służące do podniesienia samooceny i mogące przynieść korzyść niemal każdemu, niezależnie od tego, z jakiego rodzaju przeciwnościami się mierzy.

Poznaj, zaakceptuj i pokochaj siebie Megan MacCutcheon Zobacz ofertę promocyjną
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze