1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Wyjdź z ukrycia – porady dla introwertyków w pracy

Choć introwertycy potrafią pracować zespołowo, największy wkład w dyskusję mogą wnieść wówczas, gdy dostaną czas na przemyślenie wszystkiego na osobności. (Fot. iStock)
Choć introwertycy potrafią pracować zespołowo, największy wkład w dyskusję mogą wnieść wówczas, gdy dostaną czas na przemyślenie wszystkiego na osobności. (Fot. iStock)
Dziś wiele projektów zawodowych wymaga pracy zespołowej, co jest nie lada wyzwaniem dla osiągających lepsze wyniki w samotności introwertyków. Co mogą zrobić, by łatwiej było im współpracować z innymi – podpowiadają S.J. Scott i Rebecca Livermore, autorzy poradnika „Bądź pewny siebie”.

Firmy zmieniają swój model działania. Nigdy wcześniej nie przywiązywano takiej wagi do pracy zespołowej – coraz rzadziej pracujemy samotnie nad indywidualnymi projektami, a coraz częściej nasze sukcesy są rezultatem grupowego wysiłku. Wiele firm oferuje swoim pracownikom otwarte przestrzenie biurowe, do tego chętnie stosują popularne techniki budowania ducha zespołowego, które przyprawiają o ciarki większość introwertyków.

Chodzi o to, że choć introwertycy potrafią pracować zespołowo, największy wkład w dyskusję mogą wnieść wówczas, gdy dostaną czas na przemyślenie wszystkiego na osobności. Lepiej sobie radzimy, gdy mamy czas na sformułowanie odpowiedzi. Ponadto zazwyczaj osiągamy dużo lepsze wyniki, gdy pracujemy sami, niż pracując w zespole.

Poniższe pomysły pomogą ci zostać lepszym graczem zespołowym, nawet jeśli wolałbyś siedzieć samotnie w kącie.

Ośmiel się mówić

Wielu introwertyków ma trudności z dawaniem opinii zwrotnych, zwłaszcza gdy są one krytyczne. Przyczynami takiego zachowania mogą być strach, nieśmiałość albo brak pewności siebie.

Nieudzielanie informacji zwrotnych przynosi szkody wszystkim w firmie. Szkodzi pracodawcy, który liczy na to, że dopilnujesz, aby praca została wykonana dobrze. Szkodzi innym członkom zespołu, którzy muszą przejąć część zadań, żeby nadrobić straty wyrządzone przez tego, kto nie wykonuje dobrze swojej roboty. I jakkolwiek dziwnie to może zabrzmieć, szkodzi też samemu pracownikowi, który osiąga marne wyniki. Nie chcesz przecież, żeby przeżył szok, gdy dostanie złą roczną ocenę, zostanie pominięty podczas decyzji o awansach albo jeszcze gorzej, straci pracę. Z tych wszystkich powodów bardzo ważne jest, aby zawsze zabierać głos, gdy widzisz, że coś jest nie tak. Za chwilę poznasz osiem strategii, dzięki którym zadanie to stanie się dla ciebie dużo mniej przykre.

Strategia 1. Bądź uczciwy wobec siebie

Czasami nerwowa reakcja na negatywne doświadczenie może wynikać z konfliktu osobowości. Powiedzmy sobie szczerze… Nie zawsze masz wokół siebie ludzi, których lubisz. Problem w tym, że nawet jeśli za kimś nie przepadasz, musisz zachowywać się profesjonalnie i znaleźć sposób na udaną współpracę z tą osobą. A to oznacza, że zanim przejdziesz do pozostałych strategii, warto poszukać źródła swojego rozdrażnienia albo negatywnych uczuć, jakie żywisz do drugiej osoby.

Strategia 2. Zaplanuj, jak przedstawisz swoje uwagi

Introwertycy zazwyczaj lepiej sobie radzą ze wszystkim, gdy dostaną czas na zastanowienie się, dlatego staraj się unikać wyrażania opinii zwrotnych pod wpływem chwili. Daj sobie czas na staranne przemyślenie sprawy – możesz nawet zrobić notatki. Jeżeli czujesz presję z zewnątrz, aby jak najszybciej przekazać swoje uwagi, poproś drugą osobę o zgodę na przemyślenie sprawy i wspólnie ustalcie, kiedy wrócicie do tego tematu.

Strategia 3. Proś o zgodę

Jeżeli ktoś nie jest otwarty na wysłuchanie twojej opinii, to praktycznie masz pewność, że rozmowa nie potoczy się w dobrym kierunku. A wówczas swoje uwagi nie przyniosą pożądanego efektu. Mogą nawet negatywnie wpłynąć na waszą znajomość. Uzyskanie zgody na tę trudną rozmowę pomoże ci przygotować pod nią grunt i zwiększy szanse na pozytywny rezultat.

Strategia 4. Złóż wobec siebie zobowiązanie

Jeśli się boisz, że w ostatniej chwili stchórzysz i nie powiesz tego, co planowałeś, zrób coś, co utrudni ci zmianę zdania w ostatniej chwili. Możesz na przykład wspomnieć drugiej osobie, że masz jej parę rzeczy do powiedzenia, a potem umówić się z nią na spotkanie, podczas którego wszystko dokładnie omówisz.

Strategia 5. Krytykuj na osobności

Nikt nie chce wypaść na głupca przed innymi. Okaż szacunek drugiej osobie i przekaż jej swoje uwagi na osobności.

Strategia 6. Nie czekaj, aż zbierze ci się dużo uwag

Z dawaniem opinii zwrotnych wiąże się problem, z którym zmaga się wielu introwertyków: tak długo z tym zwlekają, że odczuwają coraz większe napięcie, które z czasem wywołuje w nich frustrację. Jeżeli do tego doprowadzisz, możesz niespodziewanie wybuchnąć, a wówczas druga osoba poczuje się zaatakowana. W takich okolicznościach sprawy mogą przyjąć bardzo zły obrót, dlatego gorąco doradzamy, aby nie czekać z omawianiem ważnych kwestii. Jeżeli masz do kogoś kilka różnych uwag, zacznij od sprawy, która jest najpilniejsza, i skup się tylko na niej. Pozostałe rzeczy mogą zaczekać – zajmiesz się nimi nieco później.

Strategia 7. Wyjaśnij dokładnie, jakich zmian oczekujesz

Kiedy informujesz kogoś o problemie, pamiętaj, aby zaproponować mu rozwiązanie. Mów jasno i konkretnie, żeby odbiorca twoich krytycznych uwag nie musiał się zastanawiać, co powinien zrobić.

Strategia 8. Traktuj innych tak, jak chcesz, aby ciebie traktowano

Ten punkt zostawiliśmy na koniec, ponieważ jest on niezbędny do tego, aby wszystkie pozostałe porady przyniosły pożądany efekt. Spróbuj postawić się na miejscu drugiej osoby i zachowuj się tak, jak chciałbyś być traktowany, gdyby sytuacja była odwrotna. Mów szczerze, ale uprzejmie. Wysłuchaj, co druga osoba ma do powiedzenia. Jeśli przyczyniłeś się do powstania problemu, weź na siebie odpowiedzialność za własne działania. Nie wyładowuj negatywnych emocji na rozmówcy i w żaden sposób go nie atakuj. Pamiętaj, że nawet jeśli odczuwasz silną frustrację, więcej zyskasz dzięki uprzejmości, niż stosując agresywne podejście.

Daj się docenić

Możliwe, że jako introwertyk wolisz się nie wychylać. To prawda, że na tylnym siedzeniu jest wygodniej, ale jeśli stamtąd nie wyjdziesz, twoje zasługi mogą pozostać niezauważone – a w najgorszym razie inni będą czerpać finansowe korzyści z twojej ciężkiej pracy. Żeby inni docenili twoją pracę, wystarczy, że będziesz przestrzegać siedmiu wytycznych opisanych niżej.

Strategia 1. Zrozum, że autopromocja nie jest niczym złym

Nikt nie lubi ludzi, którzy są aroganccy i ciągle się przechwalają, ale walczenie o swoje w sytuacjach, gdy jest to naprawdę potrzebne, nie jest złe i nie świadczy o egoizmie czy zadufaniu w sobie.

Strategia 2. Pamiętaj, że czas ma kluczowe znaczenie

Wcale nie musisz często się promować. Wystarczy, że raz na miesiąc przypomnisz o swoim wkładzie we wspólne osiągnięcia, żeby ludzie docenili twoją pracę. Taka częstotliwość jest odpowiednia i nie wzbudzi niczyjej irytacji. Promuj się, gdy dany temat jest na tapecie.

Strategia 3. Skup się na tym, żeby twoje starania przyniosły wymierne rezultaty

Pamiętaj, żeby nie używać mało konkretnych określeń takich jak „XYZ się udało” i zamiast tego mówić na przykład: „Kiedy wprowadziliśmy XYZ, uzyskaliśmy rezultat ABC, który doprowadził do [w tym miejscu przedstaw konkretne wyniki]”. Chociaż informacje dotyczące jakości są przydatne, staraj się podawać również wyniki w formie ilościowej, jeśli masz taką możliwość.

Strategia 4. Chwal się swoją wiedzą na zebraniach

Introwertycy często mają opory przed zabraniem głosu podczas zebrania. Aby to sobie ułatwić, zaplanuj z wyprzedzeniem, co zamierzasz powiedzieć. A jeśli w danej sytuacji będzie to właściwe, przygotuj krótki dokument i zrób kopie dla wszystkich uczestników. Jeżeli znasz plan zebrania i masz dobre pomysły, które warto przedstawić, poinformuj swojego przełożonego, że chcesz się czymś podzielić z grupą. Tuż przed rozpoczęciem zebrania pokaż mu dokument, który przygotowałeś i spytaj, czy możesz go krótko zaprezentować pozostałym uczestnikom.

Strategia 5. Dokumentuj swoje osiągnięcia

Nie ograniczaj się do stwierdzenia, że jesteś „najlepszy”. Pokaż przełożonemu, ile pracy i wysiłku włożyłeś w dany projekt, i pozwól, żeby te informacje były czynnikiem decydującym podczas określania twojej wartości jako pracownika firmy. Jednym ze sposobów jest dokumentowanie swoich dokonań – odbytych kursów, zrealizowanych projektów i uzyskanych certyfikatów. Jeszcze lepiej zrobisz, jeśli zapiszesz wszystkie swoje osiągnięcia zawodowe w porządku chronologicznym. Miej te informacje pod ręką, gdy nadejdzie pora wystawiania ocen pracowniczych. Tę taktykę możesz stosować w ciszy i spokoju. Pomyśl tylko, jak imponujące jest posiadanie długiej listy rzeczy, które udało ci się osiągnąć.

Strategia 6. Przeprowadź szczerą rozmowę z osobami, które sprawiły ci przykrość

Zamiast publicznie robić scenę albo chować urazę przez całe lata, weź swojego szefa albo współpracownika na bok i powiedz mu, co czujesz. Być może ta osoba wcale nie chciała wbić ci noża w plecy – możliwe, że z jej punktu widzenia wyglądało to tak, że jedynie zaprezentowała pomysły całej grupy. Jeżeli ta rozmowa nic nie przyniesie, być może warto się rozejrzeć za inną pracą.

Strategia 7. Zawsze prezentuj nowe pomysły przed większym gronem

Wielu introwertyków nie lubi publicznie zabierać głosu i woli najpierw przedstawić swój pomysł jednej czy dwóm osobom, zanim zaprezentuje go na większym forum. Jednak przebiegli współpracownicy albo przełożeni mogą wykorzystać okazję i podpiąć się pod twoje inicjatywy, albo nawet całkowicie przypisać sobie ich autorstwo. I chociaż w ten sposób możesz się uchronić przed koniecznością zabrania głosu na zebraniu, pamiętaj, że jeśli sam nie opowiesz o swoich pomysłach, inni mogą dostać pochwały albo nawet awans, który tak naprawdę należy się tobie. Jeżeli publicznie zaprezentujesz swój pomysł, inni zapamiętają (mamy nadzieję), że to ty na niego wpadłeś. Jeśli wolisz przedstawiać swoje nowe pomysły podczas rozmów w cztery oczy, po zakończeniu konwersacji napisz mail, w którym podsumujesz jej treść. Używaj pozytywnych słów i unikaj agresywnej postawy. Możesz na przykład zacząć od podziękowania drugiej osobie za to, że zechciała cię wysłuchać, i powiedzieć, co sądzi na temat twojego pomysłu. W sytuacjach, gdy to jest wskazane, uwzględnij w korespondencji również swojego przełożonego. Możesz nawet napisać bezpośrednio do niego i przesłać kopię tej wiadomości do osoby, której zaprezentowałeś swój pomysł. Zadbaj o to, żeby ton wiadomości był pozytywny. Podaj sensowny powód uwzględnienia przełożonego w tej korespondencji i wspomnij o wkładzie drugiej osoby, jeśli rzeczywiście wniosła coś od siebie.

Fragment książki „Bądź pewny siebie! Poradnik dla introwertyka”, tłum. Joanna Sugiero, wyd. Sensus, wybór, skrót i śródtytuły pochodzą od redakcji.

Polecamy: „Bądź pewny siebie! Poradnik dla introwertyka”, tłum. Joanna Sugiero, wyd. Sensus, wybór, skrót i śródtytuły pochodzą od redakcji. Polecamy: „Bądź pewny siebie! Poradnik dla introwertyka”, tłum. Joanna Sugiero, wyd. Sensus, wybór, skrót i śródtytuły pochodzą od redakcji.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze