„Praca zespołowa to dla dzieci zwykle świetna zabawa. Ale oprócz radości najmłodszych przynosi także wiele korzyści w kontekście ich rozwoju społecznego i emocjonalnego" – mówi psycholog dzieci i młodzieży, Ewa Sękowska-Molga. Zabawa i praca z rówieśnikami to przede wszystkim jedna z ulubionych form spędzania czasu przez dzieci. Wspólne misje, mini-przedsięwzięcia i gry sprawiają, że dzieci nie tylko uczą się empatii i zrozumienia dla drugiego człowieka, ale również budują własną tożsamość w grupie.
POLSAT JimJam, kanał telewizyjny skierowany do najmłodszych widzów, ich rodziców i opiekunów, w specjalnym cyklu pod nazwą „Praca zespołowa” prezentuje bajki takie jak „Tomek i przyjaciele” czy „Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham”, które pokazują, w jaki sposób przyjaciele, rodzina czy inna grupa społeczna może nam pomóc przezwyciężyć życiowe wyzwania. Bohaterowie programów uczą, że ze wsparciem przyjaciół jesteśmy w stanie pokonać wszystkie przeszkody oraz zwracają uwagę na to, że każdy członek zespołu ma inne mocne strony, które może wykorzystać podczas wspólnych działań.
O tym, jak istotne jest kształtowanie świadomości w zakresie współpracy wśród najmłodszych mówi Ewa Sękowska-Molga, psycholożka specjalizująca się w zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży.
Jak zauważa dr Ewa Sękowska-Molga, jedną z najistotniejszych umiejętności kształtującą się u dzieci podczas pracy w grupie jest komunikacja. Próba odnalezienia się w zespole wymaga od najmłodszych zdolności do wyrażania własnych emocji, słuchania innych i krytycznego myślenia. Współdziałając, dziecko musi nauczyć się elastyczności, która pomoże mu w dopasowaniu się do grupy. Bywają również momenty, w których coś nie idzie po jego myśli i dochodzi do sprzecznych opinii, przez co maluch poznaje, czym jest pójście na kompromis lub udowodnienie własnej racji i postawienie na swoim.
„Aktywna praca w zespole wzmacnia ponadto pewność siebie i poczucie własnej wartości – dzieci widzą, że ich wkład ma znaczenie dla wspólnego celu. Ma to także wpływ na poczucie odpowiedzialności grupowej. Jednocześnie współdziałanie w grupie daje im poczucie bezpieczeństwa i przynależności. Dzieci uczą się wspierać siebie nawzajem.” – mówi dr Ewa Sękowska-Molga. Wspólna praca pozwala również na naturalne kształtowanie ról w grupie, w tym roli lidera, co wzmacnia umiejętności organizacyjne i przywódcze.
Co więcej, wspólna nauka w szkole pomaga dzieciom lepiej przyswajać materiał. Uczniowie wyjaśniają sobie trudniejsze zagadnienia, a rozmowy i dyskusje sprzyjają głębszemu zrozumieniu tematu. Taki model pracy nie tylko wspiera edukację, ale także przygotowuje do późniejszych wyzwań życia zawodowego.
Praca zespołowa to nie tylko forma zabawy, ale również budowanie doświadczeń, które będą przydatne w dorosłości. Dzieci, które uczą się współpracy, rozwijają kompetencje potrzebne w przyszłości, takie jak komunikacja, rozwiązywanie konfliktów czy empatia. W dorosłym życiu te umiejętności mają kluczowe znaczenie, zwłaszcza gdy jest się częścią większego zespołu, gdzie precyzyjne wyrażanie myśli i aktywne słuchanie innych są nieodzowne dla efektywnego funkcjonowania w środowisku zawodowym.
Radzenie sobie z trudnościami w grupie, takimi jak nieporozumienia czy wspólne szukanie rozwiązań, przygotowuje najmłodszych do przyszłych wyzwań zawodowych, jak zarządzanie projektami czy podejmowanie decyzji w stresujących sytuacjach.
„Dzieci, które uczestniczą w zadaniach zespołowych, uczą się dostrzegać potrzeby i uczucia innych, a więc rozwijają swoją empatię. Umiejętność ta zaprocentuje w relacjach interpersonalnych w przyszłości, zarówno w kontaktach zawodowych, jak i prywatnych – w relacjach partnerskich czy podczas wychowywania własnych dzieci” - podkreśla dr Ewa Sękowska-Molga.
„Grupa, której członkowie mają różne doświadczenia, umiejętności, temperamenty i perspektywy, tworzy bogate środowisko dla rozwoju społecznego, emocjonalnego i intelektualnego. Przede wszystkim różnorodne otoczenie praktycznie zawsze prowadzi do poszerzenia perspektywy dziecka” - dr Sękowska-Molga.
W takiej grupie każde dziecko wnosi unikalne talenty i umiejętności. Maluchy uczą się, jak uzupełniać się nawzajem i współpracować, co skutkuje lepszymi wynikami. Różnorodność wzmacnia również empatię i tolerancję, ponieważ dzieci uczą się współpracować z osobami o odmiennych poglądach i potrzebach, co przygotowuje je do życia w wielokulturowym społeczeństwie.
Czasami praca w bardzo zróżnicowanej grupie wymaga wsparcia dorosłego, aby różnice stały się siłą napędową zespołu, a nie przeszkodą. Dzieci uczą się, że współpraca nie wymaga jednolitości, ale wzajemnego doceniania różnic i łączenia sił, by osiągnąć wspólny cel.
„Jesteśmy przyzwyczajeni, by bajki traktować jako mało wartościową rozrywkę, którą staramy się ograniczać dzieciom do minimum. I oczywiście dobrze jest limitować czas przed ekranem. Warto jednak wziąć pod uwagę, że wiele współczesnych bajek tworzone jest z myślą o rozwoju emocjonalnym i społecznym dzieci. Często zawierają wartościowe lekcje na temat współpracy, rozwiązywania konfliktów, empatii oraz budowania relacji.” - mówi w wywiadzie dr Sękowska-Molga.
Według wielu ekspertów, w tym dr Ewy Sękowskiej-Molgi, oglądanie bajek z edukacyjnym przekazem może być skutecznym sposobem na naukę pracy zespołowej przez dzieci. Mali widzowie, obserwując bohaterów, którzy muszą łączyć siły, by pokonać przeszkody, uczą się, że wspólna praca przynosi lepsze rezultaty niż samodzielne działanie.
Wśród najbardziej popularnych bajek rekomendowanych przez psycholożkę jest produkcja „Tomek i przyjaciele”, który skradł serca najmłodszych widzów w ostatnich latach. Wraz ze swoimi przyjaciółmi parowóz Tomek przeżywa ciekawe przygody, a także pokazuje dzieciom jak ważne są przyjaźń i uczciwość oraz co to znaczy być naprawdę pomocnym parowozem.
Innym wzruszającym serialem animowanym dla całej rodziny jest „Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham”. Przyjaciele wspólnie przemierzają łąki, lasy i strumienie, bawiąc się, śmiejąc i odkrywając cuda, jakie kryje w sobie świat. Dzięki przygodom Zająców widzowie będą mogli poznać jaką moc ma miłość i przyjaźń, a także dowiedzą się wielu prawd o świecie natury.
Aby w pełni wykorzystać edukacyjny potencjał bajek, niezbędne jest wsparcie dorosłych, którzy mogą nawiązać rozmowę o tym, co dziecko zobaczyło, i pomóc mu zrozumieć przekaz. Pytania typu „Dlaczego bohaterowie musieli współpracować?” czy „Jak mogliby rozwiązać konflikt?” pomagają przenieść lekcje z ekranu do codziennego życia. Ważny jest także wybór odpowiednich bajek, które promują pozytywne wartości i uczą współpracy oraz budowania relacji. Takie bajki można zaleźć właśnie na kanale POLSAT JimJam. W ramach cyklu „Praca zespołowa” najmłodsi widzowie będą mogli obejrzeć: „Tomek i przyjaciele”, „Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham” oraz „Tilda, mała mysz”, która opowiada o tym, jak główna bohaterka stawia czoła różnym problemom i rozwiązuje je w humorystyczny i oryginalny sposób. Tilda i jej przyjaciele to wspaniała społeczność, którą natychmiast pokochają wszyscy mali widzowie.
Emisja bajek z cyklu „Praca zespołowa” codziennie w październiku od 7:20 w POLSAT JimJam.