Czy wiesz, że nadal jedna trzecia Polek i Polaków dopuszcza stosowanie kar fizycznych wobec dzieci, a aż 80 proc. z nas akceptuje krzyczenie jako metodę dyscyplinującą? W Polsce co roku około 30 dzieci traci życie w wyniku przemocy zaznanej od najbliższych, aż 79 proc. dzieci i nastolatków przynajmniej raz w swoim życiu doświadczyło przemocy lub zaniedbania, a 32 proc. doznało przemocy od bliskiej osoby dorosłej. Jak widać, nadal brakuje nam wiedzy, co robić, aby zapewnić najmłodszym szczęśliwe dzieciństwo. Razem możemy jednak wiele zdziałać, aby to zmienić.
Rozpoczynająca się właśnie kampania „Dzieciństwo bez Przemocy” jest wyrazem sprzeciwu wobec krzywdzenia dzieci, a jej celem jest nie tylko uwrażliwianie na ten problem, ale przede wszystkim promowanie rozwiązań sprzyjających dobremu dzieciństwu.
Organizatorami kampanii są Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę oraz Krajowa Koalicja na Rzecz Ochrony Dzieci, natomiast głównym partnerem jest Rzeczniczka Praw Dziecka.
– Kampania „Dzieciństwo bez przemocy” ma ogromne znaczenie, gdyż promuje uważne rodzicielstwo i zachęca do reagowania na przemoc wobec najmłodszych. Zależy nam także na zwiększeniu świadomości problemu wśród osób odpowiedzialnych za rozwiązania legislacyjne oraz zachęcenie ich do budowania strategii działań systemowych – podkreśla Renata Szredzińska, prezeska zarządu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
W ramach akcji, która potrwa do 19 listopada, odbędzie się wiele wydarzeń edukacyjnych dla dzieci, rodziców i osób pracujących z dziećmi. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę przygotowała ogólnodostępne webinary dla rodziców i dla profesjonalistów poświęcone tematyce przeciwdziałania przemocy wobec dzieci. Organizowane będą również lekcje online dla dzieci z różnych grup wiekowych.
Inicjatywę wspierają setki organizacji, instytucji i firm, a także ambasadorki i ambasadorzy, którzy będą promować jej cele w mediach tradycyjnych i społecznościowych. Ambasadorem kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy” został Jakub Gierszał, który również użyczył głosu w spotach promujących inicjatywę. Udział w kampanii potwierdził również Episkopat Polski, planując między innymi wysłanie listu pasterskiego do wszystkich wiernych. Ponadto działania promocyjne wspiera Lidl Polska: w ponad 900 sklepach emitowany będzie spot kampanii; sieć opublikowała także treści edukacyjne związane z kampanią w gazetkach promocyjnych.
– Od ponad trzech dekad prowadzimy szeroką edukację społeczeństwa, w tym rodziców, by chronić dzieci przed przemocą. Zmiana postaw jest jednak zawsze długim procesem. Ciągle jeszcze żywe jest przekonanie o skuteczność kar fizycznych w wychowaniu dzieci. Wciąż zbyt rzadko reagujemy na przemoc. Dzieciństwo bez przemocy jest naszym celem – Arkadią, do której prowadzi długa droga nieustających starań. Dlatego planujemy kampanię „Dzieciństwo bez Przemocy” jako cykliczną akcję, w ramach której każdego roku jesienią chcemy wzmacniać centralny przekazy kampanii, że dobre dzieciństwo daje dziecku MOC na całe życie, a traumatyczne doświadczenia przemocy tę moc odbierają. – powiedziała dr Monika Sajkowska z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, liderka kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy”.
Kampania zakończy się 19 listopada w Międzynarodowym Dniu Przeciwdziałania Przemocy Wobec Dzieci. O godzinie 17.00 tego dnia fasady budynków w całej Polsce rozświetlą się na czerwono – symbolizując sprzeciw wobec krzywdzenia dzieci. Do kampanii można dołączyć poprzez zgłoszenie inicjatywy edukacyjnej lub podświetlenia budynku na stronie kampanii: dziecinstwobezprzemocy.
Na stronie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę można również podpisać manifest wyrażający sprzeciw wobec krzywdzeniu dzieci w Polsce. Jak podkreślają organizatorzy kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy”, masowe zaangażowanie społeczne jest ważnym sygnałem wsparcia, sposobem na szerzenie świadomości i dodatkową motywacją do dalszego działania. Aktywny link do manifestu znajdziecie na profilu FB Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.