fbpx

Brak energii – jak sobie pomóc?

Autoterapia dla doświadczających spadku energii
Fot. iStock

Czujesz, że twój wewnętrzny akumulator rozładował się do zera? Narzekasz na ciągłe zmęczenie, a kawa i energetyki nie pomagają? Sprawdź co możesz zrobić, aby naładować baterie i odzyskać energię.

Kiedy czujesz, że jesteś bardziej zmęczony niż zwykle, zrób podstawowe badania lekarskie, ale kiedy lekarz, do którego masz zaufanie, powie, że somatycznie nic ci nie dolega, nie szukaj choroby tam, gdzie jej nie ma. Poproś o zwolnienie z pracy i po prostu porządnie odpocznij. Jeśli tego nie zrobisz, będzie coraz gorzej.

Naucz się efektywnie zarządzać swoją dobową energią. Żeby to zrobić, najpierw musisz poznać swój naturalny rytm: empirycznie sprawdzić, kiedy masz najwięcej energii, zaobserwować momenty spadku energii w ciągu dnia i przekonać się, co pozwala ci się szybko zregenerować, zachować równowagę pomiędzy pracą i odpoczynkiem, byciem wśród ludzi i byciem samemu. Musisz sprawdzić, jaki sposób odżywiania pozwala ci mieć dużo energii i jaka aktywność ruchowa dodaje ci sił.

Pamiętaj, aby w ciągu dnia co 50 minut robić przerwy w pracy intelektualnej i fundować sobie przynajmniej chwilę ruchu. To może być pójście do kuchni, żeby zrobić coś do picia, wizyta w łazience i umycie dłoni zimną wodą. W środku dnia pracy, kiedy czujesz zmęczenie, zamiast pić kolejną kawę, wyjdź na dwór, chociaż na 10-minutowy spacer.

Kiedy nie radzisz sobie, a spadki energii są coraz częstsze i bardziej dotkliwe – powiedz o tym komuś, komu ufasz. Czasami rada kogoś życzliwego albo chociaż współczucie potrafią zdziałać cuda. Zapisz się na wizytę do terapeuty; zacznij od dobrego fizjoterapeuty albo masażysty. Wybierz się na konsultacje do psychoterapeuty; rozmowa pozwoli ci uświadomić sobie, czy nie za dużo pracujesz, czy zachowujesz równowagę pomiędzy pracą i resztą życia.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>