fbpx

Inspiracje na luty – wybierz autentyczność, zaufaj intuicji i weź sprawy w swoje ręce

Inspiracje na luty - postaw na współczucie, mądrość i swoje szczęście
Luty powinien być czasem inwestowania w zdrowy rozwój. (Fot. iStock)

Zapewne jak co roku luty upłynie pod znakiem czerwonych serduszek, pluszowych misiów i kawiarni ze stolikami dla dwojga. Niezależnie od tego, czy spotkałeś swoją miłość, czy jeszcze nie – możesz zamienić walentynkowy kicz w prawdziwe święto bliskości. Jak? Radzi trenerka Dagmara Gmitrzak.

Ćwiczenie 1. Postaw na swoje szczęście

Często, pragnąc utrzymać bliską relację czy pracę, zgadzamy się na to, co nam nie sprzyja, odkładamy na później zaspokajanie swoich potrzeb oraz spełnianie marzeń. Zapominamy o własnym dobrostanie i zdrowiu, kierując zbyt dużo uwagi na potrzeby innych. Jeśli to doświadczenie jest ci bliskie, postanów sobie: „Będę bardziej dbać o swój dobrostan fizyczny, psychiczny i emocjonalny”. Wypisz sfery życia, które według ciebie najbardziej zaniedbujesz. Jak możesz je ożywić i poprawić ich jakość? Co konkretnego możesz zrobić dla siebie, aby zwiększyć poziom zadowolenia z danej sfery? Może od lat marzysz o samotnym wyjeździe, choćby na tydzień? A może masz w planach specjalistyczny kurs, ale wciąż go odkładasz na lepszy czas? Może marzy ci się napisanie książki? A gdyby tak zminimalizować wewnętrzne wymówki i naprawdę wziąć życie w swoje ręce… Prawda jest taka, że nikt nie zrobi tego za ciebie! A zatem do dzieła.

Ćwiczenie 2. Słuchaj intuicji

Co może ci w tym pomóc? Intuicja! To wiedza, którą zyskujesz nie za pomocą pięciu podstawowych zmysłów – lecz dzięki temu szóstemu. ostrzega w ten sposób, aby przemyśleć raz jeszcze swoją decyzję albo odrzucić propozycję, nową pracę czy związek. Obserwuj więc swoje ciało, wsłuchuj się w jego sygnały, kiedy rozmawiasz z potencjalnym pracodawcą albo czarującym mężczyzną. Intuicja może ci przekazać to, czego umysł logiczny nie zarejestruje. To wewnętrzne czucio-wiedzenie, że powinieneś coś zrobić, albo przeciwnie, że nie należy się w coś angażować (choć to akurat można łatwo pomylić z autosabotażem). Ważnym kanałem ekspresji intuicji jest ciało. To ono komunikuje się z tobą codziennie za pomocą sygnałów wysyłanych przez interoreceptory znajdujące się w różnych organach (m.in. w żołądku, sercu, gardle i jelitach), które poprzez ścisk czy ból informują, że dana sytuacja może być dla ciebie niekorzystna, a nawet zagrażająca zdrowiu czy życiu.

Ćwiczenie 3. Postaw na współczucie i mądrość

Jedno z buddyjskich przysłów mówi, że ptak potrzebuje dwóch skrzydeł, by latać ¬ jedno skrzydło to współczucie, a drugie to mądrość. Podobnie jest z ludźmi. Współczucie jest potrzebne, aby głęboko kogoś zrozumieć, postawić się w jego sytuacji i w miarę możliwości dać mu wsparcie. Jednak kiedy współczucie przeważa, możemy zatracić swoje granice. Poświęcamy wówczas zbyt dużo czasu, energii albo pieniędzy, aby kogoś postawić na nogi. Wchodzimy w rolę ratownika, terapeuty, a nawet uzdrowiciela. Jeśli to właśnie ci się zdarza, zacznij częściej korzystać ze swojej mądrości. To dzięki niej, zamiast widzieć w kimś ofiarę, pokażesz mu, że to, co się wydarza, to nie koniec świata. Pomożesz mu zobaczyć jego mocne strony i zmotywujesz do działania. Jednocześnie nie będziesz się zanadto angażować emocjonalnie w jego sprawy. Mądrość to takie wspieranie, które pozwala zachować własne granice oraz swój dobrostan fizyczny i psychiczny. To traktowanie kogoś jako dorosłej i niezależnej istoty.

Ćwiczenie 4. Walentynki dla singli

14 lutego kojarzy się z wszechobecnymi serduszkami i obściskującymi się zakochanymi. A co jeśli jesteś singlem albo przeżyłeś niedawno bolesne rozstanie? Ten dzień może być okazją do głębokiego spotkania z samym sobą. Oczywiście możesz wcześniej wybrać się gdzieś z przyjaciółmi, a później… umówić się na randkę ze sobą. Ubierz się odświętnie, włącz ulubioną muzykę, zapal świece, wyłącz telefon i skup uwagę tylko na sobie. Zapytaj siebie: Jak się teraz czuję? Czego potrzebuję? Co chciałbym teraz zrobić? Czy jest we mnie otwartość na nowy związek? Czy zamknąłem już poprzedni? Jaka forma związku byłaby dla mnie teraz najlepsza? Stwórz w wyobraźni obraz siebie i postaci, która może symbolizować potencjalnego partnera. W jakim otoczeniu się znajdujecie? Jak się czujesz? Czy na myśl o nowym związku doświadczasz radości czy bardziej lęku? Twoje odczucia mogą wiele powiedzieć na temat tego, czy jesteś gotowy na miłość.

Ćwiczenie 5. Autentyczność w związku

Jesteś w związku i zastanawiasz się, jaki prezent dać ukochanej osobie na walentynki? Wybierz autentyczność. Zdaniem Sarah Abell, ekspertki od pracy z parami, jeśli pozwolisz innym doświadczać siebie prawdziwego, ze wszystkimi mocnymi i słabymi stronami, twoje relacje się pogłębią. Udawanie kogoś innego, noszenie maski osoby ciągle zadowolonej i dającej sobie radę ze wszystkim jest na dłuższą metę bardzo męczące. Zatem nie udawaj, że wszystko jest w porządku, jeśli właśnie boli cię głowa, masz kiepski dzień albo dopadł cię smutek. Wyraź to, co czujesz. Na początku relacji z kimś nie ukrywaj swoich słabszych stron. To pozwoli partnerowi na więcej luzu oraz może go zainspirować do bycia autentycznym względem ciebie. Bywa też i tak, że bardzo pragniemy głębokiej relacji z drugim człowiekiem, ale tak naprawdę odgradzamy się od niego, budujemy mur, nie pozwalamy mu zobaczyć naszych słabości. Wszystko to z lęku przez zranieniem. Obnażenie emocjonalne może okazać się kosztowne, ale czasami to lepsze rozwiązanie niż tłumienie emocji, które po pewnym czasie zaczynają nas rozsadzać. Dlatego od dziś mów to, co czujesz, i zgadzaj się tylko na to, na co masz wewnętrzną akceptację. Jeśli potrzebujesz, aby partner cię przytulił, wyraź to, bo może się nie domyślić. Jeśli chcesz pobyć sam ze sobą, też to powiedz.

Ćwiczenie 6. Wieczorne randki dla par

Badania Brada Wilcox i Jeffa Dew w ramach National Marriage Project na Uniwersytecie Wirginia wykazały, że pary, które umawiają się na wieczorne randki, są bardziej zadowolone ze swojego związku. Jak się okazało, randki zacieśniają więzi psychiczne i emocjonalne między partnerami, są okazją do pogłębionej komunikacji, mogą poprawić życie seksualne pary lub odnowić je na przykład po narodzinach dziecka. Regularne randkowanie, najlepiej poza domem, może także zmniejszyć ryzyko rozstania i rozwodu, ponieważ para czuje się ze sobą coraz lepiej. W mózgach partnerów wydziela się więcej endorfin oraz oksytocyna, hormon więzi i miłości. Ale jest kilka warunków. Nie wolno poruszać trudnych i raniących tematów, krytykować i wyśmiewać partnera ani przypominać stresujących sytuacji z przeszłości. Randka ma być czasem na wspólne odprężenie się. Jeśli w relacji jest wiele nieporozumień, kolejność powinna być taka: najpierw wyjaśniacie to, co się da, potem umawiacie się na randkę. Badacze polecają partnerom wspólne zajęcia z tańca czy gotowania, a najlepiej takie, które łączą się z pasjami obojga partnerów. To ma być czas dla związku, inwestowanie w jego zdrowy rozwój.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze