Załóż dziennik refleksji. Staraj się podsumowywać w nim ważne sytuacje zawodowe.
Załóżmy, że wykonujesz pracę, która wymaga od ciebie raz na jakiś czas poprowadzenia spotkania bądź publicznej prezentacji przed innymi pracownikami czy partnerami biznesowymi. Chcesz się w tym zakresie rozwijać i doskonalić. Możesz po każdym takim wystąpieniu poddać swoje działanie refleksji. Podobnie jeśli np. chcesz poprawić relacje z członkami zespołu, którym zarządzasz, albo jako menedżer bardziej ich motywować. Wtedy każde spotkanie z zespołem lub inny rodzaj interakcji i współpracy będzie bardzo dobrą okazją, by zadać sobie kilka pytań:
- Co poszło dobrze?
- Z czego jestem szczególnie zadowolona (za co bym się pochwaliła)?
- Co (które elementy) poszło źle?
- Co następnym razem mogę zrobić inaczej?
- Z kim mogę porozmawiać, od kogo uzyskać kilka pomocnych wskazówek?
- Co zmienię, co zrobię inaczej (jak?) następnym razem?
Dr Joanna Heidtman psycholog i socjolog, doradca i coach, wykłada na SWPS i w ICAN Institute. Publikuje na stronach Blogosfery Liderów Harvard Business Review Polska. Współprowadzi firmę konsultingową Business Doctors.