8 rad na temat komunikacji

komunikacja
123rf.com

Największym problemem w komunikacji jest złudzenie, że ona miała miejsce, powiedział George Bernard Shaw. Dobra komunikacja może być znacznie trudniejsza, niż sobie wyobrażamy.
Jak łatwo jest zranić lub zostać zranionym przez słowa. Jak często nieporozumienia nas bolą. Dzieje się tak, ponieważ mówimy bez uważności, robimy to bezmyślnie i bez kontaktu z uczuciami swoimi i tej drugiej osoby.

Stąd rada 1:Włącz swój mózg, zanim otworzysz usta i zadaj sobie pytanie, komu i czemu mają służyć twoje słowa. Niektórych rzeczy lepiej nie mówić. Lepiej być hojnym w pozytywnych stwierdzeniach, a bardziej powściągliwym w dostarczaniu negatywnych opinii.

Drugi najczęstszym błędem komunikacyjnym jest nasze założenie, że rozmówca wie, co chcemy mu przekazać. Dlatego rada 2 brzmi: im bardziej istotne informacje przekazujemy, tym bardziej musimy być uważni, czy nasz komunikat jest odbierany. Dlatego warto dopytywać się, czy zostaliśmy zrozumiani. To może być nudne, ale jest skuteczne.

Rada 3: Słuchaj bez planowania tego, co masz za chwilę powiedzieć. Podczas rozmów z reguły jesteśmy przekonani o swojej racji i o tym, że inni się mylą. Taka postawa sprawia, że jesteśmy w energii walki, myślimy o naszych reakcjach zamiast empatycznie słuchać. Albo blokujemy się, nie starając znaleźć wspólnej płaszczyzny z rozmówcą.

Idąc za tym, rada 4 dotyczy porzucenia wszelki założeń. Słuchaj i zadawaj pytania z otwartym sercem i czystym umysłem.