1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Czy Św. Mikołaj jest kobietą?

123RF.com
123RF.com
Kobieta wydaje na prezenty świąteczne o 30 proc. więcej niż mężczyzna. Poza tym stara się obdarować więcej osób, średnio 13-14, podczas gdy statystyczny mężczyzna tylko 8-9. Przyczyn tego zachowania należy szukać w zamierzchłej przeszłości, w czasach gdy nasz gatunek zamieszkiwał afrykańską sawannę.

Empatia to mogłoby być kobiece imię. Żeńską końcówkę powinno mieć także słowo altruizm. Kobiety lepiej niż mężczyźni potrafią odgadywać potrzeby i stan ducha innej osoby. Pewnie też dlatego, dając prezent, lepiej trafiają w gust obdarowywanego. Psycholog ewolucyjny w tym miejscu dodałby, że bez rozbudowanej empatii i altruizmu kobieta nie mogłaby być dobrą matką. Te cechy są spuścizną po wielu pokoleniach kobiet, które podobnie jak my dzisiaj, musiały trafnie odgadywać potrzeby małego dziecka, całkowicie bezradnego i zależnego od dorosłych.

Kobieca łatwość dawania rozciąga się daleko dalej niż tylko na własne dzieci czy najbliższą rodzinę. Gdy wśród Norwegów przeprowadzono ankietę (chociaż miejsce jest nieistotne, gdyż kobiety pod tym względem są do siebie podobne niezależnie od adresu zamieszkania), okazało się, że podczas świąt Bożego Narodzenia panie obdarowują prezentami trzynaście, czternaście osób, natomiast panowie tylko osiem, dziewięć. Na tym różnice się nie kończą. Panie przeznaczają na prezenty  istotnie większe sumy, co najmniej o jedną trzecią większe niż panowie. Hojność to także scheda po praprzodkach. W długiej historii Homo sapiens ciężar posiadania dziecka spoczywał wyłącznie na kobiecie. Zwłaszcza w pierwszych okresie po porodzie nie byłaby w stanie przetrwać, gdyby nie pomoc innych. Kobieta zwykle opuszczała okolicę, w której się urodziła, i zamieszkiwała razem z mężem i jego rodziną. Zdana więc była na łaskę i niełaskę obcych, zaś związek z niespokrewnionymi osobami wymaga szczególnie starannego odwzajemniania się. Ta właśnie reguła, prawdziwa przecież i współcześnie, w świetle psychologii ewolucyjnej kształtuje kobiecy talent do obdarowywania innych.

Przy wyborze podarku także ujawniają się różnice płci: mężczyźni kierują się głównie ceną i przydatnością; natomiast kobiety koncentrują się na jego emocjonalnym znaczeniu. Warto pamiętać, że staranny wybór upominku jest sposobem okazywania zainteresowania partnerem, niedbały zaś może oznaczać stres i totalny brak czasu. Może też być ostrzeżeniem, że związek ma się ku końcowi.

 

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze