1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Relacje społeczne: Jak dbać o rozmówcę?

123rf.com
123rf.com
Jednym ze sposobów, żeby porozumieć się z innymi, jest zadbanie o ich komfort psychiczny. Jeśli ktoś czuje się przy tobie dobrze, wiadomo, że prędzej będzie po twojej stronie niż gdyby musiał się przed tobą bronić.

Oto kilka wskazówek, jak dbać o rozmówcę.

1. Odwołaj się do wcześniejszej rozmowy

To pokaże, że poprzednie spotkanie i słowa rozmówcy były dla ciebie na tyle ważne, że zostały ci w pamięci. W ten sposób osoba poczuje się doceniona i ważna.

2. Poproś o dokończenie myśli

Jeśli ktoś nie kończy myśli, poproś żeby to zrobił. Ponownie okażesz zaangażowanie w rozmowę i dasz dowód, że to, co rozmówca myśli, ma dla ciebie znaczenie. Zadawaj pytania dodatkowe, dopytuj i reaguj na słowa.

3. Świadomie używaj imienia rozmówcy (bądź stanowiska, jeśli rozmowa ma miejsce w pracy)

Chodzi o to, żeby pokazać, że traktujesz kogoś osobiście, że zwracasz się wprost do niego. Jeśli zrobisz to świadomie i z życzliwością (nie w celach manipulacyjnych), zyskasz sympatię tego, z kim rozmawiasz.

5. Doceniaj i nazywaj pozytywne cechy

Jeśli widzisz ku temu powód, daj wyraz swemu docenieniu drugiej osoby. Najlepiej trafiające słowa uznania dotyczą zawsze konkretu. Na przykład: „Podjęłaś wiele wysiłku, żeby napisać ten projekt. Wykazałaś się kreatywnością, wnioskując....” lub „Masz dobrą pamięć a także umiesz wczuć się w położenie innych”.

6. Zapytaj o radę

Tak to już jest, że wszyscy uwielbiają udzielać porad i czuć, że ktoś szuka w nas inteligentniejszego od siebie. Jeszcze lepiej:

7. Skorzystaj z czyjejś porady

Jeśli ktoś poleca ci restaurację, gdy akurat o tym rozmawiacie, idź tam i powiedz o swoich wrażeniach. Najlepiej zwróć uwagę na pozytywne strony lokalu. Przeczytaj polecaną książkę, zastosuj radę w pracy, posłuchaj po prostu kogoś i weź sobie jego słowa do serca, wdrażając w życie. Zyskasz człowieka o przyjacielskim nastawieniu.

8. Rób notatki

Punkt dotyczy spotkań biznesowych. To pokazuje, że wnoszone przez rozmówcę treści są dla ciebie na tyle istotne, że nie chcesz, żeby umknęły twojej pamięci. Na kolejnym spotkaniu odwołaj się do nich.

 

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze