fbpx

Alfabet pozytywnych emocji – cierpienie

cierpienie
123rf.com

C jak cierpienie – to negatywny stan psychiczny i emocjonalny bądź fizyczny. Cierpienie psychiczne wiąże się z doświadczaniem negatywnych emocji, takich jak lęk, poczucie krzywdy, smutek, czy żal.
I choć wolimy cierpienia nie doświadczać, to znalazło ono ważne miejsce w świecie ludzkich emocji i intelektualnych rozważań. Jego rolę w naszym życiu próbowało definiować wiele wybitnych umysłów.

Niektórzy uważają, że cierpienie to pryzmat, bez którego nie można zobaczyć tego, co w ludzkiej egzystencji ważne i prawdziwe. Ksiądz Jan Twardowski twierdził, że „każde głębsze uczucie prowadzi do cierpienia, że miłość bez cierpienia nie jest miłością”, a Fiodor Dostojewski, że „bez cierpienia nie zrozumie się szczęścia”.

Joanna GodeckaInni jednak patrzą na nie z dystansem, jak Emil Cioran: „Człowiek – to jedyne zwierzę, które potrafi cierpieć przez to, czego nie ma”. Idąc tym tropem, przypatrzmy się swojemu cierpieniu. Jak często związane jest ono z projekcjami naszego Ego – niezaspokojoną potrzebą popularności, aprobaty, władzy i prestiżu. Obiecujemy sobie, że osiągając je, osiągniemy przeciwieństwo cierpienia, czyli szczęście.

Jeśli nasze cierpienie wywodzi się z niezaspokojonych potrzeb, spróbujmy obyć się bez niego.

Okazuje się, iż dwa podstawowe motywy, które nami kierują to osiąganie przyjemności i unikanie bólu. Czy jednak świadomość cierpienia jest nam niezbędna by działać? A może wystarczyłaby pozytywna motywacja? Czy chcemy być razem by doświadczyć wspólnoty czy uniknąć samotności? Czy zarabiamy pieniądze, aby cię cieszyć posiadaniem, czy aby nie doświadczyć braku? Czy dbamy o siebie by cieszyć się zdrowiem, czy też z lęku przed chorobą?

Ćwiczenie:

Zarezerwuj sobie na nie przynajmniej godzinę. Najpierw zastanów się jakie są Twoje najważniejsze wartości w życiu i wypisz je (wolność, dobrobyt, miłość, radość, zdrowie itp.).

Wybierz najważniejszą. Jeśli wydaje ci się to trudne, zapisz je na osobnych małych karteczkach i ułóż w kolejności, a potem zadawaj sobie pytanie, bez której z nich możesz się obyć, gdybyś koniecznie musiał dokonać wyboru, i eliminuj je kolejno.

Następnie nazwij przeciwieństwo swojej wartości np. wolność – uwięzienie, przestrzeń – zamknięcie, miłość – odrzucenie itp.

Teraz wyobraź sobie stan, w którym masz swoją wartość w 100% – możesz włączyć muzykę, która kojarzy się z tą wartością – poruszaj się, poczuj swoje ciało, swoje emocje.

Po kilku minutach wyobraź sobie, że doświadczasz odwrotności swojej wartości.

Uświadom sobie co wybierasz – czy wolisz, aby napędzała Cię pozytywna czy negatywna motywacja?

Odpowiedz sobie na pytania:

  • Co mogę zrobić aby doświadczać swojej wartości więcej już od dzisiaj?
  • Co mogę zacząć robić?
  • Czego mogę robić mniej?
  • Co mogę przestać robić?
  • Co mogę robić inaczej?

 

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>