fbpx

Skup się na tym, na co masz wpływ

Skup się na tym, na co masz wpływ
(Fot. iStock)

W związku z pandemią koronawirusa znaleźliśmy się w nowej sytuacji. To czas wielu niewiadomych. Poza licznymi ograniczeniami, możemy jednak działać w różnych istotnych dla nas obszarach – przekonuje Jolanta Bylica, psycholożka i terapeutka.

Jednym z ważniejszych wyzwań tego czasu jest przyjrzenie się swoim życiowym priorytetom i zweryfikowanie ich pod kątem sytuacji, której obecnie doświadczamy. Analiza własnych potrzeb oraz celów da nam poczucie kontroli, które mogą okazać się szczególnie cenne w sytuacji, w której na wiele spraw nie mamy wpływu. Pozwoli także spojrzeć na swoje życie z nowej perspektywy. To, czy skorzystamy z tej możliwości, zależy od nas samych. Jest wiele sposobów, aby to zrobić. Poniżej trzy z nich.

Potwierdź swoje priorytety

Warto rozpocząć od zdefiniowania kluczowych obszarów swojego życia. Weź kartkę i długopis. Narysuj koło i podziel je na pięć równych obszarów, na wzór pokrojonej na pięć kawałków pizzy. Każdy z obszarów symbolicznie reprezentuje ważny obszar twojego życia – nazwij go. Ludzie najczęściej wybierają z następujących: zdrowie, związek, rodzina, przyjaciele, finanse/majątek, praca/ kariera, rozwój osobisty, kondycja fizyczna, pasje/hobby, rozwój duchowy, środowisko. Jeśli masz inne, to wybierz własne. Bądź selektywny, wybierz tylko pięć. Nie pomieścisz w swoim życiu wszystkiego.
A teraz linią zaznacz w jakim stopniu czujesz, że realizujesz każdy z obszarów, zakładając, że środek koła to 0 % a jego obrzeża to 100 %. Zrób to dla każdego obszaru oddzielnie (masz 100% dla każdego z obszarów, nie dla ich sumy).

Jaki poziom satysfakcji dla danego obszaru odczuwasz obecnie? Jak sytuacja pandemii wpłynęła na poszczególne obszary?

 

 

Od czego warto rozpocząć drogę do odbudowania harmonii w życiu, poczucia kontroli nad obszarami dla ciebie najważniejszymi? Pomyśl, na którym z obszarów życia warto skupić się w pierwszej kolejności. Jakie konkretne działania podejmiesz? Wypisz je, zrób listę. Czy wyznaczysz sobie zmiany w jednym czy w kilku obszarach?

Warto działać metodą małych kroków. Nie bierz na siebie w danym momencie zbyt wiele. Bądź precyzyjny, określ konkretne działania.

Na przykład: w piątkowe wieczory będziemy rodzinnie grali w gry planszowe, z klientami X i Y przeprowadzę rozmowy zdalne (zamiast spotkań w biurze), zacznę segregować bioodpady, wykonam testy nietolerancji pokarmowej, itp. Które z wypisanych działań możesz realizować już od dzisiaj? Co jest ci potrzebne, aby rozpocząć kolejne? Doprecyzuj to, jeśli możliwe zaplanuj w kalendarzu. Pomyśl, jak będziesz się czuł, jeśli zrealizujesz wszystkie lub większość założeń? A teraz pomyśl, co, jeśli nie weźmiesz się za ich realizację. Daj sobie 3-4 tygodnie i sprawdź status.

Zwizualizuj wymarzony dzień

Gdyby jutro miał się zrealizować twój wymarzony dzień, to jak by wyglądał? Zastanów się i opisz go w szczegółach. Rozpocznij od momentu, w którym budzisz się i chwila po chwili opisz ten dzień – co dokładnie będziesz robił, z kim go spędzisz, co ważnego powinno się w nim wydarzyć, czego w nim z pewnością nie będzie, co będzie nowego, innego. Godzina, po godzinie, aż do momentu położenia się spać. Im bardziej szczegółowo opiszesz dzień, tym lepiej. Bądź wymagający i precyzyjny. A teraz zastanów się, czy takie dni zdarza ci się przeżywać, chociaż czasami. Jeśli tak, to świetnie. Dzięki czemu, to jest możliwe? Jeśli nie, to co musisz zrobić, aby stały się realne, chociaż w części. Od czego warto zacząć? Możesz to opisać, możesz namalować, możesz także komuś o tym opowiedzieć, a może nawet poprosić konkretną osobę o wsparcie w realizacji tych marzeń. Podejmuj wyzwanie, aby marzenia stały się rzeczywistością.

Napisz do siebie list

Załóżmy, że jutro kończą się wszystkie ograniczenia oraz niedogodności związane z epidemią. Wszystkie! Jak przeżyjesz ten dzień? Co zrobisz? W jakiej kolejności? Czy będzie się on różnił od tych, które pamiętasz z czasu przed kwarantanną? Zaplanuj go w szczegółach, najlepiej opisz w formie notatki lub listu do siebie. Zadbaj, aby rzeczy, których wagę i znaczenie zauważasz oraz czujesz obecnie, nie umknęły, kiedy wrócimy do nowej rzeczywistości.

Jakie dokładnie zmiany wprowadzisz w swoje życie – osobiste, rodzinne, zawodowe, społeczne? Przygotuj się to tego już dzisiaj, nie daj się zaskoczyć, wrócić do schematów, które być może ci nie służą.

Sytuacja pandemii zatrzymała nas w domach, ograniczyła funkcjonowanie zawodowe i społeczne. Dała jednocześnie czas i przestrzeń na refleksję. Zadbajmy o siebie i przygotujmy się na nowe otwarcie, z nową jakością.

Jolanta Bylica, psycholożka, terapeutka, twórczyni Pracowni Psychologicznej – Strefa Rodzica, www.facebook.com/JolantaBylicaPsycholog/

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze