1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Startuje kampania społeczna „Twarze depresji”

123rf.com
123rf.com
Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że depresja dotyka 350 milionów osób na świecie. 1 października 2015 rozpocznie się kampania „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję”.

Według szacunków Światowej Organizacji Zdrowia z depresją zmaga się trzysta pięćdziesiąt milionów ludzi na świecie, najwięcej w przedziale wiekowym 20-40 lat. Depresja zajmuje czwarte miejsce na liście problemów zdrowotnych świata świata, a w 2020 r.  choroba niedokrwienna serca i depresja  będą głównymi przyczynami niepełnosprawności społeczeństw.

Czym tak naprawdę jest depresja? Upraszczając, można określić ją jako stan długotrwałego obniżenia nastroju. Szacuje się, że co trzecia osoba, która wyszła z domu i zniknęła bez śladu, chorowała na depresję. Koszty ponoszone z jej powodu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w 2013 r. wyniosły aż 762 miliony złotych. Z kolei na leczenie  pacjentów z depresją w 2013 roku Narodowy Fundusz Zdrowia wydał 163,5 miliona złotych. Suma kosztów poniesionych przez ZUS i NFZ w 2013 r. w związku z depresją daje prawie miliard złotych. Warto w tym miejscu podkreślić, że co drugi Polak nie podejmuje leczenia depresji, a więc skala problemu jest znacznie większa.

Depresja dotyka zarówno mężczyzn jak i kobiety. Coraz więcej panów widzi świat w czarnych kolorach i nie wie, jak poradzić sobie z chorobą, która odbiera im siłę i sens życia. Aż trzykrotnie więcej mężczyzn niż kobiet popełnia samobójstwo. Z policyjnych statystyk wynika, że w 2014 roku aż 6165 Polaków odebrało sobie życie. Nieleczona depresja jest chorobą śmiertelną. 1 października 2015 r. o godzinie 11.00 w siedzibie Uniwersytetu SWPS przy ulicy Chodakowskiej 19/31 w Warszawie odbędzie się konferencja inaugurująca kampanię „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję”  organizowana przez Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji i Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Kampania ma na celu przełamanie stereotypów i walkę ze stygmatyzacją osób chorych. Ambasadorami akcji zostały osoby, które same doświadczyły depresji, m.in. dziennikarz Andrzej Bober, pisarz Tomasz Jastrun, dziennikarka Joanna Racewicz, historyk filozofii Kamil Sipowiczowi oraz aktor Piotr Zelt. Inicjatywę  wspiera Ewa Błaszczyk – aktorka, współzałożycielka Fundacji „Akogo?” i Kliniki Neurorehabilitacyjnej „Budzik”, dziennikarze Jarosław Gugała, Marta Kielczyk, Maciej Orłoś oraz Tomasz Wolny.

mat.pras. SWPS

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze