fbpx

Dobry nawyk na każdy miesiąc – rozsmakuj się w pozytywnej wizji świata!

Dobry nawyk na każdy miesiąc - rozsmakuj się w pozytywnej wizji świata!
Nawyki sterują naszym codziennym życiem, mają moc zmiany naszej codzienności. (Fot. iStock)

„Pamiętaj, że to tylko propozycje. Kiedy rozsmakujesz się w pozytywnej wizji świata, zaczniesz sama wprowadzać w życie optymistyczne zmiany. Każde nowe zachowanie powtarzaj codziennie przez miesiąc, tak by stało się nawykiem. Powodzenia.” Ćwiczenia na każdy miesiąc w roku opracowała psycholożka Ewa Klepacka-Gryz.

STYCZEŃ

Zmień swój świat na bardziej przyjazny

Pierwszy krok to świadoma obserwacja swoich nawyków. Musisz poznać reakcję ciała na doświadczenia przyjemne i nieprzyjemne. Usiądź i wykonaj kilka spokojnych oddechów. Zamknij oczy i wyobraź sobie jakieś jedno pozytywne doświadczenie. Obserwuj doznania w ciele, które towarzyszą tym wspomnieniom. To może być np. poczucie luzu i ciepła w okolicy klatki piersiowej, chęć rozpostarcia ramion. Albo przyjemne drżenie w brzuchu. Następnie zrób to samo, tym razem wyobrażając sobie negatywne doświadczenie. Wykonuj to ćwiczenie codziennie, przez cały miesiąc. Dzięki temu rozpoznasz, jak twoje ciało reaguje na wszystko, co ci się w życiu przydarza. Na początku staraj się (jeśli to możliwe) unikać sytuacji, na które ciało reaguje tak jak na negatywne doświadczenia. W miarę upływu czasu będziesz w stanie programować się pozytywnie (redukować lęk) także w sytuacjach, które do tej pory wywoływały w tobie chęć ucieczki. Twoje nastawienie do świata zmieni się na bardziej optymistyczne.

LUTY

Oddziel fakty od fantazji

Za każdym razem gdy przydarzy ci się negatywne doświadczenie (np. szef cię skrytykuje), opisz to, co się stało. Następnie przeczytaj ten opis komuś, z kogo zdaniem się liczysz. Poproś, by ta osoba opisała to doświadczenie tak, jak je postrzega. Okaże się, że nawet gdy twoje doświadczenie nie było zbyt optymistyczne, opisując je, dodałaś wiele swoich interpretacji, które wynikają z poprzednich doświadczeń i przekonań na swój temat (np. napisałaś, że szef nie ceni twojej pracy i uważa cię za mało zdolną, podczas gdy fakt jest taki, że on jedynie skrytykował jakiś fragment twojej pracy). Każdego dnia staraj się w ten sposób (z pomocą innej osoby) analizować swoje negatywne doświadczenia. To nauczy cię oddzielać fakty od przekonań, a w rezultacie wychodzić ze starych nawyków myślenia na swój temat i snucia pesymistycznych wizji. W dalszej kolejności możesz potrenować dostrzeganie pozytywów w każdej obiektywnie negatywnej sytuacji. Bruce Lipton twierdzi, że nie ma negatywnych wydarzeń, to jedynie nasze przekonania tak nam każą je postrzegać.

MARZEC

Myśl dobrze o ludziach

Każdego dnia, kiedy pomyślisz o kimś źle, dla równowagi trzy razy pomyśl o nim dobrze. Na przykład kiedy masz taką myśl: „Moja przyjaciółka mnie lekceważy”, pomyśl znowu: „Ale kiedy jej potrzebuję, to jest przy mnie, poza tym ma cudne poczucie humoru i jest dla mnie ważna”.

KWIECIEŃ

Świętuj prima aprilis cały miesiąc

Postaraj się tylko, by twoje psikusy wywoływały uśmiech na twarzach innych ludzi. Każdego dnia zrób komuś miłą niespodziankę. To nie musi być nic wielkiego. Czasami wystarczy uśmiech czy ciepłe słowo.

MAJ

Stwórz listę przyjaznych ci ludzi

Weź kartkę i na środku narysuj siebie, a dookoła innych, ważnych dla ciebie ludzi. Obok każdej osoby wypisz listę darów, które od niej dostajesz. To jest twój sztab wspierający. Powieś ten rysunek w widocznym miejscu, możesz też zrobić mu zdjęcie telefonem. Codziennie, a zwłaszcza wtedy gdy ogarnie cię pesymistyczny nastrój, popatrz na nią i przypomnij sobie, ile jest wokół ciebie cudownych ludzi.

Siła nawyku to przede wszystkim siła twoich myśli. Pożegnaj te negatywne i zrób miejsce na miłość. (fot. iStock)

CZERWIEC

Odkryj swój pozytywny gest

To może być całkiem mały rytuał, np. dotykasz kciukiem kolejno każdego palca dłoni z odpowiednią intencją: palec wskazujący to radość, kolejny – miłość, następny
– bezpieczeństwo itd. Może to być położenie ręki na sercu czy złożenie dwóch rąk jak do modlitwy. Wykonuj ten gest codziennie rano, ale też przed trudnym spotkaniem z szefem albo przed pierwszą randką. Doda ci siły i nastawi pozytywnie do wszystkiego, co ma się wydarzyć.

LIPIEC

Wymyśl swój ruch wyrażający radość

Jeśli masz z tym problem, popatrz, jak cieszą się dzieci. Podskocz radośnie, wyrzucając ręce do góry. Możesz dodać radosny okrzyk albo taniec radości. Wykonuj go za każdym razem, gdy coś cię ucieszy – czyli codziennie – i nie przejmuj się tym, co myślą wtedy inni. Zobaczysz, że szybko podchwycą twój entuzjazm.

SIERPIEŃ

Weź odpowiedzialność za swoje relacje

Za każdym razem, gdy wchodzisz w interakcję z drugim człowiekiem, wyobraź sobie, że relacje z ludźmi to gra w tenisa. Masz swoją połowę boiska i tylko za nią jesteś odpowiedzialna. Stwórz przyjazny scenariusz. Bądź pewna siebie, ale traktuj innych z miłością. Ufaj światu, bo tylko w ten sposób przyciągniesz ludzi, którym można zaufać. Poczuj, co chcesz i możesz dać osobie stojącej po drugiej stronie boiska.

WRZESIEŃ

Patrz na świat oczami dziecka

Bądź ciekawa, patrz na świat tak, jakbyś wszystko widziała po raz pierwszy. Każdego dnia rób rytuał odcinający przeszłość, np. kiedy masz spotkać się z osobą, za którą nie bardzo przepadasz, w wyobraźni odetnij waszą wspólną przeszłość, gumką myszką wymaż wszystko niefajne, co się wydarzyło między wami. Najpierw w wyobraźni, a potem w „realu” popatrz na nią tak, jakbyście zobaczyły się po raz pierwszy.

PAŹDZIERNIK

Ćwicz postawę ciała optymisty

Po czym poznajesz, że ktoś jest optymistą? Mocno stoi na ziemi, głowę ma uniesioną do góry, klatkę piersiową luźno, pogodny wyraz twarzy. Każdego dnia stań przed lustrem i przyjmij postawę optymisty. Staraj się, by to było jak najbardziej naturalne, choć na początku może być ci trochę trudno i dziwnie. Dbaj szczególnie o twarz; rozluźnij szczęki, zamknij usta, ale pilnuj, by zęby nie dotykały do siebie, uśmiechnij się.

LISTOPAD

Zaopiekuj się jajkiem

Przez tydzień noś przy sobie surowe jajko. Cel jest taki, by jajko się nie stłukło. Musisz bardzo uważać i cały czas pamiętać, że masz przy sobie coś bardzo kruchego i delikatnego. Po tygodniu możesz zamienić jajko na coś bardziej trwałego, ale nadal wymagającego uważności. Wyobraź sobie, że „to delikatne” to inni ludzie, którzy bardzo chcą twojej uważności, troski, miłości. Pamiętaj, że to, co ofiarujesz innym, wróci do ciebie.

GRUDZIEŃ

Pora na podsumowanie

I odcinanie kuponów, jeśli tylko konsekwentnie wykonywałaś powyższe ćwiczenia. Może zechcesz do niektórych wrócić, utrwalić jakiś nawyk albo opracować nowy. Masz już wszelkie możliwości, by wymyślić swój poranny i wieczorny rytuał. Coś, co pomoże ci optymistycznie zacząć i zamknąć każdy dzień. Pamiętaj – twoje przekonania kreują twoje życie. Możesz żyć tak, jak tylko sobie wymarzysz.

Ewa Klepacka-Gryz: psycholożka, terapeutka, autorka poradników psychologicznych, trenerka warsztatów rozwojowych dla kobiet.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>