fbpx

Dieta dla kobiety karmiącej

Dieta dla kobiety karmiącej
123rf.COM

Odżywianie kobiety, która karmi piersią swoje dziecko, jest dlatego tak istotne, że to, co je matka, wpływa bezpośrednio na rozwój malca. Na rodzicach spoczywa ogromna odpowiedzialność, gdyż niemowlaki i dzieci nie decydują o tym, co jedzą. W okresie po porodzie niezwykle ważne jest rozumieć potrzeby, zarówno swojego ciała, jak i potrzeby ciała dziecka.
O ile jest to możliwe, to jestem zwolenniczką karmienia piersią. Chcę podkreślić, że wybór sposobu karmienia zależy wyłącznie od matki i to ona decyduje, w jaki sposób będzie karmić swoje nowo narodzone dziecko.

Mleko matki jest prawdziwym eliksirem dla niemowlaka. Do najważniejszych jego składników należy siara (łac. colostrum) – gęsta żółta wydzielina, jedna z najmocniejszych substancji zapewniających odporność. Istotnym składnikiem pokarmowym mleka matki są również cenne kwasy tłuszczowe. Mleko kobiety wpływa na rozwój, odporność, inteligencję dziecka. Dzięki niemu prawidłowo rozwijają się wszystkie narządy niemowlęcia, pomaga ono przeciwdziałać alergiom, astmie, otyłości i wielu innym chorobom w późniejszym życiu. Natomiast matce karmienie piersią pomaga w rozwijaniu więzi z maleństwem, przynosi uspokojenie, odpręża, wpływa na równowagę hormonalną, a tym samym jest czynnikiem zmniejszającym ryzyko depresji poporodowej.

Natomiast na obfitość i dobrą jakość mleka ogromny wpływ ma odpowiednia dieta i dbałość kobiety o swój stan emocjonalny. Gdy matka jest spokojna, cierpliwa, gdy potrafi radzić sobie ze stresem – a do tego zawsze zjada pełnowartościowe posiłki – to dziecko odczuwa jej spokój. Istotą diety jest wtedy dbałość o to, by pokarmy były lekkostrawne i łatwo przyswajalne, takie jak: zupy warzywne, mięsne i rybne, dobrze ugotowane kasze i ryż, warzywa gotowane lub duszone, gotowane owoce.

Produkty zbożowe dobrze tolerowane to: ryż, kasza jaglana, kasza jęczmienna, kasza kukurydziana, płatki owsiane i jęczmienne gotowane.

Jeśli w okresie karmienia pojawi się apetyt na słodycze, proponuję słodkie dania z gotowanej kaszy jaglanej, kukurydzianej z dodatkiem gotowanych owoców i odrobina masła, zdrowe słodkie przekąski: np. daktyle ale nie siarkowane, tahini z miodem a czasami smaczne ciasta domowej roboty, wykonane z produktów najwyższej jakości.

Z mięs pochodzących z hodowli naturalnych można jeść małe ilości indyka, kury lub wołowiny łączone z warzywami. Można spożywać również ryby morskie i jaja zerówki.

Zalecane są rośliny strączkowe: fasole, soczewica , ciecierzyca. Należy tylko pamiętać, by fasole i ciecierzycę moczyć na noc, potem odlać wodę, wlać nową, zagotować i tak po zagotowaniu odlewać 2-3 razy. ( takie gotowanie maksymalnie zmniejsza możliwość wzdęć i gazów). Gotujemy na małym ogniu przez 40-90 minut, w zależności od rodzaju fasoli.Do potraw można z umiarem dodawać przyprawy: majeranek, tymianek, bazylia i inne.

Jeśli chodzi o warzywa i owoce to najlepiej jeść te, które aktualnie są najbardziej dostępne, czyli kierować się porą roku – brokuły, kiełki, natka pietruszki, marchew, dynia, buraki, seler, korzeń pietruszki.

Wspaniałe źródło tłuszczu można znaleźć, jedząc orzechy, migdały, nasiona słonecznika, prażone nasiona dyni, nasiona sezamu, siemię lniane. Do przygotowania potraw stosować oleje roślinne tłoczone na zimno.

Dla kobiet w pierwszych chwilach i dniach po urodzeniu dziecka ważne jest też, by odzyskały siły i energię. Temu służy dobry rosół z kury, który wszystkim polecam. Oczywiście kurczak lub kura ma być ekologiczny, a rosół należy gotować przez 3 a nawet 4 godziny. Potem odcedzić i usunąć nadmiar tłuszczu. Pić 2-3 filiżanki ciepłej zupy w ciągu dnia.

Należy unikać artykułów wysoko przetworzonych czyli fast foodów, białego cukru i słodyczy, margaryny, olejów, konserw, gotowych dań, koncentratów oraz wędlin nie ekologicznych, itp. Pewne produkty są zbyt intensywne dla przewodu pokarmowego niemowlęcia i mogą wywołać u niego niepokój, dlatego należy powstrzymać się z ich spożywaniem w okresie karmienia piersią. Należą do nich: czosnek, cebula, por, ostre przyprawy, wszelkie kwaśne soki i owoce, kawa, herbata czarna. Niektóra żywność, nawet ta zalecana, może wywołać u dziecka wzdęcia i dlatego dobrze jest pamiętać, co się zjada, by móc wykluczyć pewne produkty, jeśli zajdzie taka potrzeba.