Jak dbać o kręgosłup dzieci?

Aktywność fizyczna dzieci
123rf.com

Miejsce do nauki. Miejsce do pracy umysłowej, nauki powinno „rosnąć” razem z dzieckiem. Bardzo ważne jest dopasowanie krzesła i stolika (biurka) dla ucznia, który przecież będzie przy nim spędzał nawet kilka godzin dziennie. Tym bardziej trzeba dziecku zapewnić najbardziej optymalną pozycję przy nauce. Najlepsze jest krzesło dopasowane do wzrostu np. z regulacją wysokości i oparcia. Biurko, którego blat się podnosi i opuszcza, odpowiednio szeroki by zmieścić na nim wszystkie niezbędne akcesoria do nauki. Dziecko odrabiając lekcje powinno swobodnie opierać ręce na blacie, nie garbiąc się przy tym.

Krzesło. Powinno mieć podpórki pod łokcie, zagłówek i profilowane oparcie (odchylone o ok.10 stopni). Przy wyprostowanych plecach kręgosłup w okolicy łopatek i lędźwi powinien ściśle przylegać do oparcia. Jeśli ta część pleców nie styka się z oparciem, trzeba podłożyć dziecku na stałe np. małą poduszkę. Stopy dziecka powinny leżeć płasko na podłodze lub stołeczku, tak by między udami, a łydkami był kąt prosty. Dobrze też jest zaopatrzyć ucznia w podpórkę pod książki, którą ustawia się na blacie. W ten sposób odrabiając lekcje będzie zmuszone, przenosząc wzrok z zeszytu do książki, co jakiś czas unosić głowę i prostować plecy. Dziecko powinno sobie robić przerwy w trakcie nauki na siedząco. Choćby kilkuminutowe, dla zmiany pozycji, chwilę ruchu, „spacer” po domu itp.

Komputer, telewizor.
Siedzenie przed komputerem jest ulubioną rozrywką większości dzieci. Niestety, jeśli dziecko nie musi (np. uczyć się), nie powinno pozostawać w pozycji siedzącej zbyt długo. Spędzanie czasu na siedząco przed telewizorem, czy komputerem, powinno być ograniczone do minimum. Tym bardziej, że siedząc przed monitorem maluchy często garbią się, a w takiej pozycji łatwo dochodzi do przeciążeń kręgosłupa.

Dieta.
Zapewnijmy dziecku dietę bogatą w wapń i witaminy, szczególnie w okresie dojrzewania, kiedy intensywnie rośnie jego kościec. Wpajajmy mu zasady zdrowego odżywiania. Jeśli nauczymy je nie przejadać się, wystrzegać wszelkich niezdrowych przekąsek czy fast-foodów, a przy okazji wpoimy potrzebę aktywności fizycznej- zapewne uda mu się uniknąć nadwagi teraz i w przyszłości. Nadwaga to bardzo częsta przyczyna problemów z kręgosłupem, który jest nadmiernie obciążany przez dodatkowe kilogramy.

Czytaj także: Tego jedzenia nie dawaj swojemu dziecku

Otrzymujesz tę wiadomość ponieważ Twój adres został zapisany w naszej bazie osób zainteresowanych informacjami z Wydawnictwa Zwierciadło. aby nie otrzymywać wiadomości z grupy mailingowej Zwierciadlo.pl, wypisz się z niej, odwiedzając ten link