"Różowy Patrol powered by Gliss" to inicjatywa, która z powodzeniem łączy profilaktykę raka piersi z zaangażowaniem społecznym. Z przedstawicielką Gliss porozmawiamy, dlaczego ta znana marka kosmetyczna postanowiła wspierać edukację i motywowanie kobiet do samobadania oraz jak poprzez współpracę z Fundacją OnkoCafe-Razem Lepiej, udaje się im realnie wpływać na zdrowie i życie tysięcy Polek. Poznajmy kulisy projektu, dotychczasowe osiągnięcia, a także plany na przyszłość, które mają na celu zwiększenie świadomości i zmniejszenie liczby przypadków późno zdiagnozowanego raka piersi w Polsce.
Czym jest “Różowy Patrol powered by Gliss” i jak to się stało, że marka Gliss zaangażowała się właśnie w tę inicjatywę?
Głównym celem projektu „Różowy Patrol powered by Gliss”, który realizujemy z Fundacją OnkoCafe – Razem Lepiej, jest dotarcie do jak najszerszego grona kobiet z wiedzą nt. prawidłowej profilaktyki nowotworów piersi i roli wczesnego wykrywania. Ambasadorki programu, po specjalnym szkoleniu, organizują spotkania, edukują i motywują do samobadania kobiety w każdym wieku, w całej Polsce. Ideą inicjatywy jest być blisko kobiet, tworzyć wspólnotę, która daje silne poczucie, że nigdy żadna z nich nie zostanie sama.
Wczesne wykrywanie zmian nowotworowych ma ogromne znaczenie - może przynieść wyleczalność nawet w 95% przypadków*. Tak więc edukacja i motywowanie kobiet są bardzo ważne, zwłaszcza biorąc pod uwagę bardzo niski, poniżej 30-procentowy,** wskaźnik korzystania z programu badań przesiewowych w Polsce. Trzeba zmienić tę sytuację.
Jako marka Gliss jesteśmy blisko kobiet i chcemy zachęcać je, by dbały nie tylko o swoją siłę i piękno, ale przede wszystkim o zdrowie. Motywowanie i dodawanie odwagi innym kobietom to nasza misja. Nasz udział w projekcie profilaktyki raka piersi to coś więcej niż tylko zaangażowanie w społeczną inicjatywę - to wyraz autentycznej troski o zdrowie kobiet. Marka Gliss podejmuje konkretne, długofalowe działania na tym polu i mamy ambicję, by doprowadzić do realnej zmiany i poprawić smutne statystki.
materiały partnera
Różowy Patrol ruszył w zeszłym roku. Co udało się dotychczas zrealizować w ramach tej inicjatywy?
Myślę, że mamy bardzo duże osiągnięcia! Dzięki edukacji i szkoleniom z samobadania piersi, prowadzonym przez Ambasadorki Klubów „Różowego Patrolu powered by Gliss" działające pod merytorycznym patronatem Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej, coraz więcej Polek ma szansę na wczesne wykrycie nowotworów piersi. A my w bardzo realny sposób wspieramy tę inicjatywę. W okresie od października 2023 do kwietnia 2024 roku, we współpracy z Fundacją, uruchomiliśmy 26 klubów "Różowego Patrolu powered by Gliss". W tym czasie Fundacja przeszkoliła ponad 165 Ambasadorek w obszarze badań i profilaktyki raka piersi, a my wyposażyliśmy je w materiały edukacyjne. W ciągu tych sześciu miesięcy działań Ambasadorki Różowego Patrolu dotarły bezpośrednio do ponad 7 000 kobiet, przyczyniając się do zwiększenia świadomości na temat profilaktyki raka piersi oraz promując zdrowy styl życia.
Potrzeba działań w tym obszarze jest znacznie większa, co znajduje swoje odzwierciedlenie w intensywnym rozwoju projektu. W samym tylko 2024 roku powstało 16 klubów Różowego Patrolu w województwach: lubelskim, śląskim, łódzkim, mazowieckim, świętokrzyskim, zachodniopomorskim i podlaskim. Planowane jest otwarcie również kolejnych, co jeszcze bardziej poszerzy zasięg naszych działań.
Dzięki marce Gliss, której misją jest motywowanie innych kobiet i dodawanie im odwagi, projekt jest kontynuowany w tym roku i to w jeszcze szerszym zakresie. Dzięki zaangażowaniu marki powstają nowe kluby, zapewnione zostają niezbędne środki na ich funkcjonowanie, a także zwiększa się dostęp do informacji na temat profilaktyki raka piersi.
materiały partnera
Ambasadorki “Różowego Patrolu” przechodzą specjalne szkolenie, które również Pani miała okazję ukończyć. Na czym ono polega?
Z początkiem kwietnia br. przeszłyśmy razem z Małgorzatą Rozenek-Majdan, szkolenie w Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej. Dodam, że Małgorzata Rozenek-Majdan od lat jest ambasadorką marki Gliss i w sposób bardzo zaangażowany pomaga w działaniu na rzecz budowania siły kobiet. Naturalne dla nas było, by zaproszenie jej również do tego projektu.
materiały partnera
Podczas intensywnego szkolenia skupiałyśmy się na praktycznych aspektach i zdobyłyśmy wiedzę i umiejętności, które są niezwykle istotne w kontekście profilaktyki raka piersi. Nauczyłyśmy się, jak prawidłowo wykonywać samobadanie piersi, pogłębiłyśmy wiedzę w obszarze profilaktyki oraz świadomość zagadnień psychologicznych związanych z tą chorobą. To było niezwykle cenne i bardzo ciekawe doświadczenie.
Mam przekonanie, że możemy pomóc zmieniać życie innych kobiet, dając im narzędzia i wiarę w siebie wtedy, kiedy są one najbardziej potrzebne. I nie tylko – możemy być także autentycznym wsparciem dla potrzebujących kobiet i ich bliskich.
materiały partnera
Kiedy rozmawia pani z przyjaciółkami lub kobietami w swojej rodzinie, co najczęściej Pani mówi, zachęcając je do profilaktyki? Innymi słowy, jak zachęcać kobiety wokół nas do zaopiekowania się swoim zdrowiem?
Po pierwsze podkreślam, że troska o własne zdrowie jest najpiękniejszym prezentem, jaki mogą ofiarować swoim najbliższym. Dlatego zachęcam je do wybrania konkretnego dnia w roku, kiedy będą wykonywać badania diagnostyczne zgodnie z zaleceniami specjalistów. Np. proponuję wybrać dzień swoich imienin albo urodzin. Data, która stanie się symbolem zadbania o siebie. Przypominam również o zdrowym stylu życia, który może zmniejszyć ryzyko wystąpienia raka piersi, takim jak zdrowa dieta, regularna aktywność fizyczna i unikanie używek. Dążę do tego, aby rozmowy na ten temat były otwarte, wspierające, nieoceniające i pozbawione tabu, aby każda z nas mogła czuć się swobodnie, rozmawiając o swoim zdrowiu i podejmując działania profilaktyczne.
Dlaczego ten temat jest Pani bliski?
Zależało mi, aby w działaniach marki Gliss dotknąć realnego, kobiecego problemu. Rak piersi, ze względu na swoją skalę i smutne statystyki w Polsce od początku przykuł moją uwagę. Wierzę, że jako marka, która ma wpisanie w DNA budowanie siły kobiet, nie mogliśmy przejść obojętnie wobec problemu, który rocznie dotyka blisko 25 tysięcy kobiet.
Dbanie o zdrowie jest też niezwykle istotne dla mnie jako osoby troszczącej się o zdrowie rodziny i przyjaciół. Chcę, aby kobiety w moim życiu były świadome w obszarze zdrowia i żeby podejmowały działania zapobiegawcze, które mogą pomóc w wykryciu choroby na wczesnym etapie, co z kolei zwiększa szanse na skuteczne leczenie. Każda z nas może odegrać istotną rolę w zmniejszaniu liczby późno zdiagnozowanych przypadków raka piersi.
materiały partnera
Jeśli miałaby Pani zwrócić się do Polek z apelem dotyczącym profilaktyki raka piersi. Co według Pani jest najważniejsze i o czym, my jako kobiety, musimy pamiętać?
Rak piersi to nie tylko liczby w statystykach, to choroba, która może dotknąć naszą mamę, siostrę, przyjaciółkę czy nas same. Ale jest coś, co możemy zrobić, aby zmniejszyć to ryzyko – dbać o siebie i regularnie wykonywać badania. We wspólnocie nas kobiet, drzemie ogromna siła. Dlatego apeluję – wspierajmy się, rozmawiajmy otwarcie o zdrowiu i zachęcajmy się nawzajem do podejmowania działań profilaktycznych. Nasze życie, nasza siła, nasz czas z najbliższymi – zależą w dużej mierze od nas samych. Pamiętajmy, że profilaktyka jest kluczowa. Działajmy dziś, aby zapewnić sobie długie i zdrowe jutro.
Gliss wyróżnia się w ostatnich latach jako marka bardzo zaangażowaną społecznie w kontekście wspierania kobiet na wielu płaszczyznach – czy mogłaby Pani wskazać, jakie jeszcze działania Państwo realizowali?
Gliss towarzyszy kobietom od blisko 60 lat. W Henklu zdajemy sobie sprawę z tego, że siła kobiet jest niezwykle potrzebna całemu społeczeństwu. Dlatego podejmujemy konkretne działania, aby wesprzeć je w różnych aspektach życia. Wspieranie kobiet to nie tylko kwestia zdrowia fizycznego, ale także ich samopoczucia, pewności siebie i możliwości rozwoju. Firma angażuje się w działania promujące równość płci, wspieranie rozwoju zawodowego i osobistego kobiet. Dobrym przykładem jest, chociażby nasza ubiegłoroczna akcja Pielęgnuj Swoją Siłę, która miała na celu wspieranie kobiet w dążeniu do odkrywania swojej wewnętrznej siły. Jej ambasadorką była również Małgorzata Rozenek-Majdan.
___________
*Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, 2021 r.
** Dane dotyczące realizacji programów profilaktycznych według stanu na dzień 1.04.2024 r.