1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zdrowie
  4. >
  5. Jak się odżywiać w diecie cukrzycowej?

Jak się odżywiać w diecie cukrzycowej?

123rf.com
Cukrzyca wiąże się z ograniczeniami i wymaga rezygnacji ze spożywania wielu produktów. Odpowiednio dobrana dieta zniweluje występowanie zaburzeń towarzyszących chorobie i sprawi, że posiłki nie będą monotonne.

Choroba cukrzycowa dzieli się na dwa typy. Pierwszy wymaga leczenia insuliną i związany jest z procesem immunologicznym, który niszczy komórki trzustki odpowiedzialne za produkcję tego hormonu. Ta destrukcja sprawia, że jest on produkowany w niedostatecznej ilości. Drugi typ cukrzycy wynika z nieodpowiedniej diety. Jego przyczyną jest spożywanie nadmiernej ilości węglowodanów prostych, czyli słodyczy, wysoko przetworzonych produktów zbożowych i wyrobów zasobnych w tłuszcze zwierzęce. Sprzyja mu również brak aktywności fizycznej. Oba rodzaje wymagają przestrzegania ścisłej diety.

Mniej tłuszczu i słodyczy

Diet cukrzycowa stanowi jedno z podstawowych narzędzi w leczeniu choroby. Rozpoczynając ją, należy pamiętać, że z posiłków trzeba wyeliminować białe pieczywo, oczyszczony ryż, makaron z pszenicy oczyszczonej oraz bardzo słodkie owoce takie jak winogrona, banany czy czereśnie. Bardzo ważna jest kontrola spożycia warzyw zawierających duże ilości skrobi oraz łatwo przyswajalnych cukrów, czyli ziemniaków, marchwi i buraków, szczególnie po ich ugotowaniu. Warto również łączyć w diecie produkty o niskim i średnim indeksie glikemicznym w celu jej urozmaicenia oraz poprawy właściwości smakowych.

Jedzenie słodyczy jest niewskazane. Od czasu do czasu można zastąpić je zdrowymi przekąskami w postaci owsianych ciastek nie zwierających cukier rafinowany, sztuczne słodziki czy syrop fruktozowy, lub glukozowo - fruktozowy. Częste spożycie cukrów prostych spowoduje wahania glikemii i może być przyczyną późniejszych powikłań np. problemów ze wzrokiem, nerkami czy układem krążenia.

Tłuszcze powinny pochodzić głównie ze źródeł roślinnych takich jak oleje roślinne, oliwa, orzechy i pestki, awokado. Dieta może także zawierać tłuste ryby morskie, m.in. łososia lub śledzie podawane bez oleju, bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, które pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu i podwyższyć poziom dobrego.

Należy ograniczyć zarówno tłuste mięsa, jak i tłuszcz dodawany do potraw podczas ich przygotowywania. Można jednak spożywać produkty pieczone, grillowane lub smażone. Dodatki smakowe do potraw i odpowiednie przyprawy, czyli świeże zioła, czosnek, przyprawy korzenne, sosy na bazie jogurtu i ziół, zrównoważą ograniczone spożycie tłuszczu.

Więcej warzyw

Dieta osoby chorej na cukrzycę powinna zawierać odpowiednią ilość białka, która pochodzi zarówno ze źródeł zwierzęcych, jak i roślinnych. Rośliny strączkowe są polecane ze względu na właściwości obniżające poziom cholesterolu. Dostarczają makroelementów i są źródłem energii.

Odpowiednie spożycie warzyw i owoców (np. jagód, truskawek, malin, grejpfrutów) zapewnia dzienne zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne. Szczególnie ważnym elementem diety jest chrom, który równoważy poziom cukru we krwi. Jego źródłem są brokuły, drożdże, wołowina, jabłka oraz jaja. Witamina A, która jest zawarta z zielonych warzywach oraz, w postaci B-karotenu, w marchwi, papryce i pomarańczach, chroni wzrok oraz zapobiega powikłaniom cukrzycy. Pomocna w tym zakresie jest również odpowiednia ilość orzechów i pestek dzięki dużej zawartości magnezu.

Można jeść jajka, ale ze względu na zawartość tłuszczu, nie należy przekraczać ilości 4 sztuk w ciągu tygodnia. Alkohol w diecie osoby chorej na cukrzycę powinien być zgodny z normami spożycia dla osoby zdrowej, o ile nie towarzyszą jej schorzenia wątroby czy zły stan zdrowia. Dopuszczalne jest spożycie wina wytrawnego, białego lub czerwonego, w ilości nie większej niż 1 kieliszek 2-3 razy w tygodniu.

Cukrzycy powinni spożywać co 2,5-3,5 godziny pięć lub sześć posiłków w ciągu dnia, wypijać około dwóch litrów wody na dobę oraz ograniczyć napoje z kofeiną, kawę i mocną, czarną herbatę. Dieta cukrzycowa może być zarówno smaczna, jak i bezpieczna, ale musi uwzględnić duże różnice związane z przebiegiem choroby oraz schorzeniami współwystępującymi.

Autorem publikacji jest Gabriela Słowińska - absolwentka dietetyki na Śląskim Uniwersytecie Medycznym i psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Od kilku lat rozwija w Polsce amerykańską metodę SetPoint.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze