Kolejny krok w rozluźnianiu restrykcji związanych z epidemią to oczekiwane przez wielu ponowne otwarcie salonów fryzjerskich, kosmetycznych czy gabinetów stomatologicznych. Właściciele i pracownicy tych placówek muszą jednak jeszcze bardziej niż przed epidemią zwracać uwagę na kwestie higieny i bezpieczeństwa. Jako klienci powinniśmy być pewni, że procedury te są przestrzegane.
Kolejny krok w rozluźnianiu restrykcji związanych z epidemią to oczekiwane przez wielu otwarcie salonów fryzjerskich, kosmetycznych czy gabinetów stomatologicznych. Właściciele i pracownicy tych placówek muszą jednak jeszcze bardziej niż przed epidemią zwracać uwagę na kwestie higieny i bezpieczeństwa. Jako klienci powinniśmy być pewni, że procedury te są przestrzegane.
Od 18 maja ponownie otwarte zostały salony i gabinety świadczące usługi fryzjerskie, kosmetyczne i estetyczne. Ich działalność obłożona została jednak listą wymogów, mających na celu zapobieganie rozprzestrzeniania się koronawirusa wywołującego COVID-19. Wymogi te obejmują zarówno samą organizację pracy poszczególnych zakładów, jak i środki ochrony dla pracowników i klientów. Do najważniejszych kwestii należą ograniczanie liczby osób znajdujących się w gabinecie czy salonie oraz utrzymanie wysokich standardów higieny.
W związku z epidemią koronawirusa funkcjonowanie zakładów fryzjerskich i kosmetycznych musiało ulec pewnym zmianom. W ramach trzeciego etapu znoszenia ograniczeń związanych z koronawirusem rząd zezwolił na ich otwarcie pod warunkiem spełniania następujących wytycznych:
- likwidacji muszą ulec poczekalnie, a wizyty umawiane być mogą tylko na konkretną godzinę, telefonicznie lub online,
- podczas wykonywania usług konieczne jest noszenie przez pracownika maseczki i rękawiczek,
- należy poinformować klientów o zakazie wyjmowania i używania telefonów komórkowych w salonie,
- w salonach fryzjerskich należy zachować odległość przynajmniej 2 m pomiędzy stanowiskami pracy (w przypadku braku takiej możliwości należy zainstalować ekrany ochronne między stanowiskami),
- na stanowisku, przy którym przebywał klient, należy sprzątnąć i zdezynfekować powierzchnie dotykowe, używane przy zabiegu narzędzia, urządzenia oraz wszelkie inne powierzchnie i obiekty, których klient mógł dotykać (np. klamki, przyciski, poręcze, uchwyty, oparcia krzeseł, włączniki itd.),
- w salonach kosmetycznych należy usunąć testery kosmetyków,
- akcesoria wielorazowe w miarę możliwości należy zastępować jednorazowymi.
Szczególny nacisk należy położyć na kwestie higieny rąk, dezynfekcji używanego sprzętu, a w razie potrzeby – sterylizacji. Mycie lub dezynfekowanie rąk zaleca się każdorazowo w następujących sytuacjach:
- przed i po pracy z klientem,
- po dotknięciu banknotów, kart kredytowych, klamek itp.,
- przed dotykaniem ust, nosa czy oczu,
- po zanieczyszczeniu rąk wydzieliną z dróg oddechowych, np. w przypadku kasłania, kichania,
- przed i po skorzystaniu z toalety,
- przed wejściem do pomieszczenia dla personelu,
- przed i po posiłku, spożyciu napoju.
Ponadto klienci powinni mieć swobodny dostęp do środków higieny rąk – najlepiej w kilku miejscach w salonie, natomiast pomieszczenie dla personelu należy zaopatrzyć w środek do dezynfekcji powierzchni. Każda dotykana powierzchnia powinna być dezynfekowana 2–3 razy w ciągu dnia pracy oraz na koniec każdej zmiany personelu.
W czasie zagrożenia epidemiologicznego fryzjer czy kosmetyczka powinni zrezygnować z serwowania klientom kawy czy herbaty oraz ograniczyć do minimum niewymagany kontakt fizyczny.
Do czasu potrzebnego na obsługę klienta należy doliczyć czas niezbędny na dezynfekcję. Ułatwi to bezproblemowy przepływ klientów i realizowanie usługi w umówionych godzinach. kształtują się następująco:
- po każdym kliencie należy zdezynfekować sprzęt wielokrotnego użytku oraz powierzchnie, których klient dotykał, a więc będą to np. nożyczki, szczotki, grzebienie, lampy, suszarki, lokówki, fotele, blaty, lustra;
- w miarę dostępności zalecane jest wykorzystywanie jednorazowych peniuarów (peleryn), w przeciwnym razie peleryna wielokrotnego użytku musi być uprana/zdezynfekowana po wizycie każdego klienta w temperaturze minimum 60°C;
- w momencie, gdy klient przesiada się ze stanowiska obsługi do stanowiska mycia głowy, należy użyć sprayu do dezynfekcji i ręcznika papierowego, aby szybko zdezynfekować fotel i konsolę. Podobnie postępujemy przy każdym przesiadaniu się klienta na inne stanowisko;
- po zakończeniu usługi należy umieścić akcesoria i sprzęt w odpowiednich środkach dezynfekujących lub urządzeniach sterylizujących. Na gabinety kosmetyczne przepisy Głównego Inspektoratu Sanitarnego nakładają wręcz obowiązek sterylizowania narzędzi pracy.
Aby mieć pewność, że sterylizacja została wykonana efektywnie, należy przeprowadzić ją w . Autoklaw likwiduje nie tylko formy wegetatywne wirusów, bakterii i grzybów, ale także ich formy przetrwalnikowe, dając stuprocentową gwarancję, że wysterylizowane w urządzeniu narzędzia wielokrotnego użytku będą absolutnie bezpieczne. .
Bezpieczeństwo zarówno pracowników, jak i klientów salonów kosmetycznych i fryzjerskich jest traktowane priorytetowo. Dlatego należy stosować się do następujących wytycznych i rekomendacji:
- warto, aby wykonawca usługi dezynfekował dłonie przy kliencie, aby pokazać mu, że higiena jest traktowana w danym salonie priorytetowo;
- noszenie osłony ust i nosa (maseczki) jest obowiązkowe; dla zwiększenia bezpieczeństwa pracownicy mogą dodatkowo zastosować gogle ochronne lub przyłbice;
- należy unikać dotykania oczu i ust;
- zaleca się, aby odzież robocza była prana codziennie i przechowywana w czystym, zamkniętym miejscu;
- zarówno odzież, jak i obuwie robocze powinny być używane tylko w miejscu pracy;
- zalecane jest stosowanie jednorazowych okryć, ręczników, podkładów, peleryn itp. dla każdego klienta – jeżeli nie ma takiej możliwości, materiały wielorazowe należy po każdym kliencie uprać w temperaturze minimum 60°C z użyciem detergentu;
- po każdym kliencie należy obowiązkowo dezynfekować (w przypadku zakładu fryzjerskiego) lub sterylizować (opcjonalnie u fryzjera, obowiązkowo w salonie kosmetycznym) narzędzia wielokrotnego użytku; dezynfekcją należy ponadto objąć opakowania produktów; przed użyciem szamponu, odżywki, maseczki, produktu do stylizacji, żelu, kremu, maseczki itp. należy umyć ręce lub używać jak najwięcej narzędzi jednorazowego użytku takich jak szpatułki do pobierania produktu;
- salon powinien być dezynfekowany co najmniej 2 razy podczas każdej zmiany;
- klient powinien przychodzić na zabieg bez osób towarzyszących, zaopatrzony w środki ochrony osobistej (maseczka), w salonie nie powinien wyjmować i używać telefonu komórkowego;
- w dniu poprzedzającym wizytę personel kontaktuje się z klientem w celu potwierdzenia wizyty; personel pyta wówczas o stan zdrowia klienta – dla dobra własnego, a także pracowników oraz innych klientów należy być szczerym z fryzjerem czy kosmetyczką; wizyta zostaje odwołana, jeśli u klienta wystąpiły objawy wskazujące na chorobę zakaźną, jest on w trakcie odbywania kwarantanny lub mieszka z osobą poddaną kwarantannie bądź w ciągu tygodnia miał kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie lub skierowaną na kwarantannę.
Enbio jest polską firmą o ponad dwudziestopięcioletnim doświadczeniu w dziedzinie biotechnologii. Produkuje autoklawy, czyli urządzenia z zamykaną hermetycznie komorą, służące do przeprowadzania procesu sterylizacji parą wodną w podwyższonym ciśnieniu, które pozwala na uzyskanie jałowych narzędzi w bardzo krótkim czasie.
Warto w tym miejscu przypomnieć, czym różni się dezynfekcja od sterylizacji. Podczas sterylizacji niszczone są wszystkie formy mikroorganizmów, zarówno wegetatywne, jak i przetrwalnikowe, o czym wspomniano powyżej. Dezynfekcja natomiast gwarantuje likwidację form wegetatywnych, ale nie zawsze przetrwalnikowych, nie może więc dać stuprocentowej gwarancji jałowości.
Aby ułatwić znalezienie salonów, które gwarantują 100% bezpieczeństwa i higieny, ponieważ sterylizują swoje narzędzia, Enbio tworzy Certyfikat Enbio Safe. Salony fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu itd., które posiadają autoklaw Enbio, mogą znaleźć się na tworzonej przez firmę . Mapa jest przewodnikiem dla klientów poszukujących miejsc, które gwarantują sterylność narzędzi. Rejestracja produktu Enbio jest równoznaczna z dodaniem salonu do mapy. To korzyść zarówno dla firmy, jak i dla klienta, który doceni dbałość o jego bezpieczeństwo!